Naast starters hebben ouderen het ook moeilijk op de woningmarkt

Als het gaat om nieuwbouwwoningen, hebben ouderen het moeilijk op de woningmarkt. Bij de bouw krijgen levensloopbestendige woningen voor deze doelgroep te weinig aandacht. Hierdoor stagneert de doorstroming en de ruimte op de woningmarkt. Dit blijkt uit een onderzoek van NVM van 140 duizend verhuizingen binnen de Nederlandse koopsector en een enquête van NVM-makelaars.

Doorstroom woningmarkt

Rieks van den Berg, NVM-bestuurslid vakgroep Wonen en makelaar over het onderzoek: “De uitkomsten van dit onderzoek zijn waardevol en zeggen ons veel over het gedrag van de doelgroep senioren. Tegelijk maken we ons zorgen over de beperkte aandacht voor deze doelgroep in de ontwikkeling van nieuwbouw. Senioren hechten aan hun zelfstandigheid en onafhankelijkheid en willen een levensloopbestendige comfortabele woning die dat biedt.

We doen daarom de oproep hierin beter te voorzien. Daarmee komt ook de doorstroming op de totale woningmarkt in beweging. Een senior maakt een woning vrij waar weer een jong gezin in kan wonen. Dit gezin maakt daarmee weer een kleinere woning vrij die dan weer beschikbaar komt voor starters. Dat helpt alle woningzoekers weer vooruit want het aanbod kan de vraag nog zeker niet aan.”

Iedereen baat bij bouw levensloopbestendige woningen

Ruim twee derde van de NVM-makelaars die deelnamen aan de enquête, geeft aan dat er in hun regio nog te weinig aandacht is voor de wensen van ouderen in de woningbouw. Dit terwijl zowel de vergrijzende Nederlandse bevolking als de complete woningmarkt gebaat zijn bij het bouwen van meer levensloopbestendige woningen. Bouwen voor de doorstroming van ouderen opent namelijk deuren voor woningzoekers van alle generaties. Minister de Jonge heeft dit opgenomen in het programma “Wonen en zorg voor ouderen.” Daarbij moet een derde deel van de per 2030 te realiseren 900 duizend huizen geschikt zijn voor ouderen.

Afwikkelen van een erfenis: regel het binnen drie maanden

Als een naaste overlijdt, komen er veel emoties op je af. Een moeilijke periode, waarbij er ook veel praktische zaken geregeld moeten worden, onder andere bij de notaris. Het is dan belangrijk om de termijn van drie maanden in de gaten te houden.

Drie maanden

De wet hanteert een termijn van drie maanden voor diverse zaken met betrekking tot het afwikkelen van een erfenis. Denk aan het ongedaan maken van de wettelijke verdeling, bijvoorbeeld vanwege de te betalen erfbelasting. En als een van de erfgenamen minderjarig is of onder bewind staat, wordt de erfenis voor die erfgenamen na drie maanden automatisch beneficiair aanvaard. Wil je wat anders, dan moet je dat binnen drie maanden aanvragen bij de kantonrechter. Na deze periode kun je sommige zaken niet meer regelen.

Vraag vrijblijvend advies aan onze notaris als je er niet helemaal uitkomt!

Ongedaan maken wettelijke verdeling

De wet geeft de langstlevende het recht om de wettelijke verdeling ongedaan te maken. Hieraan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. De langstlevende moet namelijk binnen drie maanden na het overlijden verklaren dat hij of zij de wettelijke verdeling ongedaan maakt. Deze verklaring moet in een notariële akte zijn opgenomen, die vervolgens ook binnen diezelfde drie maanden moet zijn ingeschreven bij de rechtbank.

Als aan alle voorwaarden is voldaan, dan is de wettelijke verdeling ongedaan gemaakt en is het alsof er helemaal geen wettelijke verdeling is geweest. Dat wil zeggen: de langstlevende en de kinderen worden allen tezamen als ‘gelijke’ erfgenamen eigenaar van alle bezittingen en schulden van de nalatenschap en moeten dus ook met elkaar samenwerken om de nalatenschap te verdelen.

Let op: Het is niet mogelijk om de wettelijke verdeling deels ongedaan te maken, bijvoorbeeld alleen voor bepaalde bezittingen en/of schulden. Het is dus alles of niets.

Alternatief: regel het in een testament

De wettelijke verdeling ongedaan maken kent dus zelf ook nadelen: de langstlevende moet dit binnen de korte termijn van drie maanden na overlijden beslissen en de wettelijke verdeling kan niet deels ongedaan worden gemaakt. Daarnaast wordt de langstlevende, in het geval hij of zij de wettelijke verdeling ongedaan maakt, voor de verdeling van de nalatenschap afhankelijk van de medewerking van de kinderen. Met een goed testament kan dit worden opgevangen. Onze notaris adviseert je hier graag over.

Dit verandert er per 1 januari 2023

De beste wensen voor 2023! Traditiegetrouw brengt het nieuwe jaar veranderingen met zich mee op het gebied van onder andere financiën. We zetten de belangrijkste voor je op een rij.

Het minimumloon gaat omhoog

Het minimumloon gaat met 10,5 procent omhoog. Het minimummaandloon was in 2022 1756,20 euro, in 2023 is dat 1934,40 euro voor werknemers van 21 jaar en ouder.

Het basistarief in de inkomstenbelasting lager in 2023

Het basistarief in de inkomstenbelasting daalt van 37,07 procent naar 36,96 procent. Dit tarief geldt voor inkomens tot 73.031 euro. Werkenden houden door deze verlaging maximaal 102 euro per jaar over.

De jubelton verdwijnt

Tot 2022 konden ouders hun kinderen nog belastingvrij ruim een ton schenken voor de aankoop van een huis. Dat bedrag wordt verlaagd naar 28.947 euro. Dat is hetzelfde bedrag als ouders überhaupt vrij mogen schenken aan hun kinderen.

Subsidie voor energiebesparende maatregel

Huiseigenaren die maar één energiebesparende maatregel nemen, kunnen daar vanaf dit jaar subsidie voor aanvragen tot 15 procent van de kosten. Dat was in 2022 alleen maar mogelijk voor meerdere maatregelen tegelijk en tot 20 procent van de kosten. Als je meerdere energiebesparende maatregelen neemt, gaat het tarief naar 30 procent.

Vennootschapsbelasting gaat omhoog

De grens voor het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) gaat omlaag van 395 duizend euro winst naar 200 duizend euro. Het lage tarief van 15 procent gaat omhoog naar 19 procent.

Bedrijven met een winst vanaf 200 duizend euro betalen vanaf 1 januari 2023 het hoge tarief. Dat tarief gaat omhoog van 25 procent naar 25,8 procent.

Vrijstellingen voor schenkingen hoger

De vrijstellingen voor de schenkbelasting worden eveneens aangepast aan de inflatie. Deze indexatie is hoger: 6,3 procent.

Dit betekent dat ouders komend jaar 6.035 euro belastingvrij mogen schenken aan hun kind. Dat is nu nog 5.677 euro. Voor overige schenkingen geldt een vrijstelling van 2.418 euro (tegen 2.274 euro in 2022).

Hypotheekrenteaftrek verder omlaag in 2023

Voor mensen met een inkomen boven 73.031 euro gaat de hypotheekrenteaftrek in 2023 verder omlaag, van 40 procent naar 36,93 procent. Heb je een lager inkomen? Dan heeft deze verandering geen invloed op je aftrekposten.

De cijfers: notarissen passeren minder akten in november, wel forse stijging (levens)testamenten

Notarissen passeerden in november 152.000 akten. Dat zijn er 14.500 minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Vooral het aantal overdrachtsakten en hypotheekakten daalden fors, respectievelijk 29 en 13 procent. Ook het aantal akten voor de oprichting van een bv daalde sterk, 11 procent. Het aantal testamenten en levenstestamenten stegen daarentegen opnieuw.

Fors meer testamenten en levenstestamenten

Opvallend is dat testamenten en levenstestamenten dit jaar erg in trek zijn. Elk maand neemt dat aantal toe vergeleken met dezelfde maand in 2021. Het aantal testamenten bedroeg afgelopen maand 29.228. Dat zijn er ruim 1.000 meer dan vorig jaar, een stijging van 4 procent. Het aantal levenstestamenten nam nog sterker toe. In november 2021 passeerden notarissen bijna 17.000 levenstestamenten. Afgelopen maand waren dat er bijna 18.500, een stijging van 8 procent.

Vastgoed

Van de respondenten meldt 66 procent een afname van het aantal nieuwe zaken in de vastgoedpraktijk. Bij een derde ligt die afname tussen de 10 en 25 procent. 18 procent meldt een afname van minder dan 10 procent. Bij bijna 10 procent van de respondenten ligt de daling tussen 25 en 50 procent.

Ondernemingspraktijk

Het aantal nieuwe zaken in de ondernemingspraktijk is bij 35 procent van de respondenten gelijk gebleven en bij 35 procent toegenomen. 13 procent meldt een afname. Van de respondenten die een toename melden, signaleert 10 procent een toename van minder van 10 procent. 20 procent meldt een toename tussen de 10 en 25 procent.

Het einde van het jaar is in zicht: is jouw administratie op orde?

Het einde van het jaar komt in zicht en dat betekent dat we vaak even nagaan of alles in onze administratie nog klopt. Zijn alle zaken rondom de woning in orde? Denk je eraan een bedrijf over te nemen komend jaar? Wat als je volgend jaar een nieuwe woning wilt kopen? We zetten de belangrijkste onderwerpen voor je op een rij, zodat je goed voorbereid en met een gerust hart het nieuwe jaar in kunt!

Wonen

Ondernemen

  • Drie vragen over de verhoogde overdrachtsbelasting voor beleggers
    Vanaf 2023 gaat de overdrachtsbelasting voor een woning die je koopt als belegging of voor een bedrijfspand van 8 procent naar 10,4 procent.
  • Je bedrijf verkopen? Zo zit het met de bedrijfsopvolging
    Als je hebt besloten om je bedrijf te verkopen, kun je daarbij verschillende regelingen treffen. Welke regeling je treft, is afhankelijk van de bedrijfsvorm. Het is belangrijk om te letten op de fiscale uitkomsten bij het verkopen van een bedrijf. We zetten de belangrijke informatie per bedrijfsvorm op een rij.
  • Een bedrijf overnemen: hoe werkt dat?
    Ben je van plan een bestaande onderneming over te nemen? Dit heeft zo zijn voordelen, omdat je weet waar je aan toe bent en je hebt meteen een klantenbestand. Toch zijn er ook zaken die je goed moet onderzoeken, voordat je besluit de zaak over te nemen. We zetten de belangrijkste onderwerpen op een rij.

Testament

Zo word je geen slachtoffer van cybercriminaliteit!

De digitalisering van de maatschappij in het algemeen en die van het notariaat in het bijzonder gaat steeds verder. Tegelijk neemt de cybercriminaliteit toe.

Dit kan je zelf doen

Met een paar simpele stappen zorg je ervoor dat je online beter beschermd bent tegen cybercriminelen.

Hoe bescherm je je onderneming tegen cybercriminaliteit?

Heb je al eens nagedacht hoe je je onderneming kunt beschermen? We geven je vijf tips:

  1. Zorg voor bewustwording bij medewerkers

Maak al je medewerkers bewust van de gevaren en stel beveiligingsprocedures en protocollen in. Denk daarbij aan instructies over hoe om te gaan met persoonsgegevens, inlogcodes en pincodes, verdachte e-mails, online betalingen en back-ups.

  1. Maak back-ups

Maak regelmatig back-ups van je belangrijkste softwareprogramma’s (zoals Windows), je beveiligingssoftware en data, zodat je na een cyberaanval sneller weer aan het werk kunt.

  1. Moderne netwerkapparatuur

Maak gebruik van moderne en professionele netwerkapparatuur. Probeer consumentenapparatuur te vermijden.

  1. Denk ook aan gevaren buiten het bedrijfsnetwerk

Smartphones, laptops, usb-sticks en generieke usb-portals zijn met name vatbaar voor besmettingen buiten het bedrijfsnetwerk. Zorg er ook voor dat deze beschermd zijn.

  1. Vertrouw niet blind op opslagdiensten

Wees je ervan bewust dat ook websites en diensten waarbij bestanden opgeslagen of verzonden kunnen worden, zoals WeTransfer en Dropbox, ook gehackt kunnen worden.

Wat is een verklaring van erfrecht en wanneer heb ik deze nodig?

In sommige gevallen, wanneer een naaste overleden is, vragen bepaalde instanties om een verklaring van erfrecht. Dit doen ze zodat ze zeker weten dat jij degene bent waarmee ze zaken mogen doen. Maar wat is die verklaring precies en wanneer heb je hem nodig?

Wat is een verklaring van erfrecht?

In een verklaring van erfrecht staat wie de erfgenamen zijn en wie bevoegd is om namens die erfgenamen de nalatenschap af te wikkelen. Met de verklaring kunnen erfgenamen onder andere aantonen dat zij recht hebben op het banktegoed van de overledene.

Wanneer heb ik een verklaring van erfrecht nodig?

Een bank kan vragen om een verklaring zodat ze zeker weten dat ze aan de juiste persoon toegang geven om bij de bank- en spaarrekening te kunnen. Ook bij het verkopen van de woning is meestal een verklaring van erfrecht nodig. Verder kun je het document nodig hebben voor belastingteruggave, het uitkeren van de levensverzekering of voor pensioenfondsen, beleggingsmaatschappijen en andere financiële instellingen.

Bekijk ook de video voor meer informatie.

Hoe kom ik aan een verklaring van erfrecht?

De notaris maakt op verzoek een verklaring van erfrecht op. Het verzoek kan alleen worden ingediend door iemand die de verklaring nodig heeft voor het afwikkelen van de erfenis. Onze notaris doet een aantal onderzoeken. Onder andere bij de burgerlijke stand en het Centraal Testamentenregister. Op die manier brengt de notaris alle erfgenamen en de wilsbeschikkingen van de overledene in kaart.

Maak een vrijblijvende afspraak met onze notaris.

Wanneer heb ik geen verklaring van erfrecht nodig?

Je hebt niet in alle gevallen een verklaring nodig. Soms volstaat de akte van overlijden. Die ontvangen de erfgenamen via de gemeente kort na het overlijden van de naaste.

Sinds begin 2012 eisen banken geen verklaring van erfrecht meer als er aan drie voorwaarden wordt voldaan:

  1. Er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap;
  2. De overledene niet bij testament heeft beschikt; en
  3. Er staat niet meer dan € 100.000,- op de bankrekening van de overledene.

Kopers nieuwbouw ongerust na stikstofuitspraak

De Vereniging Eigen Huis (VEH) kreeg naar aanleiding van de stikstofuitspraak van de Raad van State veel vragen binnen van ongeruste kopers van een nieuwbouwwoning. De hoogste bestuursrechter zet in deze uitspraak een streep door de zogenaamde bouwvrijstelling, die op 1 juli 2021 is opgenomen in de Wet natuurbescherming.

In strijd met Europees natuurbeschermingsrecht

Deze vrijstelling werd door het kabinet bedacht om ondanks het aangescherpte stikstofbeleid toch bouwprojecten zoveel mogelijk door te kunnen laten gaan. De hoogste bestuursrechter heeft geoordeeld dat deze vrijstelling in strijd is met het Europees natuurbeschermingsrecht. Wat de uitspraak betekent voor nieuwbouwprojecten, hangt af van de fase waarin de koper zit.

Wat betekent de uitspraak als er een onherroepelijke vergunning is afgegeven?

Als er een onherroepelijke omgevingsvergunning is afgegeven, heeft de uitspraak geen gevolgen. Een onherroepelijke vergunning betekent immers dat er geen bezwaar en beroep meer mogelijk is. Voor kopers is het wel belangrijk om er zeker van te zijn dat deze vergunning er is voordat ze naar de notaris gaan.

Wat betekent de uitspraak voor bestaande nieuwbouwprojecten?

Is de nieuwbouwwoning gekocht, maar is er nog geen onherroepelijke omgevingsvergunning afgegeven, dan kan deze uitspraak gevolgen hebben voor de bouw van de woning. Het project kan vertraging oplopen en kan mogelijk zelfs niet doorgaan.

Voor lopende en toekomstige vergunningsaanvragen moeten nu mogelijk stikstofrapporten worden opgesteld door deskundigen. Die rapporten moeten vervolgens worden beoordeeld. Om hoeveel vergunningsaanvragen het gaat, moet nog worden geanalyseerd door gemeenten en provincies. Of er een stikstofrapport moet worden opgesteld en hoe de beoordeling uitvalt, hangt af van bijvoorbeeld de grootte van het bouwproject, de omgeving (ligt het in de buurt van natuurgebieden) en of de aannemer al dan niet gebruik maakt van elektrische machines en bouwvoertuigen.

Drie vragen over de verhoogde overdrachtsbelasting voor beleggers

Vanaf 2023 gaat de overdrachtsbelasting voor een woning die je koopt als belegging of voor een bedrijfspand van 8 procent naar 10,4 procent. Hoe zit dat precies?

Voor een woning waar je zelf in gaat wonen, betaal je net als dit jaar, komend jaar ook 2 procent overdrachtsbelasting. Voor starters onder de 35 jaar geldt dat ze geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen bij aankoop van hun woning.

Voor welke panden geldt het verhoogde percentage?

Voor vakantiewoningen, bedrijfspanden, woningen voor de verhuur en andere onroerende zaken waarin je niet zelf voor langere tijd gaat wonen, geldt het verhoogde percentage. Dit gaat onder andere om:

  • Grond of gebouwen die je niet direct met een woning mee koopt (zoals een garage of tuin die je los koopt);
  • Een tweede woning of vakantiewoning (ook een stacaravan op een vakantiepark valt hieronder);
  • Een woning bestemd voor verhuur;
  • Bedrijfsgebouwen;
  • Een kavel waar je een woning op laat bouwen in eigen beheer;
  • De gekochte steiger en het water bij een woonark.

Ik ben van plan dit jaar nog een beleggingspand aan te kopen. Hoe zit het dan met de overdrachtsbelasting?

Het moment dat de akte bij de notaris wordt getekend, is bepalend voor de overdrachtsbelasting. Stel dat je een onroerende zaak in 2022 koopt, maar de notariële levering in 2023 plaatsvindt, dan betaal je 10,4% overdrachtsbelasting. Probeer er in dat geval dus voor te zorgen dat de notariële levering ook in 2022 plaatsvindt.

Het lukt mij niet om de notariële akte te tekenen in 2022. Loop ik nu voordeel mis?

Wellicht kan de Groninger akte uitkomst bieden. Een Groninger akte is een notariële akte van levering van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning of een bedrijfspand). In deze akte is een constructie opgenomen waarbij de onroerende zaak wel alvast wordt geleverd, maar de koopprijs nog niet wordt betaald. Bij niet betalen komt de eigendom automatisch weer toe aan de verkoper.

Let wel op: overweeg bij een Groninger akte wel of de extra kosten opwegen tegen het tariefvoordeel van 1 procent dat je daarmee behaalt. Daarnaast gaan veel financiers hier niet mee akkoord. Overleg altijd eerst met de bank voor je deze constructie aangaat.

Je bedrijf verkopen? Zo zit het met de bedrijfsopvolging

Als je hebt besloten om je bedrijf te verkopen, kun je daarbij verschillende regelingen treffen. Welke regeling je treft, is afhankelijk van de bedrijfsvorm. Het is belangrijk om te letten op de fiscale uitkomsten bij het verkopen van een bedrijf. We zetten de belangrijke informatie per bedrijfsvorm op een rij.

Eenmanszaak

De opvolging van een eenmanszaak kun je regelen door een samenwerkingsverband aan te gaan met de opvolger, in de vorm van een maatschap of vennootschap onder firma (vof). Wanneer de opvolger volledig is ingewerkt, kun je jezelf terugtrekken en dan kan de vof voortgezet worden als commanditaire vennootschap (cv).

> Onze notaris kan je helpen de verkoop zodanig te structureren, dat je bij de verkoop geen inkomstenbelasting hoeft te betalen over de fiscale winst die in de onderneming zit.

Besloten vennootschap en naamloze vennootschap

Bij een besloten vennootschap (bv) of naamloze vennootschap (nv) kun je je opvolging op verschillende manieren regelen:

Directeur worden

De opvolger kan directeur van de bv worden, terwijl de aandelen in jouw handen blijven. Je kunt dan bijvoorbeeld als commissaris van de bv toezicht blijven houden.

Aandelen certificeren

Je kunt er ook voor kiezen om de aandelen in de vennootschap te certificeren. Hierdoor wordt het voordeel uit de aandelen (winst uit onderneming) gescheiden van de juridische zeggenschap verbonden aan de aandelen. Er wordt hiervoor een stichting opgericht. De aandelen worden aan deze stichting overgedragen waarna de stichting deze voor de aandeelhouders beheert.

> Onze notaris kan je adviseren bij het certificeren van de aandelen.

Het bedrijf overdragen binnen de familie

Bij overdracht van een bedrijf binnen de familie kan gebruik worden gemaakt van diverse fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten. Wanneer je een eenmanszaak hebt, kun je ervoor kiezen de onderneming eerst een tijdje samen met je opvolger te runnen in de vorm van een maatschap, vennootschap onder firma (vof) of commanditaire vennootschap (cv). Zo kun je betaling van inkomstenbelasting voorkomen.

Wanneer je je bedrijf geheel of gedeeltelijk schenkt, is geen of weinig inkomstenbelasting en schenkbelasting verschuldigd. Om van deze regelingen gebruik te kunnen maken, moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

> Voor meer informatie over de voorwaarden die voor de verschillende faciliteiten gelden, kun je terecht bij onze notaris.