Minder bureaucratische lasten voor Europese burger

Er is een nieuwe Europese ‘Verordening vrij verkeer publieke documenten’ van kracht. Deze verordening maakt het gemakkelijker om publieke documenten uit een andere lidstaat te aanvaarden. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) staat achter de verordening. Het zorgt voor vermindering van bureaucratische lasten voor de Europese burger en gaat gebruik van vervalste documenten tegen.

De verordening geldt voor akten die betrekking hebben op de burgerlijke stand, zoals geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, scheiding, overlijden en de afwezigheid van een strafblad. Akten met als onderwerp onroerend goed, ondernemingen of familie- en erfrecht vallen niet onder de verordening. Om het verkeer van publieke documenten te vergemakkelijken, komen er meertalige modelformulieren. Zo’n formulier wordt aan het publieke document gehecht.

Evaluatie

De regeringen hebben 2,5 jaar de tijd om hun wetgeving aan te passen en hun samenwerking op te zetten. In de regelgeving over de werkzaamheden van het Nederlandse notariaat zijn geen wijzigingen nodig. Afgesproken is dat de Europese Commissie binnen twee jaar een evaluatie opstelt. Dan kan worden bekeken of het toepassingsgebied wordt uitgebreid tot bijvoorbeeld openbare documenten betreffende de rechtsvorm van een vennootschap, of diploma’s.

 

Bron: knb.nl

Waarom moet ik naar de notaris als ik een huis koop?

Vraag

“Waarom moet ik naar de notaris als ik een huis koop?”

Antwoord

“De notaris is de enige wettelijke persoon die een woning mag overdragen van de ene naar de andere eigenaar. De notaris is ook de enige persoon die de overdracht van een huis kan inschrijven bij het Kadaster. Bij de verkoop van een huis moet er dus altijd een notaris ingeschakeld worden. Als koper ben je daar verantwoordelijk voor.

Zodra jij en de verkoper de koopakte (bij de makelaar) hebben ondertekend, gaan wij de akte afhandelen. Als er sprake is van een bankgarantie of een waarborgsom, dan wordt dit ook bij ons aangegeven. Je ontvangt vervolgens van ons de akte van levering (met daarin alle rechten en plichten van de woning), de hypotheekakte en de nota van afrekening. Deze laatste beschrijft de bedragen die je moet betalen (koopprijs, kosten koper en eventueel aftrek van eigen geld), en wat je ontvangt (de hypotheek). Aan de hand hiervan moet je bijbetalen of ontvang je geld. Eventuele wijzigingen geef je uiteraard ook door aan ons. Wij maken vervolgens een afspraak met jou om de akte van levering en de hypotheekakte te ondertekenen en eventueel ook een testament en/of samenlevingscontract. En natuurlijk worden de sleutels aan je overhandigd!

Gedurende het hele proces onderzoeken wij tot drie keer toe of er geen beslag ligt op de woning en of de woning op het moment van de overdracht vrij is van onbekende hypotheken. Dit zijn twee redenen waarom de verkoop niet zou kunnen doorgaan. Als de overdracht heeft plaatsgevonden, dan schrijven wij de overdracht in bij het Kadaster. Deze is dan officieel.”

Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag? Wij beantwoorden deze graag voor jou. Mail naar: info@nationalenotaris.nl.

Leuke facts: aantal medewerkers in het notariaat stijgt flink

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) publiceert eens per kwartaal feiten en cijfers over het notariaat. Zo kun je bijvoorbeeld lezen hoeveel notarissen en kandidaat-notarissen het notariaat heeft en hoeveel testamenten er zijn ingeschreven. Ook wordt twee keer per jaar gepubliceerd welke vragen er bij de Notaristelefoon binnenkomen.

Het aantal medewerkers in het notariaat stijgt flink. Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar is het aantal met 422 toegenomen. Het afgelopen kwartaal zijn er 134 medewerkers bijgekomen. Dit blijkt uit de factsheet leden over het tweede kwartaal van 2016.

Kandidaat-Notarissen nog steeds in de lift

Ook het aantal kandidaat-notarissen zit nog steeds in de lift: 16 meer dan vorig kwartaal. Vergeleken met een jaar eerder zelfs 60. Het aantal toegevoegd notarissen laat een lichte stijging zien. Het aantal notarissen is net als in het eerste kwartaal bijna gelijk gebleven.

Meer akten

Het aantal akten in het notariaat blijft stijgen. Het afgelopen kwartaal zijn er 379.614 akten gepasseerd. Dat is 11% meer dan een kwartaal eerder. 12% meer als je het vergelijkt met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal levenstestamenten blijft stijgen, maar ook het aantal testamenten en woningmarktakten neemt toe. Meer dan de helft van de akten komt uit de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant: samen 53%.

Vacatures bij Nationale Notaris

Wij zijn een landelijk netwerk van hooggekwalificeerde notariskantoren met meer dan 50 notarissen in heel Nederland. Voor deze notariskantoren verwerken wij vanuit een centraal BackOffice de registergoeddossiers, die wij tot vlak voor transport bij de notaris onder behandeling houden. Dankzij onze werkwijze werk je samen met topspecialisten in het registergoed en krijg je de kans je hierin te specialiseren. Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Bekijk onze vacatures en solliciteer!

Meer rechtszekerheid voor internationale paren

De Raad van Europa heeft eind juni ingestemd met nieuwe regels voor internationaal huwelijksvermogensrecht. De Raad van Europese notariaten (CNUE) is blij met de nieuwe regels. ‘Zij zullen internationale paren in Europa meer zekerheid brengen. Bovendien sluiten ze mooi aan bij de Europese Erfrechtverordening, die vorig jaar in werking is getreden’, zegt CNUE-voorzitter Paolo Pasqualis. Ook de KNB is tevreden.

Er leven ongeveer 16 miljoen internationale paren in de Europese Unie. Door de nieuwe regels zullen zij het recht kunnen kiezen dat toepasselijk is op hun gezamenlijk vermogen in geval van echtscheiding of overlijden. Op dit moment hebben de lidstaten bijvoorbeeld heel verschillend geregeld welke rechtbank in zo’n geval bevoegd is. De gerechtelijke procedures die daardoor worden gestart, kosten jaarlijks rond de 1 miljard euro. Deze verordeningen moeten daar een eind aan maken.

Huis verkopen? Gebruik het stappenplan.

Een huis verkopen is een grote stap. Is nu het goede moment om jouw huis te verkopen? Wat te doen als er restschuld is? Ga je gebruik maken van een makelaar of doe je het zelf? Vereniging Eigen Huis heeft hiervoor een handig stappenplan gemaakt.

Stappenplan

Als een huis in de verkoop gaat, wordt een vraagprijs bepaald. Er is nog een aantal dingen om rekening mee te houden, zoals de mededelingsplicht, de fiscale gevolgen en het verplichte energielabel. En als je een koper hebt gevonden, moet je denken aan de onderhandelingen en uiteindelijk de daadwerkelijke overdracht regelen. Bekijk het totale stappenplan.

Gebruik een checklist

Zorg dat je niets vergeet. De voorbereidingen tot en met de overdracht zijn puntsgewijs in kaart gebracht door middel van een handige checklist.

De rol van de notaris bij de overdracht

Wij zorgen ervoor dat de eigendomsoverdracht van de woning in goede banen wordt geleid. Zo zullen wij erop toezien dat je de woning, volgens afspraak, zonder hypotheek of beslag levert en dat de koper de koopsom tijdig bij ons in depot stort. Meer weten? Neem contact op en wij helpen je graag verder!

Bron: Vereniging Eigen Huis

Leuke facts: 341.741 akten gepasseerd in eerste kwartaal

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) publiceert eens per kwartaal feiten en cijfers over het notariaat. Zo kun je bijvoorbeeld lezen hoeveel notarissen en kandidaat-notarissen het notariaat heeft en hoeveel testamenten er zijn ingeschreven. Ook wordt twee keer per jaar gepubliceerd welke vragen er bij de Notaristelefoon binnenkomen.

Het notariaat heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 341.741 akten gepasseerd. Dit zijn ruim 30.000 akten meer dan een jaar eerder. Gemiddeld komt dit op 3.755 akten per dag. De provincie Zuid-Holland gaat aan kop met het aantal akten gevolgd door Noord-Holland. Het aantal notarissen ligt in Noord-Holland echter wel hoger dan in Zuid-Holland. Dit is te lezen in de nieuwe factsheets van het notariaat.

Aantal levenstestamenten blijft stijgen

Het aantal gepasseerde levenstestamenten blijft stijgen. In het eerste kwartaal 2016 werden er 15.254 levenstestamenten gepasseerd. In vergelijking met 2015 is dit een stijging van 35%. Het samenlevingscontract steeg met 6% en oprichting bv met 9%.

Aantal (kandidaat-)notarissen

Het aantal notarissen is het afgelopen kwartaal bijna gelijk gebleven en het aantal kandidaat-notarissen is gestegen met 11. Limburg, Overijssel en Zeeland hebben meer notarissen dan kandidaat-notarissen. Bij de overige provincies is dat juist andersom.

Bron: knb.nl

Eerste Kamer akkoord met nieuwe regels aanvaarden erfenis

Het wegnemen van bijvoorbeeld een familiefotoboek wordt straks niet langer gezien als een daad van zuivere aanvaarding van de nalatenschap. Hetzelfde geldt voor het meegeven van inboedel die geen waarde heeft aan een kringloopwinkel. De Eerste Kamer is akkoord gegaan met het wetsvoorstel ‘bescherming erfgenamen tegen schulden’. Hierin wordt geregeld dat een erfgenaam alleen zuiver aanvaardt als hij goederen van de nalatenschap verkoopt, bezwaart of op andere wijze aan het verhaal van schuldeisers onttrekt.

Als erfgenamen na zuivere aanvaarding van de nalatenschap een onverwachte schuld tegenkomen, kunnen zij binnen drie maanden naar de kantonrechter gaan om de nalatenschap alsnog beneficiair te aanvaarden. Dat is nu niet het geval. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) is voorstander van de beschermingsregeling voor erfgenamen zoals die in het wetsvoorstel staat. Maar de voorgestelde regeling zal niet alle problemen voor erfgenamen oplossen. Dit omdat de meeste schulden van de erflater niet als een onverwachte schuld kunnen worden aangemerkt. Daarom blijft voorlichting belangrijk.

De regeling treedt op 1 september 2016 in werking.

Bron: knb

Wetsvoorstel kwaliteitsborging bouwen: consument slechter af

Het wetsvoorstel kwaliteitsborging voor het bouwen brengt onnodige regels mee en zorgt ervoor dat de consument slechter af is. Dit heeft de KNB de commissie wonen en rijksdienst van de Tweede Kamer laten weten. De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen regelt meer kwaliteitsborging voor het bouwen (o.a. nieuwbouwwoningen) en zou de positie van de consument juist moeten versterken.

Onderdeel van de kwaliteitsborging is de zogenoemde vijfprocentregeling, waarbij de consument van de aanneemsom vijf procent in depot kan storten. De wet regelt dat deze vijf procent op de kwaliteitsrekening van de notaris wordt gestort en dat hij het depot bewaakt. In de voorgestelde regeling is de consument volgens de KNB slechter af: de aannemer moet hem schriftelijk vragen of hij gebruik wil maken van zijn opschortingsrecht (recht om de driemaandstermijn waarbinnen gebreken kunnen worden gemeld uit te stellen). Het moment waarop dat zou moeten gebeuren, schrijft de wet niet precies voor. In het slechtste geval heeft hij één maand om te reageren. De praktijk wijst uit dat dit te kort is om alle eventuele gebreken in een woning vast te stellen.

Wetsvoorstel ‘bescherming erfgenamen tegen schulden’ aangenomen

Het wetsvoorstel ‘bescherming erfgenamen tegen schulden’ is 19 mei jl. aangenomen door de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel regelt dat erfgenamen een erfenis alleen zuiver aanvaarden, wanneer zij goederen uit een nalatenschap verkopen of bewaren.

De KNB is voorstander van de beschermingsregeling voor erfgenamen zoals die in het wetsvoorstel staat. Als erfgenamen na zuivere aanvaarding van de nalatenschap een onverwachte schuld tegenkomen, kunnen zij binnen drie maanden naar de kantonrechter gaan om de nalatenschap alsnog beneficiair te aanvaarden. Maar de voorgestelde regeling zal niet alle problemen voor erfgenamen oplossen. Dit omdat de meeste schulden van de erflater niet als een onverwachte schuld kunnen worden aangemerkt. Daarom blijft voorlichting belangrijk.

Verplichte publicatie vervalt

Als het wetsvoorstel door de Eerste Kamer wordt aangenomen, vervalt ook de verplichte publicatie in nieuwsbladen van bijvoorbeeld de benoeming van de vereffenaar.

Samen bouwen: iets voor jou?

Een eigen huis bouwen, op een ideale locatie, samen met anderen. Collectief Particulier Opdrachtgeverschap wordt steeds populairder. Maar wat houdt het nou eigenlijk in?

Bij samen bouwen ontwikkel je in samenspraak met andere toekomstige bewoners een woningbouwproject. Omdat er geen projectontwikkelaar nodig is kan er gebouwd worden tegen de kostprijs. Je kunt gezamenlijk inkopen en gaat samen met de architect aan tafel om je droomwoning vorm te geven. Zo heb je invloed op de uiteindelijke koopprijs en kun je al snel flink wat kosten besparen.

Goede basis

Het idee van samen bouwen is enerzijds kostenbesparing. Daarnaast kun je je woonidealen nastreven (bijvoorbeeld locatie en woningtype). Ook bouw je direct een band op met je toekomstige buurtgenoten waarmee je samen optrekt. Kortom: een goede basis voor prettig wonen.

Alleen maar positief?

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Samen bouwen kost veel tijd en energie. Allereerst moet je een geschikte locatie en groep mensen vinden die samen willen bouwen. Als er voldoende mensen zijn, wordt er een vereniging opgericht en wordt bepaald of de plannen financieel haalbaar zijn en passen op de gewenste plek. Daaraan hangen duidelijke spelregels en voorwaarden vast. Duidelijke afspraken over budget, tijd en de concrete woonwensen zijn een voorwaarde. Een intensief proces, maar wel met een resultaat zoals je het wenst.

Benieuwd geworden? Kijk eens op www.bouwenineigenbeheer.nl of zoek op ‘CPO’ in je zoekmachine en vind projecten in de buurt.