Meeste startende ondernemers sinds 2009: dit zijn de populairste sectoren

Het is druk op de startersmarkt. Zo druk zelfs dat er in 2017 het grootste aantal nieuwe bedrijven bij kwam sinds 2009. Afgelopen jaar kwamen er namelijk per saldo ruim 73.000 bedrijven bij. Dit meldt het CBS op basis van cijfers over bedrijfsoprichtingen en –opheffingen.

In 2017 werden er bijna 170.000 nieuwe bedrijven opgestart. 94% daarvan is een eenmanszaak. Natuurlijk kwamen er niet alleen bedrijven bij. Ook ruim 95.000 bedrijven hielden ermee op. Dat is het kleinste aantal sinds 2008 en daarmee is het verschil tussen het aantal opgerichte en opgeheven bedrijven in 2017 het grootst sinds 2009.

Managementadvies blijft populair

In lijn met de voorgaande jaren werden er ook in 2017 vooral veel nieuwe managementadviesbureaus opgestart. Dit waren er maar liefst 13.000! Daarnaast richtten starters vaak een bedrijf op in de onderwijssector, zoals in het sportonderwijs (bijna 3.500) of op het terrein van studiebegeleiding (3.000). Door de sterke stijging van het aantal nieuwe webwinkels staat ook de detailhandel hoog in de notering.

Maar ondernemers starten niet alleen het vaakst een managementadviesbureau, ze stoppen er ook het vaakst mee. Deze sector telde in 2017 namelijk ruim 7.000 opheffingen. De detailhandel (webwinkels) en financiële holdings staan op plek twee en drie wat betreft het aantal opheffingen. Het aantal startende bedrijven was in al deze sectoren in 2017 overigens wel hoger dan het aantal bedrijven dat ermee stopte.

Veel kritiek op nieuw wetsvoorstel van minister Dekker

Minister Sander Dekker presenteerde onlangs een nieuw wetsvoorstel waarmee het mogelijk wordt om via een verklaring bij de ambtenaar van de burgerlijke stand het huwelijk in gemeenschap van goederen te regelen.

Opnieuw een wetswijziging

Sinds 1 januari trouwen partners in beperkte gemeenschap van goederen als zij niets anders regelen. Daardoor valt alles wat voor het huwelijk is verkregen onder privé en alles wat tijdens het huwelijks wordt verkregen onder gemeenschap van goederen. Wil het bruidspaar wel in algehele gemeenschap van goederen trouwen dan moeten zij nu naar de notaris om dat vast te leggen. Minister Dekker wil dit veranderen en bruidsparen de mogelijkheid bieden om zonder tussenkomst van de notaris te kiezen voor trouwen in algehele gemeenschap van goederen.

In het voorstel staat dat stellen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen aangeven in algemene gemeenschap van goederen te willen trouwen. Dit kan al na het al dan niet lezen van een brochure waarin de verschillende huwelijksvormen worden uitgelegd. Er komt dan een modelverklaring voor mensen die in gemeenschap van goederen willen trouwen. Die moet uiterlijk een dag voor het huwelijk ingediend worden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Reactie van de KNB

Het bestuur van de KNB heeft felle kritiek op het voorstel omdat de rechtsbescherming van de burger in het geding komt. De reden voor het nieuw ingevoerde systeem van de beperkte gemeenschap was volgens de KNB ook juist dat het maatschappelijk onwenselijk zou zijn dat mensen die trouwen geconfronteerd kunnen worden met schulden van hun partner die voor het huwelijk zijn ontstaan. Daarnaast zorgt dit nieuwe voorstel volgens de KNB voor verwarring: eerst is er een nieuw basisstelsel ingevoerd en twee maanden later volgt daar al een wijziging op.

Mechteld Lindenhovius van de KNB zegt tegen Telegraaf dat ze het bovendien zeer onverstandig vinden om ‘een besluit met zulke verstrekkende juridische gevolgen’ door een ambtenaar van de burgerlijke stand te laten afhandelen. “De ambtenaren zijn er helemaal niet op toegerust om hierover informatie te verschaffen. Zij hebben helemaal geen juridische achtergrond. Wat betekent het bijvoorbeeld als het bedrijf van een van de partners failliet gaat of wat gebeurt er met een zaak bij een echtscheiding? Dat zijn vragen waar de ambtenaren onvoldoende juridische kennis voor hebben.” Natuurlijk is het goed dat ambtenaren een brochure uitreiken aan paren die willen trouwen, maar dat is geen garantie dat mensen de relevante informatie hebben gekregen of goed tot zich hebben genomen, aldus de beroepsorganisatie.

Op dit moment wordt het wetsvoorstel geconsulteerd in de markt. Partijen hebben nog een maand de tijd om hun oordeel over de wet te geven.

Niet genoeg eigen geld om een woning te kopen?

‘Joyce weet het zeker: zij wil het huis uit en op zoek naar een eigen appartement in de stad. Lekker zelfstandig wonen en investeren in een eigen woning. Er is wel een klein puntje waar zij tegenaan loopt: zij mag nog maar 100% van de woningwaarde lenen. En dat betekent meer eigen geld meebrengen (bijvoorbeeld voor de kosten koper). Maar dat heeft Joyce (nog) niet. Kan zij nu niet kopen?’

In het regeerakkoord is afgesproken dat in 2018 het percentage voor de maximale hypotheek 100% is. Dit is zeker voor starters en jongeren, die vaak (nog) niet veel hebben kunnen sparen, lastig. Uiteraard zijn er wel manieren om toch een hypotheek te krijgen en een eigen woning te kopen. (Groot)ouders kunnen bijvoorbeeld financieel helpen door geld te lenen uit eigen vermogen, periodieke schenkingen te doen of een deel van de koopsom te schenken. Een andere manier is de generatiehypotheek. Hierbij gaan de ouders samen met het kind de lening aan als het kind zelf de lasten niet kan betalen. Zij tekenen ook mee voor het gedeelte van de lening dat het kind op basis van het inkomen niet zelfstandig kan dragen. De ouders worden hierdoor mede aansprakelijk.

Benieuwd wat er in jouw situatie mogelijk is? Neem contact met een financieel adviseur om jouw hypotheekmogelijkheden te bespreken. Wij hebben diverse partners die jou hiermee verder kunnen helpen. Uiteraard helpen wij je graag verder om alle notariële zaken te behartigen.

‘Zij gaven me de mogelijkheid om te leren op de werkvloer’

Myrthe Smallenburg is 24 jaar en sinds juni 2016 werkzaam bij Nationale Notaris als notarieel medewerker.

Wat zijn jouw dagelijkse werkzaamheden?

“Mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan uit een combinatie van het opstarten en behandelen van registergoeddossiers. Hierbij draag ik zorg voor alle werkzaamheden met betrekking tot het passeerklaar maken van dossiers.”

Het notariaat heeft altijd al in mijn achterhoofd gezeten

Wat voor een opleiding heb je hiervoor gevolgd?

“Hiervoor heb ik de opleiding MBO juridisch medewerker gevolgd. Vervolgens ben ik begonnen met de studie deeltijd HBO rechten aan de Hogeschool van Utrecht. In het tweede jaar ben ik met deze studie gestopt. Vooral omdat ik de studie te breed vond en omdat ik graag wilde leren op de werkvloer. Het notariaat heeft altijd al in mijn achterhoofd gezeten. Zodoende ben ik bij Nationale Notaris terechtgekomen. Zij gaven mij de mogelijkheid om te leren op de werkvloer.”

Je hebt ook de Nationale Notaris Academy gedaan, wat houdt dat in?

“De Academy is in oktober 2016 gestart. Ik werkte hier nog niet zo lang en toen werd ik daarvoor gevraagd. In de Academy leer je het hele proces van het behandelen van registergoeddossiers. Eerst wat er allemaal komt kijken bij het opstarten van een dossier en vervolgens leer je wat er komt kijken bij het opmaken van een hypotheek- en leveringsakte. Uiteindelijk word je dan in een halfjaar opgeleid tot beginnend Notarieel Registergoed Behandelaar.”

Waarin wil je zelf nog doorgroeien?

“Elke dag is hier eigenlijk anders. Dat is ontzettend leuk en uitdagend, het werk is afwisselend en ik kan nog erg veel bijleren. Er komt zoveel kijken bij de behandeling van registergoeddossiers. Momenteel behandel ik de standaard dossiers, maar hierin kan ik de komende jaren nog veel groeien en dit uiteindelijk uitbreiden naar het behandelen van meer complexe dossiers.”

Nationale Notaris is een backoffice kantoor, wat houdt dat precies in?

“Het verschil met een gewoon notariskantoor is dat wij als backoffice voor meer dan vijftig kantoren in het land werkzaam zijn. Cliënten geven ons de opdracht voor het opmaken van de stukken en kunnen deze vervolgens bij een aangesloten kantoor in de buurt tekenen. Wij werken dus voor heel veel kantoren maar wij ontvangen de cliënten niet zelf. Wél zijn wij verantwoordelijk voor de correspondentie naar cliënten en het opmaken van de benodigde stukken.”

Betekent dat ook dat je minder klantcontact hebt?

“Nee, je hebt wel veel klantcontact maar dat is dan per mail en telefonisch. Mensen hebben toch veel vragen. Vaak kopen ze voor het eerst een woning en dat is natuurlijk hartstikke spannend. Ze hebben vragen omtrent de stukken en hoe het allemaal in zijn werk gaat. We hebben dus veel klantcontact, alleen ontvangen we ze niet hier op kantoor maar gaan ze naar een vestiging bij hen in de buurt.”

Elk kantoor heeft weer zijn eigen handleiding

Wat vind je leuk aan werken bij Nationale Notaris?

“Het werk is afwisselend en geen dag is hetzelfde. Je werkt namelijk vaak niet de hele dag voor hetzelfde kantoor en elk kantoor heeft weer zijn eigen handleiding. Dat maakt het werk erg leuk en afwisselend.”

Is het een jong kantoor?

“Ja, het is een jong kantoor. De leeftijden van mijn collega’s liggen tussen de 20 en 40, maar we hebben natuurlijk ook oudere collega’s.”

Wat wordt 2018 voor een jaar?

“Voor mij wordt 2018 een jaar waarin ik mezelf meer ga ontwikkelen. Dat betekent dat ik zelf meer dossiers ga behandelen om zo nog meer ervaring op te doen en zodoende alle aspecten van het notariaat te leren kennen. Voor Nationale Notaris verwacht ik een stijgende lijn van aangesloten notariskantoren zodat wij al onze (toekomstige) cliënten van een landelijke dekking kunnen voorzien.”

Samen verder? Wat verandert er in 2018?

In een eerder artikel vertelden we al meer over de wijzigingen van De Wet Beperkte gemeenschap van goederen die op 1 januari 2018 is ingegaan. Dat betekent dat er bij het aangaan van een huwelijk of geregistreerd partnerschap een aantal zaken anders wordt geregeld dan voorheen. Om iedereen goed over de nieuwe situatie te informeren heeft de KNB de website Samen Verder ontwikkeld.

De themasite ‘Samen Verder’ is het eerste deel van de vernieuwing van de publiekssite www.notaris.nl en vervangt het onderdeel ‘Trouwen of samenwonen’. Dit jaar zullen ook de andere onderdelen van de site worden vernieuwd. Ook de website www.zozijnwenietgetrouwd.nl verwijst nu naar de nieuwe themasite.

Nieuwe brochure Samen verder met extra bijlage

Vanwege de wetswijziging is de brochure Samen verder herschreven en voorzien van een extra bijlage over de nieuwe wet.

Bekijk de brochure

Bekijk de extra bijlage

Heb je nog vragen?

Heb je plannen om samen verder te gaan en heb je hierover nog vragen? Laat het ons weten en wij maken graag een afspraak om het toe te lichten wat het voor jou betekent.

Bron: KNB

Welke artikelen werden het meest gelezen in 2017?

Zo aan het einde van 2017 kunnen we allemaal weer terugkijken op het afgelopen jaar. Er is een hoop gebeurd. Wat hield de bezoekers van onze site nu het meeste bezig in 2017? Onze top tien best gelezen artikelen voor je op een rij.

  1. Kim Kool: “Alle vijf trainees zijn geslaagd voor onze eigen Academy”

2. Wie zorgt er voor jouw huisdier als jij dat niet meer kunt?

3. Samen zijn we sterk. Ken jij onze partners al?

4. Is een APK-keuring voor een testament nodig?

5. “Ik ga scheiden. Moeten we ons huis verkopen of kan ik mijn ex-partner uitkopen?”

6. Starterscafé voor Woonstarters succesvol

7. ‘Een kind moet juridisch vier ouders kunnen hebben’

8. Adamas Inloophuis: “Omdat het belangrijk is dat je ook wat voor een ander doet”

9. Notaris Tonio Liem in het tv-programma WoonTips

10. Nationale Notaris Verhuisdeals

Graag willen wij iedereen bedanken voor het vertrouwen in onze dienstverlening van het afgelopen jaar. Ook in 2018 staan wij graag voor je klaar en houden wij je weer op de hoogte van allerlei notarieel nieuws.

Nog een bv: doe er je voordeel mee

Je hebt een bv en dat bevalt prima. Maar wist je dat het mogelijk interessant is om meerdere bv’s op te richten? Een holding kan je bijvoorbeeld (belasting)voordelen opleveren. En met het oog op de toekomst is ook het hebben van een werkmaatschappij interessant. Doe er je voordeel mee.

Met een holding spreid je de risico’s die je bv draagt. Met de werkmaatschappij ga je verplichtingen aan, maar in geval van een mogelijk faillissement is het vermogen in de holding in principe nog veilig. Zo is je vermogen beter beschermd in slechte tijden en loopt je bv minder risico. Het totale vermogen behoort tenslotte niet volledig toe tot één bv. Ook levert de holding belastingvoordelen op. De zogenaamde ‘deelnemingsvrijstelling’ is hiervan een voorbeeld. Die maakt het mogelijk om het betalen van je belastingen uit te stellen.

Gespreide risico’s en belastingvoordelen dus. Maar ook maakt een holding het gemakkelijker om samen te werken of je bedrijf (op den duur) over te dragen. In de werkmaatschappij zitten namelijk alleen de bezittingen en verplichtingen die noodzakelijk zijn voor je bedrijf. In de holding bevinden zich de eventuele extra reserves en persoonlijke verplichtingen. Denk aan een hypotheek van de bv of pensioenverplichting. Die zaken kun je beter gescheiden houden in een aparte bv wanneer je samenwerkt of de bv wilt verkopen. Met meerdere bv’s ben je dus goed voorbereid op de toekomst, voorkom je onnodige overhaaste handelingen (die mogelijk extra tijd en geld kosten) en haal je het beste uit je bedrijf.

Wil je hierover wat dieper met ons over in gesprek? Maak dan een afspraak. Wij vertellen je graag alles over de mogelijkheden en voor- en nadelen.

Archief Amsterdamse notarissen in erfgoedregister Unesco

Unesco heeft het Amsterdams Notarieel Archief opgenomen in het Memory of the World-register. Dat betekent dat Unesco gaat helpen om het archief, dat volgens deze organisatie van uitzonderlijke betekenis is, te behouden en te verspreiden.

De archieven van de Amsterdamse notarissen bevatten in totaal 30.000 banden met testamenten, contracten en inventarissen. De stad heeft de archieven, die een periode beslaan van 1578 tot 1915, eeuwenlang zorgvuldig bewaard. De informatie in de akten was belangrijk voor een goed bestuur van de stad.

Het Amsterdams Notarieel Archief is tot nu toe nauwelijks ontsloten. Maar daar komt nu verandering in dankzij digitalisering door het Stadsarchief Amsterdam en het vrijwilligersproject Alle Amsterdamse Akten (zie het artikel daarover in Notariaat Magazine 2016/9 (pdf) ‘Dit ligt al eeuwen in het donker’).

Aletta Jacobs

Behalve de Amsterdamse notariële archieven zijn nog vier andere Nederlandse inzendingen opgenomen in het Memory of the World-register. Het gaat daarbij om het archief van arts en feministe Aletta Jacobs, het archief van filosoof Ludwig Wittgenstein (in samenwerking met Oostenrijk), de Westerborkfilm en verhalen uit Java (een samenwerkingsproject met Indonesië, Maleisië, Cambodja en Thailand).

Bron: KNB

 

Kom ook naar de Winterfair en steun Stichting Jarige Job

Op zaterdag 9 december opent de Beauty Boulevard haar deuren voor beautyliefhebbers uit Hoevelaken en omstreken! Doe mee aan de loterij, waar je geweldige beautybehandelingen kunt winnen of struin langs de sfeervol aangeklede kraampjes waar jij je kerstinkopen kunt doen!

We dompelen je alvast helemaal onder in de kerstsfeer. Geniet van verse wafels met warme kersen en slagroom, erwtensoep, warme chocolademelk en voor de liefhebbers: glühwein!

In NL vieren 60.000 kinderen hun verjaardag niet

Deze dag staat in het teken van geld ophalen voor Stichting Jarige Job. Stichting Jarige Job maakt een einde aan verjaardagsleed voor veel kinderen in Nederland en trakteert deze kinderen op een leuke verjaardag. Jarige Job geeft geen geld maar een verjaardagsbox ter waarde van € 35,-. Stichting Jarige Job is landelijk actief en werkt samen met maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor de meest kwetsbare kinderen van de Nederlandse samenleving.

Oprichter Huib Lloyd vertelt er meer over in dit filmpje:

Help ons mee zoveel mogelijk geld op te halen voor Stichting Jarige Job

Ook wij van Nationale Notaris steunen dit goede doel. Jij ook? Kom naar de Winterfair en steun dit initiatief. Meer informatie over de Winterfair of doneren vind je via deze links:

Winterfair Hoevelaken

Stichting Jarige Job

Facebook

Eindejaarstips voor ondernemers

Het einde van het jaar komt weer snel in zicht. Het hele jaar door ben je druk in de weer om jouw bedrijf succesvol te runnen, maar aan het eind van het jaar is het verstandig om even stil te staan. Om vanaf een afstandje te kijken of je nog op de juiste weg bent, of dat er bijsturing nodig is. Hoe je dat aanpakt? Wij geven je graag een paar eindejaarstips!

Kijk naar jouw winst

Jouw winst is een goede graadmeter voor het succes van jouw bedrijf. Hoe hoger de winst, hoe beter het gaat. Dat klinkt vrij simpel. Maar dat is het niet. Een hoge winst betekent namelijk in veel gevallen ook een flinke rekening van de Belastingdienst. Is dat wel zo goed voor jouw bedrijf? Kan dat niet beter? Daarover kun je je laten informeren door jouw accountant of door ons. Misschien bieden mogelijkheden als investeren of gebruik maken van de fiscale oudedagsreserve voor jou een oplossing. In sommige gevallen kan het aanpassen van de rechtsvorm van jouw bedrijf zelfs verstandig zijn.

Kijk naar laaghangend fruit

De kansen op succes in jouw branche ken je zelf als geen ander. Maar ben je je ook bewust van de kansen op gebied van vrijstellingen en subsidies? Vaak gaat het om eenvoudige mogelijkheden, zogenoemd laaghangend fruit. Nog teveel ondernemers lopen deze mis door onwetendheid. Wij laten je graag zien hoe je bijvoorbeeld in aanmerking kunt komen voor werkgeverssubsidies en energie- of milieu-investeringsaftrek. Wellicht kun je daar dit jaar nog voordeel uit behalen.

Kijk naar veranderingen

Stilstand is achteruitgang, dus waarschijnlijk ben je volop in beweging. Top, maar vergeet niet: de regelgeving is dat ook. De snelheid waarmee wetten en regels veranderen is soms nauwelijks bij te houden voor jou als ondernemer. Toch wordt verwacht dat je overal aan voldoet. Zorg daarom dat je terug kunt vallen op specialisten die dit soort veranderingen continu bijhouden, zoals accountants en notarissen. Vraag, zeker aan het eind van het jaar, of er nog veranderingen zijn geweest waar je iets mee moet of kan.

Kijk naar de toekomst

We hoeven jou niet uit te leggen hoe belangrijk het is om vooruit te kijken. Je weet al lang waar je volgend jaar de focus op wilt leggen binnen jouw bedrijf. Waarschijnlijk heb je zelfs een meerjarenplan op de plank liggen. Maar heb je ook al voorzien hoeveel tijd sommige toekomstige veranderingen aan voorbereiding vergen? Onze tip: begin tijdig met voorsorteren. Laat je informeren over aanlooptrajecten naar bijvoorbeeld een fusie, bedrijfsovername of -beëindiging. Vaak gaat hier een jarenlange voorbereiding aan vooraf om dit zo (fiscaal) gunstig mogelijk te laten verlopen.

De moraal van dit eindejaarsverhaal is vrij eenvoudig. Richt je op jouw bedrijf en verzamel specialisten om je heen die je helpen er het maximale uit te halen. Wij zijn graag die specialist. Kunnen we iets voor jou betekenen?