Wat te doen als je de erfenis niet wilt aanvaarden

Na een overlijden in je omgeving kan het zijn dat je in het testament voorkomt als erfgenaam. Het lijkt misschien alsof dat iets is waar je zelf geen zeggenschap over hebt. Echter, als je erfgenaam bent mag je kiezen of en hoe je de erfenis aanvaardt.

Je kunt er namelijk voor kiezen om de erfenis zuiver te aanvaarden, beneficiair te aanvaarden of te verwerpen. Iedere erfgenaam neemt een eigen beslissing over aanvaarden of verwerpen. Als je de erfenis aanvaardt, ben je aansprakelijk voor eventuele schulden van de overledene. Ook heeft de aanvaarding mogelijk gevolgen voor je uitkering of toeslagen. De drie mogelijkheden zetten we op een rij.

Zuiver aanvaarden

Als je officieel wilt aanvaarden, kun je daarvoor naar de griffie van de rechtbank. Maar je kunt je keuze voor zuivere aanvaarding ook via ondertekening van een verklaring van aanvaarding bij de notaris vastleggen.

Wanneer je de nalatenschap aanvaardt ben je samen met de andere erfgenamen die zuiver hebben aanvaard aansprakelijk voor eventuele schulden. De erfgenamen zijn ook samen verantwoordelijk voor de afwikkeling van de nalatenschap.

Als je eenmaal de erfenis aanvaardt, dan kun je alleen bij hoge uitzondering op deze keuze terugkomen. Dat kan als er achteraf hoge schulden blijken te zijn waarvan je echt niets wist en niet had kunnen weten. Je zult daar echter wel voor naar de rechter moeten stappen. Als je niets hebt gedaan om te onderzoeken of er schulden zijn, kun je niet op de keuze terugkomen.

Minderjarigen (onder de achttien jaar) kunnen de erfenis nooit zuiver aanvaarden. Zij kunnen kiezen tussen beneficiair aanvaarden en verwerpen. Dit is zo geregeld om hen te beschermen tegen eventuele schulden. Voor verwerpen is wel toestemming van de rechter nodig.

Beneficiair aanvaarden

Als je een erfenis beneficiair aanvaardt, krijg je wel de erfenis maar ben je niet aansprakelijk voor eventuele schulden. Dit kun je bijvoorbeeld doen als je het vermoeden hebt dat de nalatenschap vooral uit schulden bestaat en dat die schulden hoger zijn dan het bezit, maar je toch wilt dat de nalatenschap netjes wordt afgewikkeld.

Als je beneficiair wilt aanvaarden, dan leg je een schriftelijke verklaring af bij de rechtbank. Dit kun je ook met een volmacht via de notaris regelen. Dan hoef je niet zelf naar de rechtbank. Voor een verklaring bij de rechtbank betaal je wel griffierechten.

Vereffeningsprocedure

Als een van erfgenamen beneficiair aanvaardt, moet de hele nalatenschap volgens bijzondere regels worden afgewikkeld, volgens een zogenaamde vereffeningsprocedure. Dat is iets meer werk voor de erfgenamen dan bij zuivere aanvaarding en brengt wat extra kosten (voor de rechtbank) met zich mee.

Er moet eerst een boedelbeschrijving komen met een opsomming van alle schulden en het bezit in de nalatenschap. De notaris kan jou en de andere erfgenamen hierbij helpen. Vervolgens moeten de erfgenamen de schuldeisers aanschrijven en afbetalen. De rechter kijkt mee met deze ‘vereffening’. De vereffeningsprocedure is niet altijd nodig. De notaris kan je daar meer over vertellen.

Minderjarigen kunnen kiezen tussen beneficiair aanvaarden en verwerpen om hen te beschermen tegen eventuele schulden. Als de wettelijk vertegenwoordiger van het kind niet binnen drie maanden een keuze doorgeeft, aanvaardt de minderjarige de erfenis automatisch beneficiair.

Verwerpen

Als je een erfenis verwerpt, dan krijg je niets uit de nalatenschap, ook geen fotoboeken of brieven. Je bent niet aansprakelijk voor eventuele schulden. Je bent niet betrokken bij de afwikkeling van de nalatenschap.

Als je de erfenis wilt verwerpen, dan leg je een schriftelijke verklaring af bij de rechtbank. Dit kun je ook met een volmacht via de notaris regelen. Dan hoef je niet zelf naar de rechtbank. Voor een verklaring bij de rechtbank betaal je griffierechten.

Het is verstandig de nalatenschap te verwerpen als de nalatenschap meer schulden dan vermogen bevat. Het kan natuurlijk ook zijn dat je om persoonlijke redenen niets van de nalatenschap wilt hebben.

Als je een erfenis verwerpt en er is een testament, gaat het erfdeel naar de andere erfgenamen in het testament (tenzij er in het testament iets anders staat). Is er geen testament, dan gaat jouw erfdeel naar de wettelijke erfgenamen na jou. Bijvoorbeeld je kinderen als je die hebt. De kinderen kunnen de erfenis natuurlijk ook weer verwerpen. Bij minderjarigen moet de kantonrechter toestemming geven voor verwerpen. De wettelijk vertegenwoordiger van de minderjarige regelt dit. Als de wettelijk vertegenwoordiger van het kind niet binnen drie maanden een keuze doorgeeft, aanvaardt de minderjarige de erfenis automatisch beneficiair.

Belangrijk: per ongeluk zuiver aanvaarden

Als je nog niet zeker weet of je zuiver wilt aanvaarden, pas dan op dat je je niet als erfgenaam ‘gedraagt’. Bijvoorbeeld door:

  • waardevolle spullen van de overledene mee naar huis te nemen, zonder dat je op papier vastlegt dat je ze alleen voor veiligheid meeneemt;
  • een schuldeiser te betalen met geld uit de nalatenschap of met eigen geld (begrafeniskosten mag je wel betalen);
  • geld op te nemen van de gezamenlijke rekening.

Op het moment dat je door je gedrag een erfenis (per ongeluk) aanvaardt, aanvaard je de erfenis mét eventuele schulden. Let er dus goed op dat je niet per ongeluk wordt gezien als erfgenaam en voorkom zo eventuele financiële problemen.

Uitkering, toeslagen of pensioen

Als je een bijstandsuitkering hebt of in de schuldsanering zit, dan moet je de erfenis melden. Bij zorgtoeslag, een studiebeurs of huurtoeslag kan de erfenis van invloed zijn op je toeslag of beurs. Een erfenis heeft geen gevolgen voor een pensioen en AOW-uitkering.

Heb je een vraag? Wij geven antwoord!

Op verschillende momenten in je leven krijg je te maken met de notaris. Bijvoorbeeld als je een huis gaat kopen. Dan krijg je onder andere te maken met de hypotheekaanvraag, de koopovereenkomst en de leveringsakte. Natuurlijk staan wij jou graag bij op zo’n moment. Om je alvast een beetje te kunnen voorbereiden hebben wij een overzichtelijke pagina gemaakt waar al antwoord wordt gegeven op veel vragen.

Heb je nog een vraag, wil je een afspraak maken of ontvang je graag meer informatie over onze tarieven en diensten? Laat dan jouw naam en telefoonnummer achter, dan bellen wij je terug. Gratis!

Wil je direct een offerte aanvragen? Ook dat kan natuurlijk. Vul al jouw gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Vakantieliefde gevonden? Hoe gaan jullie samen verder?

Wat was de vakantie geweldig in het prachtige Toscane. Niet alleen de natuur, de zee, het eten en de verrukkelijke wijn was een feest maar ook die knappe jongen uit Nederland die je tegenkwam. Terug in Nederland bleven jullie contact houden en inmiddels gaat het zo goed tussen jullie twee dat jullie eraan denken om samen verder te gaan. Maar ja, hoe moeten jullie dat verder regelen?

Samenwonen

Jullie kunnen ervoor kiezen om te gaan samenwonen. Hiervoor hoeven jullie officieel niets te regelen maar dan is er volgens de wet ook niks geregeld. Willen jullie toch iets vastleggen? Dan kan dit met een samenlevingscontract.

Bekijk de animatie over het samenlevingscontract

Trouwen

Als jullie je relatie direct officieel willen maken kunnen jullie er ook voor kiezen om te gaan trouwen. Door te trouwen regelt de wet automatisch een aantal zaken voor jullie. Bepalen jullie het liever zelf, dan kunnen jullie ook kiezen voor huwelijkse voorwaarden.

Let op! Als jullie trouwen zonder huwelijkse voorwaarden, dan doen jullie dit sinds 1 januari 2018 in beperkte gemeenschap van goederen. Dit is wettelijk zo geregeld.

Lees meer over de beperkte gemeenschap van goederen

Huwelijkse voorwaarden maken

Willen jullie liever zelf bepalen wat jullie wel en niet samen delen? Dan kunnen jullie in de huwelijkse voorwaarden vastleggen welke bezittingen en schulden van jullie samen zijn en welke persoonlijk. Jullie kunnen er ook juist voor kiezen dat alles van jullie samen is (algehele gemeenschap van goederen).

Geregistreerd partnerschap

Als jullie niet willen trouwen maar toch jullie relatie officieel willen maken, kunnen jullie kiezen voor geregistreerd partnerschap. Hiermee weten jullie zeker dat de wet automatisch een aantal zaken voor jullie regelt. Bepalen jullie het liever zelf, dan kunnen jullie dit vastleggen in de partnerschapsvoorwaarden.

Wat is het verschil tussen geregistreerd partnerschap en trouwen?

Een geregistreerd partnerschap is bijna hetzelfde als trouwen. Jullie moeten ook eerst digitaal of persoonlijk aangifte doen bij de gemeente. Vervolgens ondertekenen jullie op het gemeentehuis in het bijzijn van getuigen een verklaring. De verschillen met een huwelijk zijn:

  • Jullie hoeven elkaar niet het jawoord te geven.
  • Jullie kunnen het geregistreerde partnerschap beëindigen bij een notaris of advocaat. Als jullie minderjarige kinderen hebben of als jullie het niet met elkaar eens zijn, moeten jullie net zoals bij een huwelijk naar de rechter.
  • Een geregistreerd partnerschap kunnen jullie omzetten naar een huwelijk. Een huwelijk kan niet worden omgezet in een geregistreerd partnerschap.
  • Een geregistreerd partnerschap wordt in andere landen niet altijd erkend of er gelden andere regels.

Bekijk de animatie over huwelijkse voorwaarden

Nieuwe brochure Samen verder met extra bijlage

Vanwege de wetswijziging is de speciale brochure over Samen verder herschreven en voorzien van een extra bijlage over de nieuwe wet.

Bekijk de brochure

Bekijk de extra bijlage

Hebben jullie nog vragen?

Hebben jullie hulp nodig met het maken van de juiste keuze? Laat het ons weten en wij maken graag een afspraak om de verschillen toe te lichten.

Wat kun je doen als je ouder dement wordt of alzheimer krijgt?

Wanneer een ouder dement raakt of alzheimer krijgt, is er veel dat goed geregeld moet worden. Doe dit op tijd. Hierdoor kunnen nare (financiële) situaties worden voorkomen en kan de persoon in kwestie zoveel mogelijk de eigen wensen kenbaar maken.

Wilsbekwaamheid

Zodra de gevolgen van een beslissing niet meer begrepen worden door een persoon, spreken we van wilsonbekwaamheid. Bij wilsonbekwaamheid mogen belangrijke beslissingen op bijvoorbeeld financieel of medisch gebied niet meer door de persoon zelf genomen worden. Om dat te voorkomen, is het zaak zo vroeg mogelijk bij de notaris zaken te regelen voor als de ouder dat niet meer zelf kan.

Wilsbekwaam of niet?

De diagnose dementie of alzheimer betekent niet dat de naaste meteen niet meer wilsbekwaam is. Zeker nu de diagnose dementie steeds vaker al in een vroeg stadium kan worden gesteld, kunnen mensen nog veel zaken zelf regelen. Iemand is namelijk wilsbekwaam totdat het tegendeel blijkt. Bij het bepalen van wilsbekwaamheid gaat het om de vraag of de ouder de gevolgen van eigen handelingen of beslissingen nog kan begrijpen. Als het onduidelijk is of iemand nog wilsbekwaam is, kan een gespecialiseerde arts om een oordeel worden gevraagd. Ook een notaris, (kanton)rechter, mentor, bewindvoerder of curator kunnen in hun werk voor de vraag komen te staan of iemand nog wilsbekwaam is.

Geleidelijk minder bekwaam

In sommige gevallen is het overduidelijk dat de persoon niet meer in staat is zelf wensen kenbaar te maken. Bijvoorbeeld wanneer iemand in coma ligt. Ook een ouder met dementie of alzheimer in een vergevorderd stadium is duidelijk niet meer wilsbekwaam.

Vaak is de situatie minder zwart-wit. Een ouder met dementie verliest geleidelijk de bekwaamheid om zelf alle beslissingen te nemen. Rekenen, lezen en omgaan met geld gaan steeds moeilijker. Situaties worden steeds lastiger te overzien en beslissingen nemen is moeilijk. De ouder kan moeilijker opkomen voor zijn of haar eigen belangen. Ook het vermogen tot abstract denken en in de toekomst kijken gaat verloren.

Bij beginnende dementie zal de ouder het ene moment wel en het andere moment niet voor zichzelf kunnen beslissen. Het hangt van de aard van de beslissing af of de ouder nog als wilsbekwaam te beschouwen is of niet. Zo kan iemand wilsonbekwaam zijn om het testament te wijzigen of te beslissen om in een verpleeghuis te gaan wonen, omdat de strekking of de gevolgen niet meer door de persoon te overzien zijn. Maar de ouder kan wellicht nog prima beslissen of hij of zij op een een- of meerpersoonskamer van dat verpleeghuis zou willen slapen, of welke warme maaltijd de ouder wil hebben. Bij beginnende dementie geldt dat de ouder in eerste instantie altijd over zichzelf beslist. Bij de eerste tekenen van wilsonbekwaamheid mag een ander dus zeker niet zomaar alle beslissingen van deze persoon overnemen.

Wie stelt wilsbekwaamheid vast?

Bij beslissingen rond de zorg of medische behandeling is de arts de eerste die bepaalt of de ouder al dan niet wilsbekwaam is. Hij doet dat samen met andere behandelaars en kan daarbij advies vragen aan een psycholoog.

Voor het passeren van iedere notariële akte, zoals een hypotheekakte en testament, moet de notaris beoordelen of de ouder wilsbekwaam is. De notaris zal inschatten of iemand kan overzien wat de gevolgen zijn van de verkoop van het huis of het opstellen van een testament. De notaris zal de ouder bijvoorbeeld vragen in eigen woorden te vertellen wat er zojuist is vastgelegd of besloten. Als dat niet of onvoldoende kan, zal de notaris vaststellen dat de ouder niet meer wilsbekwaam is en mag de akte niet gepasseerd worden. Als de notaris twijfelt, kan er voorgesteld worden een arts te vragen om de wilsbekwaamheid vast te stellen.

Wilsonbekwaamheid en financiële beslissingen

Is de ouder wilsonbekwaam en is er geen levenstestament? Dan is voor financiële zaken een beschermingsbewind of curatele noodzakelijk. De kantonrechter stelt deze in. Om deze rechterlijke gang te voorkomen, is het echt belangrijk dat je ruim op tijd een volmacht of levenstestament regelt bij de notaris.

Ga op tijd naar de notaris

Om te zorgen dat toekomstige beslissingen zo veel mogelijk in overeenstemming zijn met de wens van de ouder, is het verstandig zo snel mogelijk naar een notaris te gaan. Zolang de ouder nog wilsbekwaam is, kan hij of zij veel belangrijke zaken zelf regelen. Zakelijke omstandigheden kunnen goed op orde worden gebracht en de ouder kan iemand aanwijzen die in de toekomst de vertegenwoordiging op zich kan nemen. Die mensen zijn nodig om later de juiste zorg te regelen en hem of haar financieel te beschermen.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Woning kopen met behulp van je ouders?

Koopwoningen zijn wederom duurder dan ooit, zo meldt Nu.nl. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster stegen de huizenprijzen in juni tot ver boven de piek van mei.

De prijzen stegen in juni bijna 9% in vergelijking met een jaar eerder. In mei gingen de huizenprijzen op jaarbasis ook al met bijna 9%.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) vult hierin aan dat een betaalbare woning voor starters op deze oververhitte woningmarkt niet meer realistisch is.

“Vorig jaar zei ik tegen starters dat er genoeg te koop is, als ze bereid zijn om in de randen van de steden te gaan wonen. Dat zeg ik niet meer. Nu moeten ze naar de randen van Nederland”, zegt NVM-voorzitter Ger Jaarsma bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Huis of hypotheek met behulp van ouders

Maar zijn er dan nog wel mogelijkheden voor starters? Wellicht met behulp van ouders. Er zijn verschillende manieren om een kind te helpen bij de koop van een woning. Het meest voor de hand ligt een lening of een schenking. Of ouders kunnen een woning kopen en die verhuren aan hun kind. De consumentenbond heeft deze mogelijkheden op een rij gezet.

Uitlenen

Het is financieel gezien bijna altijd aantrekkelijker om een lening te verstrekken aan je kind voor de eigen woning, dan een schenking te doen daarvoor. Tenminste, als je de lening slim inricht en combineert met een schenking: de zogenoemde familiebank. Via deze constructie behalen ouders en kind samen uiteindelijk meer financieel voordeel, dan via een belastingvrije schenking voor de eigen woning.

Lees meer…

Schenken

Een andere veelgebruikte optie om je kind te helpen met de financiering van een huis is schenken. Het kind hoeft door een schenking minder te lenen bij de bank, waardoor hij of zij een duurder huis kan kopen.

Lees meer…

Verhuren

Mochten ouders de mogelijkheid hebben, dan kunnen ze ook zelf een woning kopen en die vervolgens verhuren aan hun kind. Dit is een sterk onderschat alternatief voor de familiebank.

Lees meer…

Wat kunnen wij voor jou betekenen

Als notaris zijn wij deskundig op gebied van hypotheken en schenkingen. Wij helpen je graag verder om de diverse mogelijkheden in kaart te brengen en voor jou de beste oplossing te zoeken. Maak hiervoor een afspraak.

Ben jij die assistent registergoed specialist die wij zoeken?

Assistent registergoed specialist – notarieel medewerker secretariaat m/v (fulltime en parttime)

Nationale Notaris is met meer dan 50 aangesloten notariskantoren de grootste onafhankelijke keten van Nederland. Bij Nationale Notaris werken wij samen met grote landelijke en regionale partijen waaronder De Hypotheker, Vereniging Eigen Huis, Nationale Nederlanden, Lloyds Bank en De Financiële Makelaar.

Nationale Notaris onderscheidt zich door alle met ons samenwerkende notarissen in Nederland te servicen vanuit een centraal BackOffice, waar alle registergoeddossiers (en akten van verdeling) tot vlak voor transport gereed worden gemaakt. De medewerkers van Nationale Notaris beschikken dan ook over een zeer klantgerichte instelling en grote flexibiliteit; werken voor klanten en notarissen uit heel Nederland maakt je werk bijzonder dynamisch!

Ben jij die collega met een klantgerichte instelling die wil uitgroeien tot één van de beste assistent-registergoedspecialisten van Nederland, dan nodigen wij je van harte uit te reageren. Ben je woonachtig in de regio Eindhoven, bieden we je de mogelijkheid om te helpen met onze nieuwe vestiging aldaar op te zetten en tot net zo een groot succes te brengen als onze bestaande vestigingen. Heb je nog niet heel veel ervaring in het notarieel recht, maar wel een klantgerichte instelling en interesse om werkzaam te zijn in een notariële omgeving? Geen probleem, onze collega’s begeleiden je graag in die uitdaging om het beste uit je zelf te halen.

Werken bij Nationale Notaris houdt onder meer in:

  • Het aanmaken en afhandelen van registergoed dossiers;
  • Het verwerken van de inkomende en uitgaande correspondentie;
  • Communicatie naar cliënten, makelaars, notarissen en intermediairs;
  • Bijdragen aan het opstellen van koopakten, leveringsakten, akten van verdeling en hypotheekakten.

Profiel

  • Minimaal een afgeronde MBO-4 opleiding (in de richting van juridische dienstverlening is een absolute pré);
  • Maar onze voorkeur gaat uit naar een HBO werk- en denkniveau;
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal zowel in woord als geschrift;
  • Grote mate van zelfstandigheid, flexibiliteit en accuratesse;
  • Zeer klantgericht;
  • Proactief en flexibel;
  • Inzetbaar voor minimaal 32 uur per week heeft onze voorkeur.

De werkzaamheden worden uitgevoerd op onze vestigingen in Utrecht, Rotterdam, Emmen of Eindhoven, vanwaar je een belangrijke spil wordt in een gedreven en ambitieuze organisatie.

Reageren: Stuur je motivatie met cv naar Erasmo Signore, Directeur Notariaat en Casper de Raad, Directeur Operations: info@nationalenotaris.nl.

Meer vacatures van Nationale Notaris vind je op onze speciale vacaturepagina!

Ruimere acceptatiecriteria NHG voor senioren

Goed nieuws voor ouderen die graag een nieuwe woning willen kopen, maar dit tot nu toe niet konden door de strenge regels: de NHG hanteert soepelere acceptatiecriteria voor senioren.

Door de nieuwe criteria wordt de leencapaciteit van ouderen groter, waardoor zij makkelijker kunnen doorstromen naar een nieuwe woning. Hierdoor zullen ze sneller een woning kunnen kopen die past bij hun wensen en levensfase.

Werkelijke lasten

Binnen de nieuwe acceptatiecriteria van de Nationale Hypotheek Garantie kunnen geldverstrekkers hypotheekaanvragen van consumenten die al AOW ontvangen of over maximaal 10 jaar de AOW-leeftijd bereiken, nu toetsen op basis van de werkelijke lasten in plaats van de gangbare financieringsnormen.

Zo zit het

Bevorderen doorstroming

De NHG hoopt op deze manier de doorstroming op de woningmarkt te stimuleren. Veel ouderen wonen nu in te grote huizen of een huis dat niet past omdat zij bijvoorbeeld slechter ter been zijn geworden. Op dit moment kunnen zij niet makkelijk een woning kopen die bijvoorbeeld gelijkvloers is, omdat de financieringsnormen te streng zijn. Arjen Gielen, algemeen directeur van de NHG, noemt dit opmerkelijk omdat in veel gevallen de nieuwe hypotheeklasten lager uitvallen dan de hypotheeklasten van de bestaande woonsituatie. Reden hiervoor is de vastgelegde methode waarop geldverstrekkers de maximale hypotheek berekenen.

Meer weten?

Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag, wil je een afspraak maken of ontvang je graag meer informatie over onze tarieven en diensten? Laat dan jouw naam en telefoonnummer achter, dan bellen wij je even terug. Gratis!

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een appartement?

Veel mensen die een woning in de stad willen kopen, kopen een appartement. Vrijstaande- en tussenwoningen zijn in de stad immers schaars. Maar waar moet je nu op letten bij het kopen van een woning die onderdeel is van een groter gebouw?

Bij het kopen van een woning die onderdeel is van een groter gebouw, koop je een zogenoemd appartementsrecht. Dat betekent dat je juridisch gezien eigenlijk twee dingen aanschaft: een stukje mede-eigendom van het hele gebouw en het exclusieve recht om de woning te mogen gebruiken. Samen met alle andere appartementsbewoners ben je dus eigenaar van het hele gebouw. Er gelden daarom ook regels waar alle eigenaren zich aan moeten houden.

Zorg ervoor dat je vóór de koop goed weet wat de verantwoordelijkheden van eigenaren zijn, welke huisregels er gelden en hoe hoog de kosten voor het beheer van de gemeenschappelijke ruimten zijn (de zogenaamde ‘servicekosten’). Zo voorkom je nare verrassingen achteraf.

Samen delen

Een appartementsrecht ontstaat door een gebouw onder te verdelen in kleinere gebruiksruimten. De juridische term hiervoor is ‘splitsing in appartementsrechten.’ Wanneer je een appartement koopt, maakt de notaris een splitsingsakte op, waarbij een tekening hoort. Op die plattegrond worden de grenzen tussen de verschillende appartementen onderling en die van de gemeenschappelijke ruimten duidelijk aangegeven. Alle appartementseigenaren zijn dus samen ook nog eigenaar van het hele gebouw. Een bewoner mag als mede-eigenaar dan ook van alle gezamenlijke ruimten gebruikmaken. Meestal gaat het dan om ruimten zoals een binnentuin, dakterras, trappenhuis of hal. Appartementsrechten kunnen verschillen in grootte en vorm. Zo kan het ook gaan om een park met vakantiewoningen of een groot complex met winkels en woningen. De splitsingstekening en de splitsingsakte worden samen in de openbare registers bij het Kadaster ingeschreven. Ze zijn voor iedereen op te vragen en in te zien. Deze documenten kunnen bij misverstanden duidelijkheid verschaffen over wie de eigenaar is van welke ruimte.

Gedragsregels

Een van de belangrijkste onderdelen van de splitsingsakte is het ‘reglement van splitsing’. Hierin staan (juridische) gedragsregels voor eigenaren en bewoners. Voor gemeenschappelijke ruimtes, zoals gangen, trappen, de hal, een dakterras en een omliggende tuin zal het reglement een aantal gebruiksbepalingen bevatten. Verder zal ook de verplichte financiële bijdrage in gemeenschappelijke onderhouds- en gebruikskosten in het reglement zijn vastgelegd. Hieronder vallen ook de technische installaties, zoals liften, centrale antenne-installatie en fundering. Over het algemeen moeten alle appartementseigenaren meebetalen aan de gemeenschappelijke kosten. Je bent immers allemaal eigenaar van het gehele gebouw.

In vrijwel alle notariële splitsingsakten wordt verwezen naar het zogenaamde ‘Modelreglement.’ In de splitsingsakte staat het jaartal vermeld van het Modelreglement dat op jouw appartement van toepassing is.

Naast het reglement van splitsing zal er ook vaak een huishoudelijk reglement van toepassing zijn. Hierin staan meer praktische (woon)regels, zoals bijvoorbeeld of er huisdieren zijn toegestaan. Mocht je in het bezit zijn van een huisdier doe je er dus goed aan om ook het huishoudelijk reglement vooraf door te lezen! Uiteraard is het in alle gevallen aan te bevelen om zoveel mogelijk informatie in te winnen over hetgeen wat je wilt kopen; de makelaar kan je daar behulpzaam bij zijn.

Houd rekening met de VvE

Elke appartementseigenaar is verplicht om samen met de andere eigenaars het gebouw te onderhouden en een onderhoudsfonds aan te leggen voor toekomstig (groot) onderhoud. Om ervoor te zorgen dat alles in goede banen wordt geleid, is in de wet de oprichting van een Vereniging van Eigenaars (VvE) verplicht gesteld. Er zijn in Nederland meer dan 125.000 VvE’s.

Lidmaatschap van een VvE is niet optioneel en je kunt het lidmaatschap niet opzeggen. Als appartementseigenaar ben je automatisch en wettelijk verplicht lid van de VvE van het gebouw waarin je een appartement hebt gekocht.

De wet bepaalt dat een notariële akte moet worden opgemaakt voor de splitsing in appartementsrechten: de splitsingsakte. De wet schrijft ook voor dat de akte van splitsing onder meer een reglement moet inhouden, waarin onder meer de statuten van de vereniging zijn opgenomen. De oprichting van de VvE geschiedt bij de akte van splitsing. In de statuten van de VvE moet de naam van de vereniging staan en de gemeente waar zij haar zetel heeft. De naam van de vereniging moet beginnen met de woorden: ‘Vereniging van Eigenaars’ (voluit geschreven, of afgekort tot ‘VvE’). De locatie van het gebouw staat er ook in.

De VvE voert het beheer over de gemeenschap en ziet erop toe dat elke eigenaar en gebruiker de regels naleeft die zijn verwoord in de splitsingsakte, het splitsingsreglement en eventueel het huishoudelijk reglement. Een van de belangrijkste taken van de VvE is het zorgen voor de instandhouding van het totale gebouw.

Welke bedrijfsvorm past bij jou? Doe de test!

Wil je een eigen bedrijf beginnen of ben je al jaren ondernemer? Het is goed om stil te staan bij de meest geschikte bedrijfsvorm voor jouw situatie.

Een eigen onderneming

Als je een eigen bedrijf wilt beginnen, heb je een spannende tijd in het verschiet. Het begint met het kiezen van de meest geschikte bedrijfsvorm. Zoveel mogelijkheden, zoveel aanverwante zaken om rekening mee te houden. En ook als je al jaren ondernemer bent, is het goed om eens na te gaan of de huidige bedrijfsvorm nog wel past bij jouw bedrijf. Jouw wensen of situatie kunnen immers veranderen.

Een stichting of vereniging oprichten

Stichtingen worden vooral voor goede doelen opgericht. Een stichting kan geen leden hebben. Een vereniging heeft leden met dezelfde hobby, levensbeschouwing of politieke overtuiging. Nederlanders maken graag gebruik van de vrijheid om verenigingen op te richten en om in verenigingsverband te gaan samenwerken.

Doe de test

Heb je een eigen bedrijf of ben je een startende ondernemer? Doe de test om te bepalen welke bedrijfsvorm het beste bij jouw onderneming past.

Wil je graag meer weten over wat wij als notaris voor jou kunnen betekenen? Neem contact op en wij geven je graag advies op maat!

Bron: notaris.nl

Maximaal vijf jaar partneralimentatie

In 2015 dienden een aantal afgevaardigden van de VVD, PvdA en D66 een wetsvoorstel in waarin de regels van de partneralimentatie totaal overhoop werden gegooid en de alimentatieduur moest worden verkort. Het wetsvoorstel heeft twee jaar stilgelegen en inmiddels hebben de initiatiefnemers het wetsvoorstel ingrijpend vereenvoudigd. Met bekendmaking van de ondergenoemde punten gaat nu een volgende fase in.

Uit schriftelijke vragen naar aanleiding van het verslag van het wetsvoorstel herziening partneralimentatie blijkt dat de partneralimentatie niet langer twaalf, maar vijf jaar moet gelden. Ook is ervoor gekozen dat afspraken maken over partneralimentatie (bijvoorbeeld over de duur) niet mogelijk is in huwelijkse voorwaarden.

Twee uitzonderingen

  • De eerste uitzondering is voor mensen die bijna AOW-gerechtigd zijn. Voor hen kan de partneralimentatie maximaal tien jaar duren.
  • Ook diegenen die voor jonge kinderen zorgen, zijn uitgezonderd van de hoofdregel. Zij kunnen maximaal twaalf jaar partneralimentatie krijgen.

Partneralimentatie niet in huwelijkse voorwaarden

In het oorspronkelijke voorstel konden afspraken over partneralimentatie in huwelijkse voorwaarden worden vastgelegd. Door kritiek van de Raad van State hebben de initiatiefnemers dit teruggedraaid. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft bij de indieners nog gepleit voor het wel mogelijk maken van afspraken hierover. Bij huwelijkse voorwaarden kan namelijk ook worden afgezien van partnerpensioen.