Als notaris bij Nationale Notaris ben je nooit uitgeleerd…

Wist je dat een notaris* eigenlijk nooit uitgeleerd is? Gedurende de hele loopbaan laten de notarissen van Nationale Notaris zich bijscholen.

Altijd blijven leren

Wij vinden deze constante educatie heel erg belangrijk omdat wij op deze manier aan onze klanten kunnen garanderen dat onze vakinhoudelijke kennis op peil blijft. Daarnaast zorgen we er op deze manier ook voor dat al onze notarissen de juiste competenties en vaardigheden hebben.

De verplichting van notarissen om te blijven bijscholen noemen wij ‘permanente educatie’. De verplichting tot permanente educatie gaat in zodra een notaris de driejarige beroepsopleiding heeft afgerond. In een tijdvak van twee jaar moeten notarissen 40 opleidingspunten (= 40 uur onderwijs) behalen.

Opleidingspunten

Bij onze kantoren krijgen notarissen zogenaamde opleidingspunten door deel te nemen aan cursussen, congressen en opleidingen. Maar ook het lidmaatschap van een commissie of bestuur telt mee voor de permanente educatieverplichting. Op deze manier kunnen onze notarissen vakkennis opdoen als ringvoorzitter, lid van een kamer voor het notariaat of bestuurslid van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB).

Registratie opleidingspunten

Natuurlijk worden de punten die onze notarissen halen bijgehouden. Dat doet de KNB voor ons. Als een notaris niet aan de PE-verplichting voldoet en geen vrijstelling heeft, meldt de KNB dit aan het Bureau Financieel Toezicht (BFT). Zo zijn onze klanten zich ervan verzekerd dat zij een deskundige notaris tegenover zich hebben die van alle laatste ontwikkelingen in ons vakgebied op de hoogte is.

Opleidingen en cursussen

De meeste opleidingen en cursussen worden door externe opleidingsinstituten georganiseerd. Deze organisaties vragen aan de KNB goedkeuring. Pas dan tellen de punten die onze notarissen ermee behalen mee voor de PE-verplichting. De KNB organiseert ook zelf cursussen en opleidingen.

*Hieronder valt ook een toegevoegd notaris of kandidaat-notaris.

Let op: kinder- en partneralimentatie stijgt volgend jaar met 2%

Onlangs maakte de minister van Justitie bekend dat het indexcijfer voor 2019 voor kinder- en partneralimentatie 2% bedraagt. Dat betekent dat je alimentatie volgend jaar met 2% stijgt. Het is wel belangrijk dat je je ex-partner tijdig informeert over de verandering.

Wat bepaalt de stijging van de alimentatie?

De bedragen voor kinder- en partneralimentatie worden ieder jaar aangepast. Dit is de zogeheten indexatie. Om te bepalen met welk percentage de alimentatie wordt geïndexeerd, kijkt de minister naar de loonontwikkeling in het bedrijfsleven en bij de overheid. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt dit loonindexcijfer vast op basis van de landelijke salarisontwikkelingen. De minister laat op deze manier de alimentatie gelijke tred houden met de gemiddelde loonstijging. Dit betreft overigens de wettelijke indexering. Het kan zijn dat jij met je partner andere afspraken hebt gemaakt over indexatie van de alimentatie. Indexatie is niet aan de orde als je dat in het convenant hebt uitgesloten.

Let op: de verhoging gaat niet vanzelf

Volgens de wettelijke indexering heb je volgend jaar dus recht op 2% meer alimentatie. Nu je dit weet, is het zaak om je ex-partner te informeren dat je met ingang van 1 januari 2019 een hoger bedrag aan alimentatie verwacht. Controleer ook goed of je in januari daadwerkelijk het aangepaste bedrag ontvangt. Is dat niet het geval, herinner je ex-partner dan schriftelijk aan zijn of haar verplichting.

Partneralimentatie gaat veranderen

Er is een wetsvoorstel in de maak om de partneralimentatie simpeler te berekenen en in duur te verkorten (van twaalf naar vijf jaar). Ook wordt de grondslag voor de betaling van partneralimentatie veranderd. De voorgestelde nieuwe grondslag voor de partneralimentatie is compensatie voor het gedurende het huwelijk ontstane verlies aan verdiencapaciteit als gevolg van de tijdens het huwelijk gemaakte keuzes. De Tweede Kamer en Eerste Kamer moeten het wetsvoorstel nog goedkeuren.

Splitsen van je onderneming: hoe werkt het?

Als je onderneming groeit, kun je overwegen om je bedrijf te splitsen. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Maar hoe werkt splitsen eigenlijk? Een splitsing klinkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken op zowel financieel, fiscaal als juridisch gebied. We zetten de belangrijkste zaken op een rij.

Waarom splitsen?

Als je bedrijf jarenlang groeit, kan je onderneming moeilijker bestuurbaar worden. Dat kan zijn vanwege de omvang, maar ook omdat er verschillende activiteiten zijn. Splitsing kan het managen van de verschillende onderdelen dan makkelijker maken. Veel ondernemers willen hun bedrijf splitsen om zo de risico’s te spreiden. Is één van de bv’s verlieslatend of gaat deze zelfs failliet, dan is de kans groter dat de andere bv’s in de holding gewoon kunnen blijven draaien. Splitsing kan ook een goede optie zijn voor wie zijn bedrijf wil overdragen op de kinderen en elk kind een deel ervan wil geven. Soms is splitsen een noodzaak, bijvoorbeeld bij ruzie tussen de aandeelhouders.

Wanneer kan splitsen wel en wanneer niet?

Splitsen mag alleen als je daar een bedrijfseconomische reden voor hebt. Denk daarbij aan een herstructurering, verzelfstandiging van activiteiten of een overdracht. De inspecteur van de belastingdienst kijkt daar kritisch naar, want een splitsing mag niet ingezet worden om van (fiscale) schulden af te komen. Voor een splitsing is altijd een notariële akte nodig.

Soorten splitsing

Het splitsen van je bedrijf kan op verschillende manieren. Je bedrijf houdt op te bestaan en hieruit ontstaan twee of meer nieuwe bedrijven. Ook kun je je oude bedrijf laten voortbestaan en het hele vermogen over laten gaan naar twee of meer nieuwe rechtspersonen. De gevolgen van een splitsing zijn groot. Daarnaast kunnen de gevolgen zowel financieel, fiscaal als juridisch zeer verschillend zijn. We raden je dan ook aan om je hier goed over te laten informeren. Overigens kunnen alle rechtsvormen gesplitst worden. Dus naast de bv of de nv, kun je ook een stichting of een vereniging splitsen.

Wil je meer weten over het splitsen van je onderneming? Neem dan contact met ons op.

Aflossingsvrij maakt nog niet schuldenvrij

Volgens De Nederlandsche Bank (DNB) hebben ruim 1.000.000 huishoudens in Nederland een aflossingsvrije hypotheek, waarvan 200.000 huishoudens een risicogroep vormen. DNB verwacht dat zij in de problemen zouden kunnen komen omdat ze onvoldoende anticiperen op het aflossen van hun aflossingsvrije hypotheek. Daarom is DNB gestart met het initiatief aflossingsblij.nl.

De aflossingsvrije en beleggingshypotheken zijn samen goed voor maar liefst 55% van de Nederlandse hypotheekschuld. Aflossingsvrij klinkt alsof je niet hoeft af te lossen. Maar niets is minder waar: aan het einde van de looptijd moet je het geleende bedrag gewoon terugbetalen. Het geeft een gerust gevoel als je weet dat je dat bedrag straks ook hebt.

Jaren negentig

In de jaren negentig groeide de populariteit van de aflossingsvrije hypotheek: deze hypotheekvorm bood lage maandlasten én een maximale renteaftrek. Je betaalt immers alleen rente. Er komt echter een dag dat je je schuld moet gaan aflossen. Lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat je te weinig spaargeld hebt opgebouwd of te weinig rendement uit je beleggingen hebt gehaald, dan moet je mogelijk je huis verkopen of een andere lening afsluiten. Van die nieuwe lening is de rente mogelijk niet meer (geheel) aftrekbaar. Dat betekent dat je maandlasten kunnen stijgen. Dat kan extra vervelend zijn als je op dat moment minder inkomen hebt, bijvoorbeeld omdat je met pensioen bent. Daarom is het goed om nu alvast na te denken over de aflossing.

Kiezen voor duidelijkheid

Steeds meer mensen kiezen ervoor om nu alvast af te lossen op hun hypotheek. Vaak mag je bij een aflossingsvrije hypotheek jaarlijks kosteloos een bepaald bedrag aflossen. Dit verlaagt ook direct je maandlasten. Want: hoe minder schuld je hebt, hoe minder rente je betaalt. Wil je er zeker van zijn dat je je hypotheek aan het einde van de looptijd af kunt lossen? Dan kun je er voor kiezen om je hypotheek te veranderen naar een hypotheekvorm waarbij je structureel aflost. Bij een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek blijf je profiteren van de renteaftrek. Die duidelijkheid vinden veel mensen prettig. Het oversluiten van een hypotheek brengt wel kosten met zich mee. Die kunnen bestaan uit onder andere advies- en bemiddelingskosten, taxatiekosten, hypotheekaktekosten en een boeterente.

Fijn blijven wonen

Daarom is het handig om voor jezelf een aantal zaken op een rij te zetten. Bekijk of je voldoende geld hebt om je aflossingsvrije hypotheek straks af te kunnen lossen. Levert sparen of beleggen voldoende op? Verwacht je een erfenis? Kun je eerder gaan aflossen? Is dat mogelijk niet het geval, dan is het goed om te bekijken of het oversluiten van je hypotheek interessant voor je is. Gelukkig zijn er veel adviseurs die je hierbij kunnen helpen. Door jezelf nu goed te informeren, kun je ervoor zorgen dat je ook straks op een fijne manier kunt (blijven) wonen zoals jij dat wilt!

Maak een stappenplan voor de afhandeling van de erfenis

Het kan je zomaar overkomen. Iemand uit je omgeving overlijdt plotseling. Je moet dan in korte tijd heel veel regelen. Een handige tip: maak een stappenplan zodat je weet waar je allemaal aan moet denken.

  1. Wie zijn de erfgenamen en is er een testament?

De erfgenamen zijn verantwoordelijk voor de afwikkeling van de erfenis. Het is belangrijk om te weten wie de erfgenamen zijn. De erfgenamen zijn genoemd in het testament van de overledene. Als er geen testament is opgemaakt, dan wijst de wet de erfgenamen aan. Alle testamenten staan geregistreerd bij het Centraal Testamentenregister in Den Haag. Hier kun je schriftelijk informeren bij welke notaris het testament is gemaakt. Je moet dan wel de overlijdensakte meesturen. Bij de notaris die het testament heeft opgemaakt, kan een kopie van het testament opgevraagd worden. De afwikkeling van de erfenis moet volgens het testament worden uitgevoerd.

  1. Erfenis aanvaarden?

Als erfgenaam moet je beslissen of je de erfenis wilt aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Dit is een belangrijke stap bij de afwikkeling van een erfenis. In een eerder artikel hebben we diverse mogelijkheden uitgelicht.

  1. De volmacht/executeur

Als erfgenamen ben je samen verantwoordelijk voor de afwikkeling van de erfenis. Het is gebruikelijk om één erfgenaam aan te wijzen die een volmacht krijgt om de erfenis af te wikkelen. Dit kan ook een buitenstaander zijn of een notaris. Ook kan het zijn dat er in het testament een executeur aangewezen is die een deel van de afwikkeling van de erfenis regelt.

  1. De verklaring van erfrecht

Zodra iemand overlijdt blokkeert de bank zijn of haar rekening. Je kunt dan geen geld meer van de bankrekening halen of geld overmaken. Zo’n blokkering kan opgeheven worden door een verklaring van erfrecht. Dit geldt niet voor een en/of rekening. Een verklaring van erfrecht is ook vaak nodig voor uitkeringsinstanties en (levens)verzekeringsinstanties. Zij keren pas geld uit als er een verklaring van erfrecht is aangeleverd.

  1. De woning

In het geval van een huurwoning moet deze worden opgezegd. Ook moet het huis in de oorspronkelijke staat aan de verhuurder teruggegeven worden. In het geval van een koopwoning zijn er twee mogelijkheden. 1: Een van de erfgenamen gaat er wonen en moet de andere erfgenamen uitkopen. 2: Het huis moet te koop worden gezet.

  1. De inboedel

Wat gebeurt er met de inboedel van de woning? Wordt dit onderling verdeeld of verkocht? Om een hoop problemen te voorkomen, is het belangrijk om vooraf goede afspraken te maken met alle erfgenamen.

  1. De belastingen

Na het overlijden stuurt de belastingdienst een aangifteformulier voor de inkomstenbelasting (F-biljet) naar de erfgenamen. Over het lopende jaar moet tot het moment van overlijden over het inkomen van de overledene met de belastingdienst worden afgerekend. De betaalde inkomstenbelasting mag je in mindering brengen bij de aangifte voor de belasting. Over het bedrag dat de erfgenamen krijgen moet erfbelasting worden betaald. Een aangifteformulier wordt door de belastingdienst ongeveer vier maanden na het overlijden aan de erfgenamen verstrekt en moet binnen acht maanden na het overlijden worden ingevuld en ingediend. Je kunt hier wel uitstel voor aanvragen.

  1. Abonnementen en andere automatische afschrijvingen

Zijn alle abonnementen in kaart gebracht? Regelmatig zijn de abonnementskosten al vooruit betaald. Deze kosten kun je terugvorderen. Ook andere kosten moet je in kaart brengen en terugvorderen.

  1. Verdelingsovericht

Als alle stappen zijn doorlopen kan er nog een bepaald tegoed op de bankrekening van de overledene staan. De erfgenaam met de volmacht maakt een verdelingsoverzicht waarin staat hoeveel iedere erfgenaam krijgt. Houd rekening met verkrijgingen (bijvoorbeeld de waarde van de verkregen inboedelgoederen) die de erfgenamen al hebben ontvangen. Als het verdelingsoverzicht akkoord wordt bevonden door alle erfgenamen, kunnen de erfdelen worden uitbetaald en kan de bankrekening van de overledene opgeheven worden.

Hulp nodig?

Wij bieden je graag hulp bij het afwikkelen van de erfenis. Onze nalatenschapsspecialisten kunnen je er alles over vertellen. Neem contact met ons op voor een afspraak!

Bron: https://www.erfwijzer.nl/

175 jaar notariële beroepsorganisatie: een koninklijk feest!

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) bestaat dit jaar 175 jaar. Dat is op 5 oktober met vele collega’s gevierd met een congres in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Deze feestelijke bijeenkomst stond in het teken van terugblikken én vooruitkijken. En dat alles in de aanwezigheid van koning Willem-Alexander.

Koninklijke aanwezigheid en duidelijke taal

Ter gelegenheid van het 175-jarig bestaan heeft de KNB een prachtig jubileumboek gemaakt over de ontwikkeling van het notariaat, getiteld ‘Notaris, met recht het mooiste beroep’. Voorzitter Nick van Buitenen overhandigde tijdens het congres het eerste exemplaar aan koning Willem-Alexander. Het boek bevat een speciale column van de hand van schrijfster Aaf Brandt Corstius over het notariële taalgebruik, die ze zelf voordroeg. “De meeste notarissen spreken op zich best duidelijke taal tijdens het gesprek met de klant en maken daarnaast bijsluiters die wel leesbaar zijn. Maar is de notaris niet aan zijn stand verplicht ook de notariële akte zelf in duidelijke woorden te schrijven?”

Volop in beweging!

De koning sprak daarna met enkele notarissen over digitalisering in ons vak. Het congres was ook een uitgelezen moment om naar de toekomst te kijken, met bijzondere aandacht voor nieuwe technologie, kunstmatige intelligentie en modern taalgebruik tijdens het plenaire programma van de bijeenkomst. Hier gaven Herman Pleij, emeritus hoogleraar in de Historische Nederlandse Letterkunde, en Christian Kromme, trendwatcher op het gebied van exponentiële technologie hun visie op de toekomst van ons beroep. Eén ding is zeker: het notariaat blijft zich volop ontwikkelen!

Stap voor stap naar duurzaam wonen

2050 wordt een belangrijk jaar in Nederland: halen we de ambitie om ons land energieneutraal te hebben? 

Er gebeurt veel en de overheid stimuleert duurzame energie waar mogelijk. Het standaard aanleggen van gasnetten in nieuwbouwwijken is verleden tijd. Daarnaast wil het kabinet graag de aansluitplicht van gas vervangen door warmterecht. Dit betekent dat de energieprestatie-eisen voor nieuwbouwwoningen aangescherpt worden.

Veel meer dan dat

Ook bestaande woningen zullen duurzamer worden. Hiervoor maakt het kabinet afspraken met gemeenten, provincies, netbeheerders en waterschappen. Bij duurzaam wonen denken we al snel aan energiebesparing en milieumaatregelen. Maar wist je dat duurzaam bouwen veel meer inhoudt? Het gaat ook over prettig en plezierig wonen, over goede ventilatie en gezond en comfortabel wonen.

Een woning duurzaam verbouwen vraagt om investeringen. Om huizenbezitters te stimuleren zijn er daarom verschillende subsidie en regelingsmogelijkheden. Wil je hier meer over weten? Bekijk de pagina van de Rijksoverheid Duurzaam verbouwen.

Bouwbesluit

Om ervoor te zorgen dat de woningen van de toekomst aan al deze eisen voldoen, is er een Bouwbesluit. Daarin staan alle minimale bouwtechnische voorschriften waaraan gebouwen moeten voldoen. Denk aan veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, milieu en energiezuinigheid. Vanaf 1 januari 2020 moeten alle nieuwbouwvergunningen voldoen aan de BENG-eisen. De afkorting staat voor Bijna EnergieNeutrale Gebouwen. De eisen gelden voor alle nieuwbouw, dus ook voor kantoren, ziekenhuizen, scholen en sportcomplexen. De BENG-regeling vloeit voort uit het Energieakkoord voor duurzame groei. En uit de Europese richtlijn over energiebesparing van gebouwen.

In het Lente-akkoord van de regering werd gesproken over ZEN-woningen. Nee, geen mindfulness woningen. ZEN staat voor Zeer Energiezuinige Nieuwbouw. Het gaat hier om woningen die (bijna) energieneutraal of energieleverend zijn.

Zo maak je iedereen blij: acht tips bij het doen van een schenking

Cadeautjes uitdelen is leuk. Wanneer je een (groot) geldbedrag wilt schenken, zijn er een aantal dingen waarmee je rekening moet houden zodat de ontvanger ook écht blij kan zijn met de gift.

Tip 1: Schenk alleen geld waar je bij kunt

Geld dat vast zit in je huis of beleggingen kun je het beste pas schenken als het geld ook echt op je betaalrekening staat. Wil je toch nu al schenken? Kies dan voor een schenking op papier.

Tip 2: Denk aan jezelf

De kinderen of een andere dierbare een bedrag schenken is natuurlijk ontzettend leuk, maar denk ook aan jezelf. Heb je dit bedrag echt over, ook als je kijkt naar eventuele toekomstige plannen? Houd je wel genoeg over om onverhoopte tegenslagen op te vangen? Bij de notaris kun je regelen dat je de schenking terug kunt draaien als je omstandigheden veranderen. Vertel dit wel aan de ontvanger. Dan weet hij of zij dat het bedrag niet zomaar opgemaakt kan worden.

Tip 3: Wees open

Geef je geld of spullen aan één van je kinderen? Voorkom dat de andere kinderen zich gepasseerd voelen. Wees open over de schenking (of lening). In je testament kun je verschillen recht trekken, zodat alle kinderen uiteindelijk evenveel hebben gekregen.

Tip 4: Schenken via notaris heeft voordelen

Een schenking via de notaris heeft veel voordelen voor zowel de schenker als de ontvanger, zoals belastingvoordelen. Daarnaast heb je meer grip op wat er met de gift gebeurt. Je kunt de schenking ook zonder notaris regelen. Leg dan de schenking vast in een eigen overeenkomst: een onderhandse akte.

Tip 5: Houd rekening met de omstandigheden van de ontvanger

Een schenking komt niet op ieder moment goed uit. Bijvoorbeeld als de ontvanger een uitkering heeft. Dan bestaat de kans dat hij of zij minder uitkering krijgt. Houd ook rekening met het bedrag dat je schenkt. Als je boven het belastingvrije bedrag schenkt, moet de ontvanger belasting betalen. Die schenkbelasting kun je eventueel ook betalen.

Tip 6: Schenk samen met je partner

Echtgenoten moeten elkaar altijd toestemming geven om een schenking te doen. Dat is wettelijk zo geregeld. Ben je getrouwd of geregistreerd partner in gemeenschap van goederen? Zorg dat je partner dan ook de handtekening zet onder de akte of overeenkomst waarin je de gift regelt.

Tip 7: Let op het belastingvrije bedrag

Wil je je kind en schoondochter/zoon allebei een leuk bedrag schenken waarover ze geen belasting hoeven te betalen? Houd er rekening mee dat de Belastingdienst een getrouwd stel (of geregistreerd partnerschap) als één persoon beschouwt. Zorg dat je schenkingen opgeteld binnen het belastingvrije bedrag vallen.

Tip 8: Voorkom dat een ex meeprofiteert

Wat gebeurt er met je schenking als je kind gaat scheiden? Bij de notaris kun je laten vastleggen dat je kind de schenking niet hoeft te delen met zijn of haar ex. Overigens kun je ook regelen dat de ex juist wel geld meekrijgt.

Meer weten? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Prinsjesdag: wat brengt 2019 ons?

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën heeft dinsdag tijdens Prinsjesdag het pakket Belastingplan 2019 ingediend bij de Tweede Kamer. Hierin staan diverse voorstellen die ook voor de notariële praktijk relevant zijn. De belangrijkste hiervan zijn hieronder door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) op een rij gezet.

Een van de voorstellen is geleidelijke invoering van een tweeschijvenstelsel in box 1 van de inkomstenbelasting. Nu heeft box 1 vier schijven. In 2021 geldt een basistarief van 37,05% voor het inkomen tot en met € 68.507 (schijf 1). Het nieuwe toptarief komt dan uit op 49,5% voor het inkomen boven € 68.507 (schijf 2). De besteedbare inkomens van veel belastingplichtigen nemen hierdoor toe. Een ander voorstel is afschaffing van de dividendbelasting met ingang van 2020.

Tarieven Vpb en IB

Het tarief in de vennootschapsbelasting wordt voor winsten tot en met € 200.000 in stappen verlaagd van 20% naar 16% in 2021. Ook voor winsten boven € 200.000 wordt het tarief (nu 25%) geleidelijk verlaagd: naar 22,25% in 2021. Verder wordt het tarief in box 2 van de inkomstenbelasting (aanmerkelijk belang) verhoogd van 25% naar 26,25% in 2020 en 26,9% in 2021.

Belastingrente erfbelasting

Voorgesteld wordt om voor de erfbelasting te bepalen dat degene die tijdig een verzoek om een voorlopige aanslag doet of tijdig aangifte doet, geen belastingrente hoeft te betalen wanneer de (voorlopige of definitieve) aanslag erfbelasting wordt vastgesteld overeenkomstig het ingediende verzoek of overeenkomstig de ingediende aangifte.

Aanpak constructies

Constructies die worden opgezet om doelbewust geen belasting te betalen – door geld uit te keren aan aandeelhouders of te schenken aan familieleden – worden aangepakt. Het wordt mogelijk deze belastingschulden te verhalen op bijvoorbeeld aandeelhouders die een winstuitdeling hebben gehad of familieleden die een schenking hebben gekregen. Deze invorderingsmaatregelen werken terug tot en met 18 september 2018.

Zeven wetsvoorstellen

Het pakket Belastingplan bestaat dit jaar uit zeven wetsvoorstellen: Belastingplan 2019, Overige fiscale maatregelen 2019, Wet bronbelasting 2020, Fiscale vergroeningsmaatregelen 2019, Wet implementatie artikel 1 richtlijn elektronische handel, Wet modernisering kleineondernemersregeling en Wet aanpassing kansspelbelasting voor sportweddenschappen. Het wetsvoorstel Wet implementatie eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking is geen onderdeel van het pakket Belastingplan 2019.

Vervolg

De vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer gaat het pakket Belastingplan nu schriftelijk behandelen, zodat het half november plenair kan worden besproken. Hierna kan de Eerste Kamer ermee aan de slag.

Bron: KNB

Geef jouw ideaal een toegift

Bij nalatenschap denk je waarschijnlijk al snel eerst aan familie. Meer en meer mensen vinden het echter ook belangrijk om geld na te laten aan zaken die ze een warm hart toedragen, zoals natuur, kunst en cultuur, dieren, milieu of internationale (ontwikkelings)hulp. Wil jij vanuit jouw nalatenschap jouw idealen laten voortleven en een goed doel steunen? Leg dat dan vast in je testament.

Meerdere mogelijkheden

Geld nalaten aan een goed doel heet ook wel een ‘toegift’. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt een goed doel als (mede)erfgenaam opnemen in je testament. Hiermee geef je het goede doel alleen of samen met andere erfgenamen recht op de gehele nalatenschap. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een vast bedrag toe te kennen aan het goede doel. Ook het nalaten van goederen behoort tot de mogelijkheden. Heb je een waardevol schilderij, bijzonder antiek, een woning? Ook deze kun je nalaten aan het goede doel van jouw keuze.

Leg je wensen vast in je testament

Om ervoor te zorgen dat jouw geld na jouw overlijden ook inderdaad op de juiste plek komt, is het belangrijk om je wensen vast te leggen in een testament. Een eigen, handgeschreven verklaring is hierbij namelijk niet voldoende. Goed om te weten: veel goede doelen hebben de ANBI-status en betalen daarom geen erfbelasting. Dat betekent dat jouw geld geheel ten goede komt aan het door jou gekozen goede doel.

Meer weten over nalaten en testamenten? Neem dan contact met ons op.

Bron: toegift.nl