Meer weten: stichting oprichten of vereniging?

Mensen doen graag dingen samen. Dat kan gaan om sport, hobby’s, ondernemen, het delen van een bepaalde levensbeschouwing of het realiseren van een sociaal of ideëel doel. Hiervoor wordt vaak een vereniging of stichting opgericht. Maar welke rechtsvorm kies je? En wat zijn de verschillen?

Een keuze maken

Bij de keuze voor een stichting of een vereniging kijk je allereerst naar de doelstelling die je nastreeft. Heeft jouw gezelschap een maatschappelijk doel, zoals het bevorderen van duurzaamheid, het bieden van hulp of het ondersteunen van cultuur? Dan is voor deze zogeheten ‘goede doelen’ een stichting de meest gangbare rechtsvorm. Willen jullie samen iets doen, zoals een wijk aangenaam houden of een hobby beoefenen? Dan ligt het oprichten van een vereniging meer voor de hand.

De verschillen tussen een stichting en een vereniging

Een vereniging heeft leden. Deze leden bepalen het beleid en benoemen het bestuur van de vereniging. Het bestuur moet op haar beurt verantwoording afleggen aan de leden. Vaak gebeurt dat tijdens de verplichte jaarlijkse algemene ledenvergadering. Bij een stichting werkt het anders. Een stichting heeft geen leden. Sterker nog, een stichting mág wettelijk gezien zelfs geen leden hebben. Er is dus ook geen algemene ledenvergadering. Stichtingsbestuurders worden door het bestuur gekozen. De verschillen in structuur maken een vereniging vaak democratischer en een stichting juist weer efficiënter.

Financiën

Winst maken is geen doel van een vereniging of stichting. Het gaat vooral om het ideële of sociale doel. Verengingen en stichtingen mogen hun winst dan ook niet uitkeren aan bij de vereniging of stichting betrokken personen. Ook al kent een stichting geen leden die het bestuur controleren, ook daar zijn er belanghebbenden die willen weten hoe de stichting haar geld besteedt. Denk daarbij aan donateurs of subsidieverstrekkers. In dat geval is er vaak een Raad van Toezicht die het bestuur controleert. Een stichting kan geen lening aangaan, tenzij de statuten dit expliciet mogelijk maken. Een vereniging kan dit wel. Als jouw stichting een algemeen nut beogende instelling (ANBI) is, hoeft deze geen schenk- en erfbelasting af te dragen. Een vereniging kan ook van dit voordeel profiteren. De vereniging moet dan kwalificeren als sociaal belang behartigende instelling (SBBI).

Wel of niet naar de notaris

Voor het oprichten van een stichting moet je verplicht naar de notaris. Ook moet je de stichting inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Voor verenigingen gelden deze verplichtingen niet. Toch kan oprichten via een notariële akte ook voor verenigingen raadzaam zijn. Formeel een vereniging oprichten betekent namelijk dat de vereniging volledige rechtsbevoegdheid krijgt, waardoor leden en bestuurders (net als bij de stichting) in principe niet aansprakelijk zijn voor de verplichtingen van de vereniging. Zowel een stichting als een formele vereniging kan nalatenschappen ontvangen en eigenaar zijn van een pand of een stuk grond. Voor sommige verenigingen, zoals kleine leesclubs, is het oprichten van een formele vereniging niet nodig. Zij kunnen vaak volstaan met het maken van goede onderlinge afspraken over taken en kosten. Dat houdt een club flexibel en het scheelt veel administratief werk.

Iedereen met een hypotheek opgelet: dit zijn de hypotheekregels vanaf 2019!

Net als elk jaar zijn de hypotheekregels op 1 januari weer veranderd. Wat betekent dit voor jouw (toekomstige) hypotheek?

Maximale hypotheek omlaag

In 2019 mag je nog maximaal 100% van de marktwaarde van het huis lenen. En dit blijft zo gedurende het Kabinet Rutte III. De kosten koper en andere bijkomende kosten moet je dus zelf financieren. Met eigen geld of met een schenking natuurlijk.

Verbouwen kan nog binnen de hypotheek

Verbouwingskosten kunnen nog in de hypotheek worden meegenomen. De maximale hypotheek wordt daarbij gebaseerd op de woningwaarde na de verbouwing. Een taxateur zal hieraan te pas komen.

Maximale hypotheekrenteaftrek versneld omlaag

In 2019 loopt het maximale aftrekpercentage van de hypotheekrente terug met 0,5%. Daarna gaat dit jaarlijks in stappen van 3% omlaag. Een flinke versnelling waardoor in 2023 de maximale hypotheekrenteaftrek voor ieder huishouden uitkomt op 37,05%.

NHG-grens omhoog

Huizen met een waarde tot € 290.000 komen in aanmerking voor NHG. Een flinke verhoging! Wil je investeren in energiebesparende maatregelen? Dan mag je tot € 307.400 lenen voor de toepassing van energiebesparende voorzieningen.

Schenkingsvrijstelling eigen woning omhoog

Wil je in 2019 (eenmalig) belastingvrij schenken aan je (klein)kinder(en)? Dan mag dat tot een bedrag van € 102.010. Ook aan vrienden of andere relaties mag je deze schenking doen. Mits zij tussen de 18 en 40 jaar oud zijn én de schenking gebruiken voor de eigen woning (aankoop, verbouwing of bijvoorbeeld de aflossing van de hypotheek). Je kunt een schenking trouwens ook over drie kalenderjaren spreiden.

Voordelen voor duurzame woningen blijven bestaan

Iedereen die met zijn woning evenveel of meer energie opwekt dan verbruikt (nul-op-de-meter woning) mag tot € 25.000 extra lenen. Is de energie-index of EPC-waarde gelijk aan of lager dan nul? Dan mag je € 15.000 extra lenen. Voor elke andere duurzame woning mag je maximaal € 9.000 extra lenen.

Meer informatie?

Ben je benieuwd wat de nieuwe hypotheekregels voor jouw situatie betekenen? Wil je een hypotheek afsluiten of doorhalen? Een huis kopen of verkopen? Ga naar onze speciale pagina voor meer informatie, tarieven of een offerte aan te vragen.

Partneralimentatie van 12 naar maximaal 5 jaar

Voor mensen die na 1 januari 2020 gaan scheiden geldt de partneralimentatie niet langer 12 jaar, maar nog maximaal 5 jaar. Dit staat in het gewijzigde wetsvoorstel ‘herziening partneralimentatie’ dat de Tweede Kamer in december aannam. Voor echtparen die voor die tijd uit elkaar gaan, blijven nog de huidige regels gelden. We zetten de bijzonderheden rond de partneralimentatie voor je op een rij.

Heb jij of je ex-partner na de scheiding niet genoeg inkomsten om van te leven, dan heeft de ander de plicht om bij te dragen in deze kosten. Diegene betaalt dan partneralimentatie. Wie van jullie dat is, hangt af van wie het hoogste inkomen heeft. Op dit moment kan het betalen van de partneralimentatie maximaal 12 jaar duren. Met ingang van 1 januari 2020 wordt dat maximaal 5 jaar. Let op: de wet gaat alleen over partneralimentatie en niet over kinderalimentatie.

Uitzonderingen op de hoofdregel van 5 jaar

De termijn van de partneralimentatie bedraagt straks dus 5 jaar. De wet kent echter uitzonderingen voor mensen die minder kans hebben om snel in hun eigen levensonderhoud te voorzien. Er zijn nu drie uitzonderingen op de termijn van 5 jaar:

  1. Voor mensen die bijna AOW-krijgen kan de partneralimentatie maximaal 10 jaar duren
  2. Wie voor jonge kinderen onder de 12 jaar zorgt, kan maximaal 12 jaar partneralimentatie krijgen
  3. Wie voor 1 januari 1970 geboren is en langer dan 15 jaar is getrouwd, heeft recht op 10 jaar partneralimentatie

Partneralimentatie kan ook eerder stoppen

Na de wettelijke termijn stopt de betalingsverplichting automatisch. De partneralimentatie stopt ook als degene die de partneralimentatie ontvangt zelf weer genoeg inkomsten heeft om van te leven, met een ander trouwt, een geregistreerd partnerschap aangaat of gaat samenwonen, of overlijdt.

Hoogte van partneralimentatie blijft onveranderd

De hoogte van de partneralimentatie verandert niet door de nieuwe wet. Net zoals nu het geval is, wordt bij het vaststellen van partneralimentatie gekeken naar de behoefte van degene die de alimentatie ontvangt (zoals de huidige levensstandaard) en naar de draagkracht van degene die de alimentatie betaalt (hoeveel kan hij of zij besteden aan alimentatie). De bedragen voor kinder- en partneralimentatie worden ieder jaar aangepast. Dit is de zogeheten indexatie. Om te bepalen met welk percentage de alimentatie wordt geïndexeerd, kijkt de minister van Justitie naar de loonontwikkeling in het bedrijfsleven en bij de overheid.

Het wetsvoorstel gaat nu naar de Eerste Kamer.

Wat houdt de eigenwoningschenking voor 2019 in?

Op de valreep van 2018 publiceerde de staatssecretaris van Financiën een document waarin uiteengezet is hoe de Belastingdienst de vrijstelling voor de eigenwoningschenking moet toepassen. Het gaat daarbij om gevallen die niet letterlijk onder de wettekst van de eigenwoningschenking vallen.

Wat houdt de eigenwoningschenking in?

Iedere Nederlander kan maximaal €102.010 (2019) belastingvrij schenken aan een ander. De ontvanger moet dit bedrag in een eigen woning steken. Bijvoorbeeld door er een eigen woning mee te kopen, te verbouwen of de hypotheek op een al bestaande woning af te lossen. Verder dient de ontvangende partij op het moment van de schenking tussen de achttien en veertig jaar oud te zijn (of een partner hebben in die leeftijdscategorie). De dag van de veertigste verjaardag telt daarbij ook echt nog mee. Dit laatste staat in het document dat door de staatssecretaris is gepubliceerd.

Kwijtschelding

De vrijstelling is ook van toepassing als de schenker de ontvanger in het verleden geld heeft geleend voor de eigen woning en de schenker nu deze lening omzet in een schenking; dit wordt ‘kwijtschelding’ genoemd. De notaris kan de schenking vastleggen in een akte. De Belastingdienst moet de vrijstelling voor de eigenwoningschenking in zo’n geval toekennen.

Deel van de koopprijs schenken

Als de schenker een woning verkoopt aan de ontvanger en daarbij een deel van de koopprijs schenkt, geldt dit ook als eigenwoningschenking. Als de schenker de woning verkoopt aan de ontvanger tegen een gunstigere koopprijs wordt de vrijstelling ook toegekend door de belastingdienst.

Wil je zeker weten dat je volgens de regels belastingvrij voor de eigen woning schenkt of ontvangt? Neem contact met ons op.

Je wordt gevraagd als executeur. Wat betekent dat?

Stel dat een familielid of bekende je vraagt om executeur te zijn na zijn of haar overlijden. Dat houdt in dat je de taak krijgt om ervoor te zorgen dat de erfenis van je familielid of bekende klaar is om verdeeld te worden onder de erfgenamen. Daarbij gaat het om alle aanwezige bezittingen en schulden: van het beheren van het huis en het opzeggen van het abonnement op de krant, tot het betalen van de kosten van de uitvaart en de erfbelasting. Dat is best een klus. Daarom vertellen we je graag wat je te wachten staat als je besluit om iemands executeur te zijn.

Goed om te weten

Er is nog wel eens wat verwarring over wat de executeur wel en niet doet (tenzij je tevens tot afwikkelingsbewindvoerder bent benoemd in het testament, dan heb je uitgebreidere taken en bevoegdheden). De verdeling van de erfenis doe je als executeur nadrukkelijk niet. Je zorgt ervoor dat alles geregeld en klaar is om verdeeld te worden. Daarna zit je taak erop. Houd er rekening mee dat dit ook voor de erfgenamen vaak onduidelijk is. Zij begrijpen soms niet waarom ze zelf geen executeur zijn en waarom ze moeten wachten op hun erfenis zo lang je als executeur bezig bent met de uitvoering van de nalatenschap. In een enkel geval word je gevraagd als ‘begrafenisexecuteur’. Dan hoef je alleen de uitvaart te regelen.

Taken van de executeur

Een executeur heeft twee wettelijke taken, te weten het beheren van de (goederen van de) nalatenschap en het voldoen van de schulden van de nalatenschap. Het werk begint echter vaak met het beantwoorden van de vraag: wat heeft de overledene? Hierbij inventariseer je wat er is aan bankrekeningen, spaartegoeden, verzekeringen, auto, (vakantie-)woning, inboedel, schulden, et cetera. Vervolgens moet je deze bezittingen en schulden beheren. Onder je beheertaken valt onder andere het laten taxeren van de inboedel en de woning, het opzeggen van abonnementen en verzekeringen en zorgen voor het huis en de tuin. Dan zijn er ook nog kosten die voldaan moeten worden, zoals die van de uitvaart, nog openstaande nota’s, de betaling van de erfbelasting en het loon van de executeur. Je rondt je werk als executeur af als de betalingen gedaan zijn, de schulden afgelost zijn en de erfenis verdeeld kan worden.

Beloning voor je werkzaamheden

Het hierboven genoemde loon van de executeur is een vergoeding voor jezelf. Als executeur krijg je namelijk loon voor je werkzaamheden. Wettelijk is dat vastgesteld op 1% van het saldo (bezittingen minus schulden) van de nalatenschap. Maar je vriend of familielid kan in zijn testament ook anders hebben bepaald. De beloning die je als executeur ontvangt, wordt belast voor de inkomstenbelasting. Ben je ook erfgenaam? Dan betaal je geen inkomstenbelasting maar erfbelasting.

Ook belangrijk om te weten, wat precies een verklaring van erfrecht is. Wij krijgen deze vraag met enige regelmaat en leggen het daarom hier nog eens voor je uit.

Wat waren de favoriete artikelen van 2018?

Zo aan het einde van 2018 kunnen we allemaal weer terugkijken op het afgelopen jaar. Er is een hoop gebeurd. Wat hield de bezoekers van onze site nu het meeste bezig in 2018? Onze top tien van favoriete artikelen voor je op een rij.

  1. Heb je een vraag? Wij geven antwoord!

  2. Woning gekocht? Handige tips en super verhuisdeals

  3. Welke bedrijfsvorm past bij jou? Doe de test!

  4. ‘Zij gaven me de mogelijkheid om te leren op de werkvloer’

  5. Niet genoeg eigen geld om een woning te kopen?

  6. ‘Twitter wilde een akte van erfrecht overlegd krijgen’

  7. Kan ik mijn schoonzoon uitsluiten van de erfenis?

  8. Wie regelt straks je geldzaken?

  9. Weer een mooi resultaat voor de Nationale Notaris Academy

  10. C1 meiden van HC Rijnvliet kampioen, gefeliciteerd!

Graag willen wij iedereen bedanken voor het vertrouwen in onze dienstverlening van het afgelopen jaar. Ook in 2019 staan wij graag voor je klaar en houden wij je weer op de hoogte van allerlei notarieel nieuws.

Hele fijne feestdagen

namens alle medewerkers van Nationale Notaris

De zelfservice van Nationale Notaris: eenvoudig en voordelig!

Nationale Notaris is een landelijk netwerk van hooggekwalificeerde notariskantoren met meer dan 50 notarissen in heel Nederland. Wij zijn een laagdrempelige organisatie die het verkrijgen van notariële producten en aanverwante diensten zo makkelijk mogelijk wil maken.

Ben jij op zoek naar een standaard samenlevingsovereenkomst of testament? Dan kun je dit nu heel makkelijk en voordelig zelf online regelen. Wij hebben de meest voorkomende standaard samenlevingsovereenkomst en testamenten voor je online gezet en in de toelichting kun je lezen wat daarin voor jou geregeld wordt. Om te kijken of dit ook voor jou geldt, hebben wij een aantal vragen toegevoegd die je moet beantwoorden. Als je aan alle voorwaarden voldoet, vraag je het desbetreffende product aan en reken je af. Wij nemen vervolgens contact met je op om een afspraak te maken bij een Nationale Notaris. Daar hoef je vervolgens alleen nog maar de akte te tekenen en het is geregeld.

Welke akten zijn op dit moment mogelijk?

  • Echtscheidingstestament
  • Gehuwdentestament zonder kinderen
  • Samenlevingsovereenkomst
  • Single Testament
  • Testament samenwoner zonder kinderen

Standaardakte niet mogelijk?

Mocht blijken dat het niet mogelijk is om je samenlevingsovereenkomst of testament online te maken, dan helpen wij je graag verder.

Meer weten?

Ga naar onze speciale pagina en regel jouw samenlevingsovereenkomst of testament direct online.

Woning gekocht? Handige tips en super verhuisdeals

Je hebt een nieuwe woning gekocht of bent van plan een nieuwe woning te kopen! Dan ben je bij Nationale Notaris aan het juiste adres om de overdracht van je woning te regelen, zodat je de komende jaren met nog veel meer plezier kunt wonen! Maar voordat je daadwerkelijk eigenaar bent van de woning, moet er nog veel geregeld worden.

Over de werkzaamheden die wij voor je moeten verrichten hoef je je gelukkig niet druk te maken; dat werk is bij ons in goede handen. Het is voor jou veel belangrijker dat je op een ontspannen manier van een van de belangrijkste momenten in je leven kunt genieten. Een goede voorbereiding is daarbij het halve werk en daar helpen wij je graag bij. Op basis van onze ervaring en contacten delen wij graag een aantal tips, nuttige contacten en aanbiedingen die je geld kunnen besparen. Heb jij tips waarvan jij denkt dat je een ander daarmee kunt helpen? Laat het ons weten, wij voegen ze graag toe!

Nieuwe woning? Tips en nuttige contacten

  1. Laat je adviseren over de financiële mogelijkheden door je eigen adviseur of een van de met ons samenwerkende partijen;
  2. Doe onderzoek naar de buurt waar je zou willen gaan wonen, onderzoek ook alternatieven en vergelijk deze met elkaar. Het zou niet voor het eerst zijn dat je tot een ander (beter) inzicht komt;
  3. Moet je vanuit de nieuwe woonplaats pendelen naar je werk, kijk goed naar de te verwachten verkeersdrukte, openbaar vervoer verbindingen maar ook naar de plannen die men verwacht te realiseren op dit gebied en op welke termijn;
  4. Heb je je voorkeur bepaald, toets dan de gevonden woningen nog even aan het advies van je financieel adviseur en schakel vervolgens iemand in die je begeleidt bij de aankoop, zoals een makelaar of koopcoach;
  5. Twijfel jij of je aankoopbegeleider over de bouwkundige staat van de woning of wil je het zeker weten, laat dan een bouwkundig advies uitvoeren. Je voorkomt ongewenste verrassingen en het rapport kun je vaak genoeg gebruiken in de onderhandeling, zeker als er onbekende gebreken zijn;
  6. Meestal maakt de verkopende makelaar de koopovereenkomst, dus zorg ervoor dat altijd hetgeen je hebt afgesproken en het financieringsvoorbehoud hierin zijn opgenomen. Wil je helemaal zeker zijn dat het goed zit? Bij Nationale Notaris is het kosteloos controleren van de koopovereenkomst onderdeel van onze dienstverlening;
  7. Ben je akkoord, zorg dan dat voor de overdracht van je woning onze naam in de koopovereenkomst wordt opgenomen als “Nationale Notaris <plaatsnaam>”;
  8. Neem contact op met je financieel adviseur voor het regelen van de financiering. Zodra de financiering rond is stuurt je adviseur je de financieringsovereenkomst ter ondertekening en zorgt hij er samen met jou voor dat aan alle voorwaarden wordt voldaan. Je adviseur stuurt vervolgens alle informatie die nodig is voor de overdracht naar ons toe, zodat ook wij snel voor je aan het werk kunnen;
  9. Bij Nationale Notaris sluiten wij je aan op je persoonlijke “Nationale Notaris Dossier” zodat je op ieder moment van de dag kunt inloggen. Nationale Notaris Dossier is zeer veilig en je kunt er belangrijke documenten (bijvoorbeeld je legitimatiebewijs) in opslaan zodat je die altijd bij de hand hebt. Gemiddeld 5 dagen voor de overdracht verzoeken wij je alle akten te controleren. Je ontvangt van ons ook de Nota van Afrekening, met daarop een overzicht van alle te betalen en te ontvangen bedragen, zodat je kunt zien of je nog geld overhoudt of voor de overdracht geld naar de notaris moet overmaken;
  10. Op de dag van de overdracht controleert de notaris alles nog een keer uitgebreid en bespreekt de overdracht met je. Na het ondertekenen van alle akten zorgt de notaris voor het inschrijven van de overdracht bij het Kadaster en ben je eigenaar van de nieuwe woning.

Checklist Verhuizen

  1. Kijk of je in aanmerking komt voor een verhuiskostenvergoeding van je werkgever;
  2. Verhuisdagen plannen;
  3. Eventuele huurwoning tijdig opzeggen;
  4. Transport reserveren bij zelf verhuizen;
  5. Verhuisdozen / dekens regelen;
  6. (Tijdelijke) opslagruimte reserveren;
  7. Offertes verhuisbedrijf aanvragen;
  8. Verzekeringsadviseur informeren of zelf regelen;
  9. Uit- en inschrijven gemeente, gemeentegids opvragen;
  10. Aan- en afmelden kinderopvang, scholen;
  11. Afval app nieuwe woonplaats downloaden;
  12. Vaste telefoonlijn, TV, internet opzeggen, klik hier om het gelijk te regelen;
  13. Verhuisservice PostNL, Sandd;
  14. Adreswijziging doorgeven aan familie, vrienden, bank, (ziektekosten)verzekering, werkgever, kranten, tijdschriften, (sport)verenigingen, creditcardmaatschappij, fitness, alarm;
  15. Kennismaken met nieuwe buren;
  16. Maten opnemen nieuwe woning;
  17. Checken wanneer laatste servicebeurt verwarmingsketel, boiler en schoonmaak schoorsteen nieuwe woning heeft plaatsgevonden;
  18. Vergunningplicht controleren bij verbouwing;
  19. Nieuwe buren / Vereniging van eigenaren vooraf informeren bij een geplande verbouwing;
  20. Offertes opvragen voor uitvoering verbouwing;
  21. Gas, water en licht nieuwe en oude woning regelen, klik hier om het gelijk te regelen;
  22. Meterstanden opnemen;
  23. Telefoon, tv, internet, alarm installeren, klik hier om het gelijk te regelen;
  24. Sloten nieuwe woning vervangen;
  25. Nieuwe elektronische apparatuur aanschaffen, klik hier om het gelijk te regelen;

Wilsverklaring opstellen? Bespreek dit met je arts

Zoals we al eerder schreven, kiezen steeds meer mensen voor een levenstestament. Hierin kun je je wensen vastleggen over materiële zaken, maar ook of je bepaalde medische behandelingen juist wel of juist niet wilt. Denk hierbij aan reanimatie of wensen rond euthanasie. Het vastleggen van je wensen in een wilsverklaring is één ding. Voor een goede uitvoering van je wilsverklaring is het ook belangrijk dat je je wensen van tevoren bespreekt met je arts.

Een wilsverklaring is een document waarin je aangeeft wat je wensen zijn over medische behandelingen of je levenseinde. Kun je op een bepaald moment zelf geen beslissingen (meer) nemen hierover, dan weten anderen hoe ze conform jouw wensen moeten handelen.

Keuzevrijheid behouden

Als notaris kunnen wij de wilsverklaring voor je vastleggen in een levenstestament. Dat hoeft overigens niet per se. Je kunt er ook voor kiezen om de wilsverklaring buiten je levenstestament te houden. In dat geval heb je de mogelijkheid om de wilsverklaring gedurende de tijd aan te passen zonder tussenkomst van een notaris. In het levenstestament nemen we dan op dát je een wilsverklaring hebt en waar die zich bevindt.

Laat anderen weten wat je wilt

Je maakt een wilsverklaring in de veronderstelling dat er ook naar gehandeld wordt. Daarom is het belangrijk dat je deze zorgvuldig en duidelijk opstelt. We raden je dan ook aan om dit samen met je arts te doen. Zo voorkom je dat er twijfel ontstaat op het moment dat men de wilsverklaring moet gaan uitvoeren. Daarnaast is het belangrijk dat je je familie en arts laat weten wat je wensen zijn rond medische zorg en behandelingen. Je arts kan de wilsverklaring dan opnemen in het medisch dossier.

Wilsbekwaam voor de wilsverklaring

Om een wilsverklaring op te stellen, moet je wel wilsbekwaam zijn. Met andere woorden: je bent in staat om te overzien wat de gevolgen van een bepaalde handeling zijn. De wilsbekwaamheid is niet altijd klip en klaar, bijvoorbeeld bij mensen met dementie. In zo’n geval kunnen wij als notaris de wilsbekwaamheid laten toetsen bij een onafhankelijk en indicerend arts. Dat is niet de eigen arts. Die mag namelijk niet verklaren over zijn eigen patiënten vanwege het risico op bevooroordeling of mogelijk belangenconflict.

Denk je erover een levenstestament of wilsverklaring op te stellen? Neem contact met ons op.

 

Hogere hypotheek dankzij verwachte loonstijging

De regels voor hypotheken blijven in 2019 min of meer dezelfde als in 2018, zo maakte het ministerie van Binnenlandse Zaken onlangs bekend. Toch zullen veel huizenkopers een hogere maximale hypotheek kunnen krijgen. Dat heeft te maken met de verwachte loonstijging van 2,9%.

Inkomen

Hoeveel je kunt lenen voor de aankoop van een woning, is afhankelijk van meerdere factoren. Eén daarvan is je inkomen. Dus als je inkomen toeneemt als gevolg van de verwachte loonstijging, kun je ook een hogere hypotheek krijgen. Hoe hoger jouw inkomen is, hoe meer je profiteert van deze verruiming: de loonstijging is in euro’s voor hogere inkomens immers groter dan voor lagere inkomens.

Weinig veranderingen

De leennormen blijven verder vrijwel hetzelfde. Ook in 2019 bedraagt de maximale hypotheek 100% van de waarde van je woning. Net als in 2018 kun je meer lenen voor zeer energiezuinige woningen of als je energiezuinige maatregelen treft. Sluit je een hypotheek op basis van twee inkomens, dan telt het inkomen van de minst verdienende voor 70% mee. Ook dat blijft onveranderd.

Studieschuld blijft molensteen

Niet iedereen is even gelukkig met de leennormen voor 2019. Velen hadden gehoopt dat de minister de regels zou aanpassen voor hypotheekaanvragers met een studieschuld, waardoor zij gemakkelijker aan een hypotheek kunnen komen. Dat is niet het geval, omdat de minister vindt dat ‘overkreditering’ op de loer ligt. De studieschuld blijft dus nog even zwaar meewegen bij de aanvraag van een hypotheek en daarmee blijft er voor veel starters een drempel naar de woningmarkt.

Heb je een huis gekocht, of wil je meer weten? Neem contact met ons op!