Te hoge kadasterkosten. Hoe zit het precies?

Afgelopen periode is in de media een bericht verschenen van Vereniging Eigen Huis (VEH) met een oproep aan huizenbezitters na te gaan bij hun notaris of zij niet te hoge kadasterkosten hebben betaald. 

Vorig jaar zomer heeft het bestuur van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) gesteld dat een notaris voor verschotten bij de cliënt alleen die kosten in rekening mag brengen die hij ook daadwerkelijk maakt. Indien – al dan niet per abuis – te veel kosten in rekening worden gebracht, moet de notaris dit overschot aan de cliënt terugbetalen. Dit past binnen de verplichting van de notaris om transparant te zijn over zijn tarieven.

Oproep huiseigenaren

De VEH doet nu een oproep aan alle huiseigenaren bij hun notaris na te gaan of de juiste bedragen voor de inschrijving(en) van de akte(n) die de notaris heeft gepasseerd in rekening zijn gebracht en om de notaris te verzoeken de eventueel te veel in rekening gebrachte bedragen terug te betalen.

KIK-systeem

Voor de inschrijving van de akten is in bepaalde situaties naast de reguliere manier van inschrijving ook inschrijving via het zogeheten KIK-systeem mogelijk. De kosten voor de reguliere inschrijving bedragen € 137,50 (2019) per akte en de kosten voor de inschrijving van de akte via het KIK-systeem € 78,50 (2019). Akten die via het KIK-systeem kunnen worden ingeschreven bevatten een KIK-gedeelte dat gestandaardiseerd is, aan bepaalde eisen moet voldoen en (voor zover van toepassing) overeen dient te komen met de bij het Kadaster bekende gegevens.

In de meeste gevallen kan de akte van levering via het KIK-systeem worden ingeschreven. Een leveringsakte kan dus niet altijd via KIK worden ingeschreven onder meer indien één van partijen per volmacht de akte tekent of handelt in verschillende hoedanigheden; het onroerend goed bij het Kadaster op naam staat van iemand anders dan degene die de akte tekent (bijvoorbeeld in geval van overlijden van de rechthebbende); er sprake is van een executeur of bewindvoerder; er sprake is van een gedeeltelijk perceel; indien het verkochte deel uitmaakt van een (nieuw)bouwproject alsmede bij beperkte rechten zoals uitgifte erfpacht, erfpachtconversie, vestiging opstalrecht of vestiging vruchtgebruik.

Voor hypotheken geldt dat banken een KIK-model van de hypotheekakte beschikbaar dienen te stellen om deze vervolgens via het KIK-systeem te kunnen inschrijven. Nog niet alle banken bieden dit aan. Op dit moment bieden de volgende banken een KIK-model van hun hypotheekakte aan:

  • Aegon;
  • ABN AMRO;
  • ABP;
  • BLG;
  • Florius;
  • ING Bank;
  • MoneYou;
  • Munt;
  • Obvion;
  • Rabobank;
  • SNS;
  • Regiobank.

Let op: indien (bijvoorbeeld bij nieuwbouw) de kadastrale gegevens van het onderpand nog niet verwerkt zijn in de kadastrale registratie kan de hypotheekakte niet via het KIK-systeem worden ingeschreven, ook al stelt de bank een KIK-model beschikbaar.

Ook ons kantoor ontvangt verzoeken van huiseigenaren om na te gaan of de juiste kadasterkosten voor de inschrijving(en) van de akte(n) in rekening zijn gebracht. Hierbij willen we je als onze (toekomstige) cliënt het volgende mededelen:

Nationale Notaris werkt met het zogeheten KIK-systeem, hetgeen betekent dat wij de akte, voor zover dit mogelijk is, via KIK inschrijven en het daarbij behorende tarief bij onze cliënten in rekening brengen. Dit tarief komt overeen met het tarief dat wij vervolgens aan het Kadaster afdragen.

Verzamelakten

In de media is ook verkondigd dat notarissen bij het doorhalen van hypotheken gebruik maken van zogeheten verzamelakten (waarbij meerdere hypotheken in één akte worden doorgehaald) en daarvoor – al dan niet abusievelijk – bij iedere cliënt een bedrag voor de inschrijving van de akte van doorhaling in rekening brengen. Dit is uiteraard niet de bedoeling aangezien het inschrijfbedrag van de akte van doorhaling evenredig verdeeld dient te worden over de cliënten die betrokken zijn bij die akte.

Wijziging van boete bij ontbreken energielabel

 

In 2015 hebben alle vijf miljoen huiseigenaren in Nederland een energielabel ontvangen van de Rijksoverheid. Dit label geeft aan hoe energiezuinig een woning is, en is ook bedoeld als stimulans om je woning milieuvriendelijker te maken. Wanneer het huis verkocht wordt en er ontbreekt een label, riskeer je een boete. De overheid heeft deze boetes vorige maand aangepast.

Het energielabel

Kopers kunnen aan het energielabel direct aflezen hoe milieuvriendelijk de woning is. Het energielabel bestaat uit de klassen A tot en met G. Hierbij staat klasse A voor zeer zuinig en klasse G voor zeer onzuinig. Dat is prettig voor kopers, want hoe zuiniger een woning, hoe lager bijvoorbeeld de energierekening. Momenteel is 90 procent van de verkopers in het bezit van een energielabel.

Huis verkopen

Wanneer een huis verkocht wordt, stelt de notaris een leveringsakte op. Hiermee wordt de woning officieel aan de koper overgedragen. De notaris mag een leveringsakte voor een huis zonder energielabel wel passeren, maar moet zijn cliënt dan wel wijzen op een eventuele boete.

Nieuwe boetes

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft vorige maand een nieuwe beleidsregel ingevoerd waarbij de hoogtes van de boetes zijn vastgesteld.

Wanneer een natuurlijk persoon een overtreding maakt, is de boete 170 euro. Bij een overtreding door een rechtspersoon is deze boete een stuk hoger, namelijk 340 euro. De laatstgenoemde boete is hoger omdat een rechtspersoon zich beroepsmatig bezighoudt met energielabels. Daarnaast is de draagkracht van een rechtspersoon groter en wordt de boete gezien als bruto bedrijfskosten, terwijl een natuurlijk persoon de boete uit netto-inkomsten moet betalen.

Een notaris balanceert soms op een koord

‘65% meer ongebruikelijke transacties gemeld door het notariaat’, zo luidden de koppen eind vorige maand op het internet en in de krant. Het aantal meldingen van ongebruikelijk transacties door het notariaat steeg van 486 in 2017 naar 800 in 2018. In totaal werden er 753.352 ongebruikelijke transacties bij de FIU-Nederland gemeld. Daarvan waren er 358.609 op basis van een mogelijke verbinding met de door de Europese Commissie aangemerkte risicolanden.

Notaris

Een notaris is sinds 2003 verplicht tot het verrichten van cliëntenonderzoek en het doen van een melding bij een vermoeden tot witwassen of financieren van terrorisme. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zorgt ervoor dat criminelen zich niet langer kunnen verschuilen achter de geheimhoudingsplicht van het notariaat. Toch blijft de wet enigszins complex omdat een notaris bij een melding de geheimhoudingsplicht schendt. Wanneer zijn of haar interpretatie achteraf niet juist blijkt, kan dit grote gevolgen hebben. De cliënt wiens transactie als ongebruikelijk is gemeld zal niet terugkeren bij het kantoor. Soms balanceert de notaris dus op een koord tussen wel of niet melden.

Een overlijdensrisicoverzekering: wel of niet?

Als je een huis gaat kopen, rijzen de kosten vaak al de pan uit. En dan is er ook nog de overlijdensrisicoverzekering. Bij veel banken is zo’n verzekering niet langer verplicht en sinds 2018 hoef je ook voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) geen overlijdensrisicoverzekering meer af te sluiten. Toch kiezen veel mensen toch voor de overlijdensrisicoverzekering. Wat is wijsheid?

Wat dekt de overlijdensrisicoverzekering?

Veel stellen die een huis kopen, sluiten een hypotheek af op twee inkomens. Mocht een van de twee tijdens de looptijd van de hypotheek komen te overlijden, dan lopen de maandlasten van de hypotheek gewoon door. Terwijl de inkomsten (veel) minder worden. Dan ontstaat het risico dat de achterblijvende partner de maandlasten niet meer kan dragen en moet verhuizen. Dat risico kun je afdekken met een overlijdensrisicoverzekering. Die keert bij overlijden een bedrag uit aan de ‘begunstigde’. De begunstigde kan je partner zijn, maar ook iemand anders, zoals je kinderen. Of een andere nabestaande, als je geen partner of kinderen hebt.

Wel of niet verplicht?

Bij veel banken is het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering niet verplicht. Inmiddels hoef je ook voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) geen overlijdensrisicoverzekering meer af te sluiten. Soms eist een bank toch een overlijdensrisicoverzekering, bijvoorbeeld voor het deel van de hypotheek dat uitkomt boven 80% van de woningwaarde. Los van de eisen van de bank, is het goed om te kijken hoe jullie er financieel voor staan als een van jullie komt te overlijden. Kan een van de twee zelf de maandlasten dragen? Is er een nabestaandenpensioen? Dat zijn belangrijke vragen. Want het laatste wat je wilt als je partner net is overleden, is dat je ook nog eens noodgedwongen moet verhuizen.

Laat je adviseren

Heb je de keuze voor een overlijdensrisicoverzekering gemaakt, laat je dan goed adviseren. Er zijn namelijk best wat verschillen in voorwaarden. Ook de hoogtes van de premies lopen uiteen. Je gezondheid speelt ook een rol bij de kosten van een overlijdensrisicoverzekering. Het is zaak om daar eerlijk over te zijn. Als je komt te overlijden en het blijkt dat je iets verzwegen hebt, kan het zijn dat de verzekeraar niets uitkeert. In dat geval heeft de begunstigde, ook na betaling van de premie, nog steeds geen baat bij de verzekering.

Erfpacht: wel de woning, niet de grond

Erfpacht: het is – bijna letterlijk – al zo oud als de weg naar Rome. We zagen erfpacht namelijk al in het Romeinse en in het Germaanse recht. En ook vandaag de dag is het nog steeds actueel. Zo bezit in Amsterdam de gemeente nog steeds 80% van de grond. Waar krijg je mee te maken als je een woning met erfpacht koopt?

Wat is erfpacht?

Als je een woning koopt met erfpacht, dan is de grond waar jouw woning op staat niet van jou. Je krijgt als koper alleen het gebruiksrecht, ofwel: het erfpachtrecht. In ruil voor het gebruik van de grond, betaal je een vergoeding aan de eigenaar. Deze vergoeding heet een canon. Je kunt een erfpachtcontract hebben met de gemeente, maar ook met andere partijen zoals particuliere grondbezitters, waterschappen, VvE’s, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer of het Rijk.

Erfpachtvoorwaarden

De eigenaar van de grond stelt erfpachtvoorwaarden. Die gaan onder andere over de duur van erfpacht, de hoogte van de canon, de bestemming van de grond en de woning en over de lasten en onderhoud die voor jouw rekening komen. Je kunt ook bepaalde beperkingen opgelegd krijgen in het gebruik van de grond. Ligt jouw woning in een natuurgebied, dan kan natuurbeheer bijvoorbeeld een rol spelen in de voorwaarden. Deze voorwaarden zijn belangrijk. Hier staat namelijk ook in welke canon je moet betalen, nu en in de toekomst. Waar is de canon op gebaseerd? Kun je stijgingen verwachten en zo ja, wanneer? Laat je hierover goed informeren.

Betalen van de canon

Je kunt op drie manieren betalen voor de erfpacht. Dat kan een periodieke canon zijn, waarbij je iedere maand of ieder jaar een bedrag betaalt aan de eigenaar van de grond. Deze betaling is overigens fiscaal aftrekbaar. Er zijn ook contracten waarbij je de canon voor een bepaalde periode afkoopt. Die periode kan wel 75 of 100 jaar zijn. Dit is het overwegen waard zijn als je verwacht dat de grondprijs gaat stijgen. Soms is de hoogte van de canon namelijk gekoppeld aan de waardestijging van de grond. Door de canon voor een bepaalde periode af te kopen, weet je waar je aan toe bent met je lasten. Je kunt de canon ook eeuwigdurend afkopen. Dan betaal je in een keer een bedrag als canon. Let op: afkopen is niet hetzelfde als aankopen! Je wordt met deze afkoop geen eigenaar van de grond.

Nieuwbouwkoopwoning weer 10 procent duurder

Nieuwbouwkoopwoningen waren in het eerste kwartaal van 2019 ongeveer 10 procent duurder dan een jaar eerder. Net als in de vijf voorgaande kwartalen stegen de prijzen van nieuwbouwkoopwoningen harder dan die van bestaande koopwoningen. De prijs van bestaande woningen steeg 8 procent. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS en het Kadaster. (meer…)

GEZOCHT: MEDEWERKER DEBITEURENADMINISTRATIE m/v (Fulltime en Parttime)

Nationale Notaris is met meer dan 50 aangesloten notariskantoren de grootste onafhankelijke keten van Nederland. Bij Nationale Notaris werken wij samen met grote landelijke en regionale partijen.

Medewerker Debiteurenadministratie voor minimaal 32 uur per week

Ben jij een enthousiaste, zelfstandige werker met een passie voor cijfers?

Functieprofiel

In deze functie houd je je bezig met het aanmaken van debiteuren in onze administratie, het aanmanen van debiteuren en het maken van declaraties. Je bent in staat om op detailniveau te kunnen werken en tevens het gehele (geautomatiseerde) proces te overzien, zodat je een bijdrage kunt leveren aan verdere professionalisering van de afdeling.

Jouw profiel

Om in aanmerking te komen voor deze veelzijdige baan dien je te beschikken over een MBO+ werk- en denkniveau en een afgeronde administratieve opleiding. Een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift en goede kennis van Microsoft Office programma’s (vooral Excel en Word) zijn tevens vereisten.
Daarnaast beschik je over de volgende eigenschappen:
• Je bent enthousiast en stressbestendig;
• Je werkt nauwkeurig en bent goed in het stellen van prioriteiten;
• Je bent communicatief vaardig en hebt overtuigingskracht;
• Je hebt daadkracht en bent standvastig. De werkzaamheden worden uitgevoerd op onze vestigingen in Utrecht, Rotterdam of Emmen, vanwaar je een belangrijke spil wordt in een gedreven en ambitieuze organisatie.

Reageren: Stuur je motivatie met cv naar Erasmo Signore, Directeur: e.signore@nationalenotaris.nl

Je bedrijf verkopen? Doe het zorgvuldig

Je hebt er waarschijnlijk jarenlang keihard voor gewerkt: de opbouw van je bedrijf. En dan komt er een dag waarop je besluit om je bedrijf te gaan verkopen. Dat is geen gemakkelijke stap. Emotioneel gezien, maar ook bij de praktische afhandeling komt veel kijken. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen, raden we je aan de nodige zorgvuldigheid in acht te nemen.

Jouw bedrijf is meer dan winst, omzet en het eigen vermogen op de balans. Potentiële kopers kijken bijvoorbeeld ook naar de kansen die jouw onderneming biedt, naar het klantenbestand en naar de reputatie die jouw bedrijf heeft. Het is daarom belangrijk om al die zaken goed in kaart te brengen. Zo vergroot je je kans op een goede verkoop.

Niet doorvertellen

Vaak worden alle gegevens bij elkaar gezet in een zogeheten verkoopmemorandum. Daarmee geef je potentiële kopers inzicht in jouw bedrijf. Omdat je hiermee veel prijs geeft over je bedrijf en over de financiën, is het verstandig om geïnteresseerden eerst geheimhoudingsovereenkomst te laten tekenen. Dit wordt ook wel een non-disclose agreement (NDA) genoemd. Door deze overeenkomst te tekenen, geeft de potentiële koper aan om de inhoud van het verkoopmemorandum geheim te houden.

De intentie is er

Ga je in onderhandeling met een potentiële koper en is deze serieus geïnteresseerd, dan komen daar afspraken uit over de volgende stappen. Daar wil je elkaar graag aan kunnen houden. Daarom leg je de gemaakte afspraken, de ontbindende voorwaarden en de te volgen procedure vast in een intentieverklaring. Dit vormt vaak eigenlijk al de basis voor de koop. Zorg daarom dat je je hierbij goed laat adviseren.

Bedrijfsovername

Bij een bedrijfsovername worden bezittingen, schulden en rechtsverhoudingen (zoals een huurcontract) overgenomen door de koper. Dit hoef je niet via een notariële akte te doen. Toch is dit wel een aanrader. Mocht de koper zijn verplichtingen niet na kunnen komen, dan kan de deurwaarder zonder tussenkomst van de rechter tot executie overgaan. Verkoop je met je bedrijf ook een pand? Dan moet de overdracht daarvan sowieso bij de notaris plaatsvinden.

Aandelenovername

Je kunt ook de aandelen van je bedrijf verkopen. Jouw onderneming blijft dan als rechtspersoon bestaan. Alle bedrijfsmiddelen (machines, transportmiddelen, gereedschappen, inventaris, vergunningen, etc) en je eventuele werknemers gaan mee over. Een aandelenoverdracht moet je verplicht regelen bij de notaris.

Een goede voorbereiding loont

Je bedrijf verkopen is veelomvattend en intensief. Als notaris kunnen we je daar op meerdere momenten goed bij helpen. Er komen namelijk altijd fiscale en juridische aspecten bij kijken. Wat is de beste rechtsvorm voor je bedrijf bij verkoop? Hoe behaal je het meeste fiscaal voordeel? Daarnaast weten we hoe je een goede intentieovereenkomst, koopovereenkomst of geheimhoudingsovereenkomst opstelt. Zorgvuldigheid en een goede voorbereiding loont!

Minder huwelijken, wel vaker naar de notaris

Daalde het aantal huwelijkse voorwaarden in 2018 nog drastisch, in het eerste kwartaal van 2019 zien we weer steeds meer stellen op onze kantoren die samen met ons huwelijkse voorwaarden willen opstellen. Deze trend lijkt een gevolg van de Wet Beperkte gemeenschap van goederen, die op 1 januari 2018 is ingegaan.

In heel 2018 zijn 4.774 minder huwelijkse voorwaarden gemaakt dan in 2017: een daling van bijna 30 procent. In het eerste kwartaal van 2019 zijn 13 procent meer huwelijkse voorwaarden gemaakt dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit is te zien in de factsheet akten van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). Er werd in Nederland overigens wel minder getrouwd, zo blijkt uit cijfers van het CBS: in het eerste kwartaal van 2019 lag het aantal huwelijken 10% lager dan in het eerste kwartaal van 2018.

Niet meer automatisch in gemeenschap van goederen

Dat gehuwden vaker naar de notaris gaan, heeft te maken met de Wet Beperkte gemeenschap van goederen die sinds 1 januari 2018 van kracht is. Voor deze datum trouwde iedereen automatisch in gemeenschap van goederen. Alle bezittingen en schulden waren van jullie samen, ook de bezittingen en schulden die vóór het trouwen van jullie persoonlijk waren. Ook schenkingen of erfenissen die je ontving voor en tijdens het huwelijk waren van jullie samen (tenzij de schenker anders had bepaald of in het testament iets anders was aangegeven).

Wat is van jou en wat van mij?

Met de nieuwe wet is dat anders. Wie op of na 1 januari 2018 in het huwelijksbootje stapt, trouwt in beperkte gemeenschap van goederen. Dat betekent dat alles wat voor jullie huwelijk van jou was, van jou blijft. Ook schenkingen of erfenissen die je ontvangt voor én tijdens jullie huwelijk, zijn van jou persoonlijk (tenzij de schenker anders heeft bepaald of in het testament iets anders is aangegeven). Alleen bezittingen en schulden die je na het trouwen krijgt, zijn van jullie samen. Wil je toch liever in algehele gemeenschap van goederen trouwen en zelf afspraken maken over bezittingen en schulden? Dat kan. Je regelt dat via huwelijkse voorwaarden bij de notaris.

De nieuwe wet en je eigen bedrijf

Ook voor ondernemers blijven huwelijkse voorwaarden van belang. Langs deze weg kun je zakelijk en privé gescheiden houden. Als je je onderneming al had voordat je trouwde, dan blijft deze onder de nieuwe wet buiten de beperkte gemeenschap van goederen. Maar let op: dat ligt anders voor de winst die je maakt met je bedrijf. De wet bepaalt dat als het ondernemingsvermogen buiten jullie gemeenschap van goederen valt, de ondernemer een redelijke vergoeding moet inbrengen voor de kennis, vaardigheden en arbeid die hij/zij heeft aangewend. De vraag is natuurlijk wat een ‘redelijke vergoeding’ is. Om deze discussie te omzeilen, is het belangrijk dat jullie hier afspraken over maken en vastleggen in de huwelijkse voorwaarden.

Pilot om meer flexwerkers aan een NHG-hypotheek te helpen

Als flexwerker heb je een inkomen dat fluctueert. Dat maakt het voor de bijna 1 miljoen zzp’ers in ons land vaak lastig om een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) te krijgen, zeker als je net gestart bent. Om het gemakkelijker te maken om in aanmerking te komen voor zo’n hypotheek, wordt nu een proef gedraaid met een extra instrument: de Arbeidsmarktscan. Daarmee wordt niet alleen gekeken naar wat je als flexwerker in het verleden hebt verdiend, maar ook naar je toekomstige inkomen. Hierdoor zullen meer flexwerkers toegang krijgen tot verantwoorde financiering met NHG.

Wat verandert er?

Tot nu gebruikt de uitvoerder van de NHG twee instrumenten om te bepalen of een flexwerker een hypotheek met NHG kan krijgen. Nu wordt een pilot gestart met een derde instrument, de Arbeidsmarktscan. Deze scan koppelt verschillende gegevens aan elkaar, zoals je opleiding, werkervaring, ontwikkelingen in de branche en werkloosheidscijfer. Daar rolt een berekening uit van jouw kansen op nieuwe opdrachten of op een baan in hetzelfde vakgebied en wat je daarmee zou kunnen verdienen. De Arbeidsmarktscan kijkt dus naar je toekomstige inkomen. Dat is belangrijke informatie bij het inschatten van het risico of jij je maandlasten straks kunt (blijven) betalen. De verwachting is dat door de toepassing van de Arbeidsmarktscan meer flexwerkers in aanmerking komen voor een NHG.

De voordelen van een NHG

Een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) staat voor verantwoorde financiering. Dat heeft een aantal voordelen. Allereerst weet je zeker dat de hypotheek die je afsluit niet te hoog is. Je hypotheek voldoet namelijk aan de normen voor verantwoord lenen van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting). Daarnaast is de NHG een zogeheten borgstelling: kun je door omstandigheden je maandlasten niet meer betalen, dan schiet de NHG te hulp. Ze denken met je mee over mogelijke oplossingen. Moet je je huis noodgedwongen verkopen en blijf je met een restschuld zitten, dan kan de NHG jou deze restschuld kwijtschelden. Een hypotheek met NHG geeft dus ook extra zekerheid aan de verstrekker van jouw hypotheek. Om de Nationale Hypotheekgarantie te krijgen, betaal je eenmalig een premie. Vervolgens betaal je wel een lagere hypotheekrente.