Zo ga je na of iemand een testament heeft

In een testament staat wie de erfgenamen van de overledene zijn. Als je wilt weten of een overledene een testament heeft gemaakt en waar dat is, kan jij of jouw notaris contact opnemen met het Centraal Testamentenregister (CTR). In het CTR wordt geregistreerd wie een testament heeft opgemaakt, op welke datum en bij welke notaris.

Raadplegen als particulier

Iedere notaris en kandidaat-notaris kan namens de erfgenamen het CTR raadplegen. Als particulier of als belanghebbende instantie kun je ook zelf nagaan of de overledene een testament heeft. Dat moet via een schriftelijke aanvraag. Alleen testamenten die in Nederland zijn opgemaakt worden in het CTR geregistreerd. Over de inhoud van een testament is bij het CTR niets bekend.

Schriftelijke CTR-aanvraag

Je kunt alleen een aanvraag indienen ten aanzien van een overleden persoon. De aanvraag moet voorzien zijn van een kopie van het uittreksel uit het overlijdensregister. De uitvaartonderneming zorgt vaak voor deze verklaring inclusief enkele kopieën. Naaste familie van de overledene kan dit uittreksel ook opvragen bij de gemeente waar de betreffende persoon is overleden. Let op: Dit kan een andere gemeente zijn dan waar die persoon als laatste stond ingeschreven.

Inhoud testament: naar de notaris

Over de inhoud van een testament is bij het CTR niets bekend. Je kunt zelf een afspraak maken met de notaris die het testament bewaart of een notaris naar keuze. De notaris verstrekt alleen aan direct belanghebbenden, zoals erfgenamen, informatie over de inhoud van het testament. Het is niet verplicht om de nalatenschap af te laten handelen door de notaris die het testament heeft opgemaakt. Jouw eigen notaris kan bijvoorbeeld ook de nalatenschap afhandelen.

Welk huis zoekt Nederland?

Op Funda struinen doen we allemaal. Huizen bekijken die ver boven het budget liggen, parels ontdekken in de natuur en dat super luxe appartement met zeven slaapkamers in de hoofdstad: dat is goed vermaak. Maar natuurlijk zoeken we ook ons droomhuis dat wél binnen handbereik ligt. Welke zoekwoorden gebruiken we daarvoor het meest? Wij hebben de antwoorden.

De top 3: gelijkvloers, vrijstaand, bungalow

Makelaars opgelet: heb je een gelijkvloerse, vrijstaande bungalow te koop staan? Dan zal dat niet lang meer duren. De meeste mensen zoeken op ‘gelijkvloers’. Op de tweede plaats staat ‘vrijstaand’ en veel mensen zijn op zoek naar een bungalow. De lijst gaat verder, met op plaats 15 een opvallende.

  1. Nieuw
  2. Appartement
  3. Kelder
  4. Boerderij
  1. Dubbele bewoning
  2. Garage
  3. Woonboerderij
  4. Eigen grond
  1. Woonboot
  2. Penthouse
  3. Hoekwoning
  4. Paard

Interessante informatie

Voor makelaars is dit uiterst interessante informatie. Als je weet welke woorden het meest worden ingetypt op Funda, kun je daar rekening mee houden in je advertentie. Natuurlijk moet het wel echt van toepassing zijn op de woning, het zou toch jammer zijn als er toch geen ruimte blijkt te zijn voor het paard.

En natuurlijk is het voor de ‘gewone’ mensen ook hartstikke leuk om te zien naar welke huizen het vaakst gezocht wordt!

Meer hypotheken en levenstestamenten, minder stichtingen opgericht: de cijfers

In het eerste kwartaal van 2020 zijn 8 procent meer akten gepasseerd door notarissen dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat blijkt uit de factsheets van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB).

Drukste maand

De drukste maand van het eerste kwartaal was de maand maart. Dit was in 2019 ook het geval. De gevolgen van de coronacrisis zijn hier nog niet te zien. Die zullen na het tweede kwartaal zichtbaar worden.

440.345 akten

In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 8 procent meer akten gepasseerd dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat zijn er om precies te zijn 440.345! De grootste stijging is zichtbaar in het aantal hypotheken en het aantal levenstestamenten. Het aantal steeg met respectievelijk 21 procent en 16 procent. Er is ook een stijging te zien in de huwelijkse voorwaarden, die de derde plek innemen. Dit aantal steeg met 9 procent ten opzichte van vorig jaar.

Dalers

Het aantal oprichtingen van een stichting is aanzienlijk gedaald. In het afgelopen kwartaal werden er 1851 stichtingen opgericht, terwijl dit er vorig jaar in hetzelfde kwartaal nog 2090 waren. Dat is een daling van 11 procent. Op de tweede plaats staan de schenkingen, dit aantal is gedaald met 6 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Je kunt alle cijfers van de KNB hier vinden.

Drie adviezen bij een hypotheekverhoging voor een verbouwing

Verschillende partijen zien een stijging in het aantal aanvragen voor een hypotheekverhoging. Bij De Hypotheker zagen ze het aantal aanvragen met 20 procent toenemen ten opzichte van maart, bij ABN AMRO zagen ze zelfs een verdubbeling. Zo’n verhoging kan interessant zijn wanneer je bijvoorbeeld je woning wilt verbouwen, maar waar moet je op letten? Wij geven je graag advies.

  1. Verhoog je hypotheek niet zomaar

De uitgaven voor een verbouwing kunnen te groot zijn om binnen afzienbare tijd voor te sparen of je kunt onvoldoende spaargeld hebben. Geld lenen is dan een optie. Naast de hypotheek verhogen kun je ook kiezen voor een persoonlijke lening. Welke optie het meest geschikt voor je is, hangt af van je persoonlijke situatie. Bij een verbouwingslening wordt het geld besteed aan de eigen woning, daarom is de rente voor deze persoonlijke lening fiscaal aftrekbaar onder de hypotheekrenteaftrek. Aan de andere kant is het zo dat de rente van een persoonlijke lening hoger ligt dan die van een hypotheek. Dat is logisch: de bank heeft hierbij niet de zekerheid van het recht van hypotheek.

  1. Het verbouwingsbedrag is 25 duizend euro of hoger

Het aanvraagproces is bij een verhoging exact hetzelfde als bij een hypotheekaanvraag voor een woningaankoop of het oversluiten van een hypotheek. Door hoge afsluitkosten is een hypotheekverhoging alleen verstandig als het verbouwingsbedrag minimaal 25 duizend euro is. Dit heeft het Nibud onderzocht. Houd ook rekening met de aflossingsperiode van 30 jaar.

Extra advies: je kunt bij het afsluiten van je hypotheek voor een nieuwe woning de hypotheek al voor een hoger bedrag inschrijven dan je leent. Bij een verbouwing betaal je dan geen extra kosten voor de uitbreiding van de hypotheek.

  1. Bewaar bonnen voor hypotheekrenteaftrek

Bij een lening voor een verbouwing geldt in principe dat er recht is op hypotheekrenteaftrek, mits je de lening in maximaal 30 jaar aflost. Dat geldt behalve voor een hypotheek ook voor een persoonlijke lening. Het belangrijkste is om alle bonnen goed te bewaren. De Belastingdienst kan er altijd om vragen, er is geen maximale bewaartermijn. De rente is maximaal 30 jaar fiscaal aftrekbaar.

 

Vraag nu een offerte aan voor je hypotheekakte voor het oversluiten of verhogen van je hypotheek: offerte aanvragen

NHG staat betalingsachterstand tot 9 procent toe

De Nationale Hypotheek Garantie komt met goed nieuws voor huizenbezitters die in financiële problemen zijn gekomen of nog gaan komen door de coronacrisis. In overleg met de bank mogen zij gebruik maken van het extra vangnet.

Het vangnet

Het vangnet bestaat uit een bedrag van negen procent van het hypotheekbedrag welke een huizenbezitter als achterstand mag oplopen op zijn hypotheek. Een voorbeeld:

  • Annuïteiten hypotheek bij aanvang 200 duizend euro
  • Bruto maandlast bij rente van 2% is 739 euro
  • Vangnet 9% van 200 duizend euro is 18 duizend euro

Met het vangnet van 18 duizend euro kun je ruim twee jaar lang de hypotheeklasten betalen. Natuurlijk zal een huizenbezitter vaak niet het gehele maandbedrag nodig hebben en zal ook de duur van twee jaar vaak niet van toepassing zijn. Echter, er zijn nog wel wat puntjes waar je rekening mee moet houden.

Behoud van renteaftrek

Starters die na 1 januari 2013  een huis hebben gekocht, moeten zich aan hun aflossingsschema houden om renteaftrek te kunnen behouden. Bij deze regeling (de Woonlastenfaciliteit) is dat gewaarborgd omdat er een extra lening (box 3, dus niet aftrekbaar) wordt afgesloten van waaruit de reguliere maandlasten van de hypotheek (rente + aflossing) betaald worden. Dat is mooi, maar besef wel dat het geleende geld ook weer terug betaald moet worden.

Hoe komt een hypotheek met NHG eigenlijk tot stand?

De bank controleert de aangeleverde formulieren en geeft daarvoor een akkoord. De bank beoordeelt dus of een hypotheek met NHG van toepassing is. De NHG is feitelijk het vangnet als het financieel fout gaat bij de huizenbezitter. Deze garantie komt dus pas om de hoek kijken als er daadwerkelijk financiële problemen zijn. Als er beroep wordt gedaan op de borgtocht faciliteit, dan is er uiteindelijk normaal gesproken sprake van een restschuld. NHG betaalt deze restschuld als de huizenbezitter zich aan bepaalde voorwaarden heeft gehouden.

In het notariaat is elke dag anders

Veel mensen denken bij het notariaat nog steeds aan een stoffig kantoor waar oude mensen aan saaie dossiers werken. Niets is minder waar! Het notariskantoor staat midden in de samenleving. Hier lopen mensen binnen op belangrijke momenten in hun leven. En hoe mooi is het als je daarbij kunt helpen?

Het mooie van meerwaarde bieden

Je eigen onderneming starten, een huis kopen, trouwen, je testament opstellen: het zijn allemaal belangrijke gebeurtenissen waar veel bij komt kijken. Op ons notariskantoor helpen we mensen om hierin goede keuzes te maken. Door te luisteren. Door mee te denken vanuit een persoonlijk perspectief. En door te informeren over de financiële en fiscale voor- en nadelen van bepaalde keuzes. Kijkend naar iemands leven adviseren we over de mogelijkheden en de onmogelijkheden en helpen we met (juridische) details. Waar nodig leggen we zaken vast in een notariële akte, zodat het rechtsgeldige en bindende afspraken worden. Daarnaast bieden we mensen ook praktische hulp, bijvoorbeeld bij het afwikkelen van een nalatenschap. Dat gaat van het opzeggen van de krant tot de verkoop van iemands huis.

Functies

Binnen een notariskantoor kun je aan de slag als (kandidaat-)notaris, maar ook als notarisklerk of notarieel medewerker. Als notarisklerk heb je een hbo-studie rechten gedaan en behandel je zelfstandig veel voorkomende dossiers. Daarnaast controleer je akten en overeenkomsten, raadpleeg je allerlei registers, stel je conceptakten op en heb je zowel schriftelijk als telefonisch contact met cliënten. Ben je notarieel medewerker dan heb je meestal een juridisch-administratieve mbo-opleiding gedaan. Je stelt conceptakten op, je registreert akten in registers, je plant afspraken met cliënten in en je bent aanwezig bij de ondertekening van de akte. Als notaris mag je gemaakte afspraken en verklaringen rechtsgeldig vastleggen in notariële akten. Je bent benoemd bij Koninklijk Besluit en je hebt de eed afgelegd waarin je onder andere belooft dat je je houdt aan geheimhoudingsplicht en verplichte onpartijdigheid. is Wil je notaris worden? Kies dan voor de universitaire studie notarieel recht. Vaak ben je als notaris zelfstandig ondernemer, maar je kunt ook in loondienst werken bij een andere notaris.

Puzzelen, precisie en persoonlijk contact

Bij het werk in het notariaat spelen verschillende aspecten een rol. Natuurlijk heb je brede juridische kennis en vind je het leuk om die kennis goed bij te houden. Veel mensen in dit vak houden van puzzelen: hoe zorg je ervoor dat je je cliënt zodanig helpt dat de beste oplossing past binnen de wet, bij zijn of haar wensen én financieel zo gunstig mogelijk is? Bij dit werk komt ook de nodige precisie kijken, want een akte mag immers geen fouten bevatten. En natuurlijk zijn persoonlijk contact en integriteit belangrijk. Mensen moeten zich veilig bij je voelen, zich gehoord voelen en je kunnen vertrouwen. Elke cliënt heeft zijn eigen vragen en omstandigheden, van het opstellen van huwelijkse voorwaarden tot het overnemen van bedrijf. Dat maakt het werk veelzijdig en elke dag anders!

Spoedwet digitaal passeren ingegaan

De spoedwet die het mogelijk maakt akten via elektronische communicatiemiddelen op te stellen, is op 24 april ingegaan. Ook zorgt de wet ervoor dat jaarvergaderingen van rechtspersonen tijdelijk op afstand kunnen plaatsvinden. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft zich ingezet om dit in de wet te krijgen.

Deze tijdelijke wet treft een aantal voorzieningen die noodzakelijk zijn in verband met de uitbraak van COVID-19. Notarissen kunnen voor identificatie en belehrung (notariële informatieplicht) gebruik maken van audiovisuele middelen en de akte vervolgens passeren. Dit kan alleen in situaties waarbij geen andere mogelijkheden zijn om te komen tot een normale manier van passeren van de akte. De wet is bovendien tijdelijk en zorgt niet voor een aanpassing van de Wet op het notarisambt (Wna).

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!

Natuurlijk houden we je via onze website en social media op de hoogte van al het nieuws uit het notariaat. We wijzen je op zaken die handig zijn om nu alvast te regelen, we geven je tips bij samenwonen en ook complexe onderwerpen willen we niet uit de weg gaan. Wil je niets missen? Bekijk hieronder waar je ons belangrijke nieuws kunt volgen!

Facebook

<Volg ons hier op Facebook>

 

LinkedIn

<Volg ons hier op LinkedIn>

 

Twitter

<Volg ons hier op Twitter>

De financiële en fiscale gevolgen van een mantelzorgwoning

Zorgen voor je zieke vader of moeder, voor je partner of voor een vriend of vriendin: steeds meer mensen worden mantelzorger. Dat kan een hele belasting zijn, zeker als je ouders verder weg wonen en je veel moet reizen. Een mantelzorgwoning aan of bij je eigen huis kan uitkomst bieden. Maar dat kan wel financiële en fiscale gevolgen hebben. We zetten de aandachtspunten voor je op een rij.

De kosten van de mantelzorgwoning

De mantelzorgwoning is een tijdelijke woning. De kosten van de aanschaf van de woning of van de verbouwing van bijvoorbeeld jouw garage tot een mantelzorgwoning, zijn daarom niet aftrekbaar. Je kunt dus geen gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek. Ook geldt de investering in de mantelzorgwoning niet als aftrekbare zorgkosten. Het goede nieuws is dat de mantelzorgwoning niet meetelt voor je WOZ-waarde.

Schenkbelasting

Goed om te weten: degene die de mantelzorgwoning betaalt, wordt niet altijd automatisch ook eigenaar. Stel dat er een mantelzorgwoning in jouw tuin komt en jouw vader of moeder betaalt deze woning. Dan kun jij toch de eigenaar worden. In dat geval kan de belastingdienst dit zien als een schenking aan jou. En dat betekent dat er mogelijk schenkbelasting betaald moet worden. Wil je dit voorkomen, dan kun je door het vestigen van een opstalrecht regelen dat je vader of moeder eigenaar wordt van de mantelzorgwoning en niet jij.

Uitkeringen en toeslagen

Als degene voor wie jij zorgt op jouw adres ingeschreven staat, kan dat financiële gevolgen hebben. Krijg jij of degene voor wie je zorgt een uitkering? Dan bestaat de kans dat je gekort wordt op je uitkering. Want, zo is de redenering, samenwonenden kunnen de kosten van wonen en levensonderhoud met elkaar delen. Ook de zorg- of huurtoeslag kan veranderen als je elkaars toeslagpartner of medebewoner wordt. Hou hier goed rekening mee!

Wel of geen eigen huisnummer

Is het financieel nadeel van samenwonen op één adres groot? Dan kun je overwegen om voor de mantelzorgwoning een eigen huisnummer aan te vragen bij de gemeente. Voor alle financiële regelingen, zoals uitkeringen en toeslagen, zijn beide huishoudens dan zelfstandig. Let er wel op dat je dan wel met andere kosten te maken krijgt, zoals gemeentelijke heffingen. Die moet je dan immers ieder apart betalen. Maak dus een rekensom voordat je een eigen huisnummer aanvraagt.

Heb je vragen over wat in jouw situatie de beste beslissingen zijn rond een mantelzorgwoning? Neem dan gerust contact met ons op.

Samen verder: wat kun je vastleggen bij samenwonen, trouwen of geregistreerd partnerschap?

Voor veel belangrijke zaken in het leven kun je bij ons terecht. Denk bijvoorbeeld aan samenwonen of trouwen. Wij zijn dagelijks bezig om mensen te helpen bij het vastleggen van afspraken. Zelf weet je misschien niet alles van een samenlevingsovereenkomst. Daarom is het prettig om jezelf goed voor te bereiden op de afspraak bij de notaris.

Verdiep je als voorbereiding op je afspraak

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft voor al deze belangrijke momenten brochures opgesteld, zodat je je alvast kunt verdiepen in bijvoorbeeld de samenlevingsovereenkomst. Met praktische tips kom je verder. Maak zelf een lijstje met afspraken voordat je naar de notaris gaat en lees de conceptovereenkomst na afloop door om fouten te voorkomen. Deze en andere tips vind je in de brochure over Samen verder.