Volgend jaar geen overdrachtsbelasting meer voor starters

Prinsjesdag is geen Prinsjesdag zonder gelekte informatie. Er is namelijk al bekend dat starters vanaf 1 januari geen overdrachtsbelasting meer hoeven te betalen.

Overdrachtsbelasting

Als je een huis of ander pand koopt, betaal je overdrachtsbelasting. Dit betaal je bij de notaris op het moment dat de overdracht van de woning plaatsvindt. De overdrachtsbelasting bedraagt twee procent van de aankoopwaarde van bestaande woningen. Stel dat je een huis koopt van drie ton, dan betaal je dus zesduizend euro belasting. Koop je een nieuwbouwhuis, dan betaal je geen overdrachtsbelasting.

Vrijstelling

Jongeren tussen de 18 en 35 jaar worden vanaf volgend jaar eenmalig vrijgesteld van deze belasting. Dat is een van de kabinetsplannen voor volgend jaar, bevestigen bronnen uit de coalitiepartijen. Het kabinet wil starters op de woningmarkt een handje helpen. De huizenprijzen blijven maar stijgen, wat het voor starters extra moeilijk maakt om een huis te kopen. Vooral in grote steden leggen starters, die meestal weinig spaargeld hebben, het af tegen de veel dikkere portemonnees van professionele vastgoedbeleggers en vermogende 40-plussers.

Beleggers gaan juist meer betalen

Naast het plan om starters te ontlasten, wil het kabinet ook maatregelen nemen rondom particuliere beleggers. Het kabinet wil de overdrachtsbelasting voor hen verhogen van twee naar acht procent, omdat ze kansen voor starters ontnemen door huizen op te kopen en duur te verhuren. Beleggers gaan dan bij een pand van drie ton 24 duizend euro belasting betalen in plaats van zesduizend.

Te weinig nieuwe woningen

Of dit de oplossing is om de woningmarkt weer op gang te krijgen, is de vraag. Vereniging Eigen Huis (VEH) denkt van niet. Voorzitter Hans André de la Porte: “Het is een sympathiek idee, maar Vereniging Eigen Huis heeft er wel bedenkingen bij. Het grote probleem van starters is namelijk het grote tekort aan betaalbare woningen.”

Dat is Peter Boelhouwer, hoogleraar woningmarkt aan de TU Delft met VEH eens: “Het probleem zit voornamelijk aan de aanbodkant: er zijn niet genoeg nieuwe woningen en al helemaal niet voor starters.”

Euthanasieverzoek moet tijdig en herhaaldelijk met de (huis)arts worden besproken

Op verzoek van de Tweede Kamer heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport samen met de minister van Justitie en Veiligheid een reactie gegeven op de uitspraak van de Hoge Raad van 21 april waarin een arts gevolg mocht geven aan een schriftelijk euthanasieverzoek bij mensen met vergevorderde dementie.

Complexiteit

Vanwege de complexiteit van euthanasieverzoeken als deze hebben beide ministeries in samenwerking met de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) een handreiking Schriftelijk Euthanasieverzoek opgesteld die patiënten kunnen gebruiken indien zij een schriftelijk euthanasieverzoek willen opstellen.

Handreiking schriftelijk euthanasieverzoek

De handreiking schriftelijk euthanasieverzoek geeft patiënten en artsen inzicht in de mogelijkheden en moeilijkheden rond het opstellen en gebruik van het schriftelijk euthanasieverzoek. Met de handreiking willen de ministers een einde maken aan de maatschappelijke onduidelijkheid over de (on)mogelijkheden van euthanasie bij onder andere dementie. In een schriftelijk euthanasieverzoek schrijft de patiënt op onder welke omstandigheden hij euthanasie zou willen. Dat is belangrijk als de patiënt zo ernstig ziek zou worden dat hij zelf niet meer in staat is om zijn euthanasieverzoek met de arts te bespreken.

Herhaaldelijk bespreken met huisarts

Dat euthanasie op basis van een schriftelijk verzoek bij personen met voortgeschreden dementie is toegestaan, is echter geen garantie op euthanasie. Ook als wordt voldaan aan de zorgvuldigheidseisen behoudt de arts de vrijheid om het verzoek niet uit te voeren. In dit kader is het essentieel dat de patiënt tijdig en herhaaldelijk het euthanasieverzoek bespreekt met zijn (huis)arts. Hoewel de arts uiteindelijk beslist over het uitvoeren, helpt het ook als het schriftelijke verzoek is besproken met familie en/of naasten.

Erkenning en gezag over een kind: hoe zit het?

Het krijgen van een kind is vaak een reden om de relatie officieel te maken. Als het om erkenning van het kind en het (ouderlijk) gezag gaat, verschilt per relatievorm wat via de wet is geregeld. Maar ook wat de mogelijkheden zijn om het gezag over het kind te krijgen.

Samenstelling relatie

Van belang is of je de biologische ouder van het kind bent of niet. Een andere bepalende factor is de samenstelling van je relatie. Dus gaat het om een man/vrouw-relatie of bestaat je relatie uit twee mannen of twee vrouwen?

Erkenning

Wettelijk gezien ben je de ouder van een kind als je het hebt erkend. Je hebt dan een juridische band. Dit betekent dat je verplicht bent het kind te onderhouden tot hij of zij 21 jaar is. Je kind is je erfgenaam. Door erkenning ben je de niet wettelijke vertegenwoordiger van je kind. Dit ben je pas als je ook het gezag over je kind hebt.

Gezag

Gezag is door de wet geregeld. Het is de plicht en het recht om kinderen jonger dan 18 jaar te verzorgen en op te voeden. Daar vallen ook het nemen van beslissingen en het verrichten van officiële handelingen onder. Minderjarigen mogen zelf bijvoorbeeld geen paspoort of bankrekening aanvragen. Dit moet een ouder met het gezag of een voogd doen.

Automatisch erkend

Een kind is automatisch erkend door de moeder via de geboorte ongeacht welke relatievorm. Woont de moeder samen met de vader dan moet hij het kind erkennen en daarna samen met de moeder het gezag aanvragen via rechtspraak.nl. Pas dan hebben zij beiden het gezag over het kind. Bij huwelijken en geregistreerd partnerschappen tussen man en vrouw hebben beide ouders direct na de geboorte automatisch het gezag over het kind. Dat is bij wet geregeld.

Wouter en Leroy wonen een paar jaar samen en willen graag een kind. Ze hebben een samenlevingscontract en vragen zich af of het beter is te trouwen gezien hun kinderwens. Bekijk hoe zij kiezen >

Notariaat neemt deel aan innovatieprogramma Techruption

Innoveren, digitaliseren en nieuwe toepassingen voor notariële diensten ontdekken. Daar wil de Koninklijke Notariële beroepsorganisatie (KNB) de aankomende jaren verder mee aan de slag. Daarvoor gaat het notariaat nu een samenwerking aan met Techruption, het innovatieprogramma van de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen.

Hoe handig zou het zijn als je als klant met een zogenoemd ‘attribuut’ op je digitale identiteit kan aantonen dat je erfgenaam bent, zonder telkens een kopie van de akte op te sturen? Of dat je als notaris kunstmatige intelligentie kunt gebruiken voor emotieherkenning tijdens het op afstand passeren van een akte? Dit soort cases wil de KNB onderzoeken met Techruption en partners uit zowel het bedrijfsleven als de wetenschap. Begonnen wordt met het verkennen van de mogelijkheden van Self Sovereign Identity, een techniek om uitwisseling van data onder regie van de burger transparanter en veiliger te maken.

Bijeenkomsten, hackatons en seminars

Brightlands Smart Services Campus is een community van 24 duizend ondernemers, onderzoekers en studenten die samen nieuwe slimme digitale diensten ontwikkelen. Zo zijn onder andere Rabo, Volksbank, DELA, TNO, CBS en Maastricht University aangesloten. De KNB betrekt geen kantoor op de Heerlense campus, maar vaardigt wel leden af naar bijeenkomsten en neemt actief deel aan hackatons en seminars. De beroepsorganisatie verwacht samen met partners en organisaties die ook midden in de digitale transitie zitten, mooie toepassingen voor nieuwe technieken te bedenken.

Tweeverdieners vanaf volgend jaar misschien hogere hypotheek

Vanaf 2021 kunnen tweeverdieners misschien een hogere hypotheek afsluiten. Het kabinet wil dat het laagste inkomen zwaarder meeweegt in de berekening voor de maximale hypotheek. Dit wordt mogelijk gemaakt door een wijziging van de Tijdelijke regeling hypothecair krediet. Daarnaast moet de hoogte van de studieschuld minder effect hebben.

Verruiming financieringsruimte

Dat meldt het Financieele Dagblad op basis van een voorstel tot wetswijziging dat minister van Financiën Wopke Hoekstra afgelopen vrijdag heeft ingediend. Op dit moment telt het laagste inkomen voor 80 procent mee, maar volgens het voorstel moet dat 90 procent worden. Dit ligt in lijn met het advies van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). In de praktijk betekent dat een verruiming van de financieringsruimte voor tweeverdieners. Daardoor kunnen zij straks meer lenen voor de aanschaf van een woning.

Studieschuld weegt minder zwaar

Bij het vaststellen van de financieringslast moeten hypotheekaanbieders rekening houden met andere financiële verplichtingen van de consument. Daar vallen ook studieleningen onder. Begin juli adviseerde het budgetinstituut de Tweede Kamer dat de studieschuld minder zwaar moet wegen op de maximale hypotheek. Die factor is al jaren niet meer gewijzigd terwijl de rente in die tijd flink is gedaald. Volgens DUO weegt een studieschuld daardoor relatief zwaar op de hypotheek.

In de praktijk betekent dit nieuws dat tweeverdieners met een inkomen van 36 duizend euro en 24 duizend euro vanaf volgend jaar veel meer kunnen lenen voor een huis. Zonder studieschuld ligt hun maximale hypotheek 7.571 euro hoger, op 292.571 euro, doordat het laagste inkomen zwaarder mag meetellen. Dat berekende De Hypotheker voor NU.nl.

Als ze wel een studieschuld hebben, gaan ze er nog meer op vooruit. Met een studieschuld van 10.000 euro mogen ze volgens de oude regeling, waarbij het tweede inkomen al wel meetelt voor 90 procent, 271.566 euro lenen. Met de nieuwe regeling zou dat 273.066 euro zijn, dus 1.500 euro meer.

Papieren schenking in 30 seconden uitgelegd

Met een papieren schenking schenk je een deel van de waarde van bijvoorbeeld jouw koopwoning aan je kinderen. Dat is gunstig voor je eigen vermogen – je betaalt minder belasting over je eigen vermogen – en voor dat van jouw kinderen. Zij betalen later namelijk minder erfbelasting. We leggen je uit hoe het werkt.

De maatschappelijke bv: een nieuwe ondernemingsvorm

Ondernemers die zich willen inzetten voor sociale doelen, moeten zich kunnen inschrijven in het Handelsregister als maatschappelijke bv (bvm). Het kabinet wil hiervoor een nieuwe wet opstellen.

Klimaat, zorg, arbeidsparticipatie

Niet elke onderneming komt in aanmerking voor deze nieuwe juridische status. Het gaat om bedrijven die zich bezighouden met bijvoorbeeld klimaat, arbeidsparticipatie en zorg. ”Maatschappelijk ondernemerschap is belangrijk en daarom is betere erkenning en herkenning voor dit type ondernemerschap noodzakelijk”, aldus staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat.

Overheid verbetert dienstverlening ondernemers

Naast het invoeren van een aparte juridische vorm wordt de dienstverlening door de overheid aan maatschappelijke ondernemers verbeterd. Ook vindt het kabinet het belangrijk dat de overheid zelf maatschappelijke ondernemingen betrekt in haar inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het kabinet streeft ernaar om eind dit jaar een voorontwerp van de wettelijke regeling via het internet in consultatie te brengen.

Het UBO-register gaat ‘live’ op 27 september 2020

Het UBO-register had eigenlijk begin 2020 in werking moeten treden, maar in plaats van op 10 januari, wordt het 27 september. Zo schrijven minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en minister Wopke Hoekstra van Financiën aan de Tweede Kamer.

Waarom een UBO-register?

Vanaf 27 september moeten zo’n 1,5 miljoen organisaties UBO’s gaan inschrijven in dit nieuwe register. UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn natuurlijke personen die meer dan 25% van het economisch belang in een organisatie hebben.

Het UBO-regsiter komt voort uit Europese regelgeving en gaat bijdragen aan het voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering.

Brief

Volgens de brief van de ministers is bij de inwerkingtreding van het UBO-register rekening gehouden met de coronapandemie en een zorgvuldige IT-voorbereiding. Het wetsvoorstel dat het UBO-register instelt, is op 23 juni aangenomen door de Eerste Kamer. Het UBO-register wordt gehouden door de Kamer van Koophandel (KvK).

Trustregister

Ook wordt er een register ingevoerd waarin trusts en soortgelijke juridische constructies en hun UBO’s worden geregistreerd. Het wetsvoorstel Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies wordt na de zomer voor advies aan de Raad van State voorgelegd. De KvK wordt de beheerder van dit register.

Terug naar jouw oude liefde?

Kies jij er net als Arjen Robben voor om terug te gaan naar jouw oude liefde? Zorg dan wel dat alles goed geregeld is. Als jullie samen verder gaan, kun je kiezen uit een samenlevingscontract, een geregistreerd partnerschap of trouwen. Met of zonder voorwaarden.

Wil je meer weten over alle mogelijkheden om samen verder te gaan? Bekijk dan de speciale pagina over dit onderwerp.

Neem de regie in eigen hand met een levenstestament en download de gratis checklist

In een levenstestament leg je vast wie jouw financiële, medische en persoonlijke zaken zal regelen als je dit zelf niet meer kunt. En op welke manier die persoon dat zal doen. Zo houd je zelf de regie. Daarvoor hebben we voor jou een handige checklist opgesteld, die kun je hieronder downloaden!

Een levenstestament is een document waarin een aantal zaken wordt vastgelegd voor het geval er tijdens het leven iets gebeurt waardoor je zelf niet meer kunt handelen. Bijvoorbeeld als je door een ongeluk of ziekte (bijvoorbeeld dementie) niet meer in staat bent om belangrijke zaken – privé of zakelijk – te regelen. Ook als je bepaalde zaken niet zelf meer wilt regelen en het prettiger vindt dat een ander dat voor jou doet. In al deze situaties is het van belang om te weten wat je wensen zijn. Een levenstestament is een testament dat werkt tijdens leven.

Vul hieronder je gegevens in voor meer informatie over het levenstestament en de checklist. Uiteraard is alle informatie geheel vrijblijvend en zonder enige kosten. Vanzelfsprekend zijn jouw gegevens bij ons in veilige handen. Lees hiervoor onze privacyverklaring als je dat wilt.

Download de checklist

Selecteer een geldig formulier