Tarieven en vrijstellingen voor erfbelasting & schenkbelasting

Of je nu schenkt aan een goed doel of aan je kinderen, het is verstandig om vooraf te kijken naar de belastingregels. Het kan dat je belastingvoordeel laat liggen of dat je onnodig schenk- of erfbelasting betaalt. We zetten het op een rij.

Vrijstellingen voor erfbelasting

Als je een erfenis krijgt, is de kans groot dat je erfbelasting moet betalen. Maar alleen als het bedrag van de erfenis hoger is dan de vrijstelling.

Ben je Dan is de vrijstelling
Gehuwd/geregistreerd partnerschap/ongehuwd samenwonend €661.328
Kind met ziekte of handicap €62.830
(Pleeg-)kind €20.946
Kleinkind €20.946
Ouder €49.603
Overig (zoals een broer of zus) €2.208

 

Vrijstellingen voor schenkbelasting

Als je een schenking krijgt, is de kans groot dat je schenkbelasting moet betalen. Maar alleen als het bedrag van de schenking hoger is dan de vrijstelling.

Ben je Dan is de vrijstelling
Pleegkind €5.515


Per jaar mogen je ouders jou (en je broers en zussen) € 5.515,- belastingvrij schenken. Je hoeft hiervan geen aangifte te doen. Is het bedrag van de schenking hoger dan deze vrijstelling, dan moet dat wel.

Ben je Dan is de vrijstelling
Kind tussen 18 en 40 Eenmalig €26.457 of €55.114 of maximaal €103.643

 

Ben je tussen de 18 en 40 jaar oud, dan mogen je ouders je eenmalig belastingvrij een hoger bedrag schenken. Dit bedrag is in principe € 26.457,-. Maar als je het geschonken bedrag gebruikt voor de betaling van een dure studie of opleiding, dan is de vrijstelling onder voorwaarden € 55.114,-. En als je het geschonken bedrag gebruikt voor de aankoop of verbouwing van een eigen woning of de aflossing van een eigenwoningschuld of restschuld, dan is de vrijstelling onder voorwaarden maximaal € 103.643,-. Van deze hogere schenkingen moet je wel aangifte doen. Daarbij moet je een beroep doen op de verhoogde vrijstelling.

Ben je Dan is de vrijstelling
Overig (zoals een pleegkind) €2.208 of €103.643

 

Jaarlijks mag € 2.208,- belastingvrij worden geschonken. Hiervan hoef je geen aangifte te doen. Is het bedrag van de schenking hoger dan deze vrijstelling, dan moet dat wel. Wanneer je tussen de 18 en 40 jaar oud bent en je het geschonken bedrag gebruikt voor de aankoop of verbouwing van een woning of de aflossing van een eigen woningschuld of restschuld, dan is de vrijstelling onder voorwaarden eenmalig €103.643,-. Van deze schenking moet je aangifte doen. Daarbij moet je een beroep doen op deze vrijstelling.

Bekijk een volledig overzicht van de tarieven voor erf- en schenkbelasting in de brochure.

Nederlandse woningen krijgen een funderingslabel

Alle woningen in Nederland krijgen een label waarmee de staat van de fundering wordt aangegeven. Het nieuwe label moet vanaf juli 2021 worden opgenomen in taxatierapporten van huizen, net zoals het energielabel. Dat heeft het Kennis Centrum Aanpak Funderingsproblematiek (KCAF) bekendgemaakt.

Funderingsproblemen

“We komen behoorlijke drama’s tegen”, zegt voorzitter Dick de Jong van het KCAF, initiatiefnemer van het Nationaal Funderingsloket, een vraagbaak voor eigenaren van verzakte woningen. “Een label moet voorkomen dat het probleem erger wordt en niemand het weet.” Volgens De Jong kampen van 7,7 miljoen Nederlandse woningen er een miljoen met funderingsproblemen. Bij 250 duizend Nederlandse woningen is de situatie urgent, door droogte en lage waterstanden. Dat is funest voor veel woningen die gebouwd zijn voor 1970, die een houten fundering hebben.

Transparantie

Het label zorgt voor transparantie, wat met name handig is voor potentiële kopers, want het vervangen of herstellen van een fundering is een kostbare zaak. Wat die kosten zijn, verschilt nogal per woning. ”De ene huiseigenaar is 30 duizend euro kwijt, de andere een paar ton. De kosten liggen tussen de 800 en 1500 euro per vierkante meter’’, zegt Don Zandbergen, bodemexpert van het KCAF. Het label gaat van A (minste risico op verzakking) tot E (meeste risico) en is onder andere gebaseerd op het type fundering van de woning, maar ook op de grondwaterhoogte in de omgeving.

Effect op de prijs van huizen

Dat het nieuwe label effect heeft op de prijs van een huis, vertelt woningmarktexpert Paul de Vries, in het tv-programma ‘De Monitor’. Voor huiseigenaren zal het label wellicht minder goed uitpakken, verwacht hij. ”Als je een huis hebt van drie ton met een slecht funderingslabel en de renovatiekosten zijn 50.000 euro, dan kan het zomaar zijn dat je de woning nog maar voor 250.000 euro kwijt kunt. Een koper weet in zo’n geval dat hij er 50.000 euro af kan onderhandelen. Dus in principe is je woning dan een halve ton minder waard, omdat je dat bedrag nodig hebt om te investeren.’’

Ertussenuit wanneer je wilt: waar let je op bij de aankoop van een vakantiehuisje?

Nu het niet meer vanzelfsprekend is om op reis te gaan buiten de landsgrenzen, is het kopen van een eigen vakantiehuisje misschien wel aantrekkelijker dan ooit. Een heerlijke plek waar je even naartoe kunt, wanneer je maar wilt. Maar waar moet je op letten bij de koop? We geven je vijf tips.

Geen mondelinge overeenkomst

Voor de aankoop van een vakantiehuisje gelden dezelfde regels als voor de koop van een gewone woning. Een mondelinge overeenkomst is dus niet bindend en kopers krijgen een bedenktijd van drie dagen. Alle informatie over het kopen van een huis vind je in deze brochure.

Vijf belangrijke punten om op te letten bij een vakantiewoning:

  • Een vakantiewoning hoeft volgens de wet aan minder eisen te voldoen dan een ‘gewone’ woning. Daarom is het erg belangrijk dat je de bouwkundige staat van de woning heel goed (laat) controleren. Doe je dit niet, dan kan achteraf ineens blijken dat er nog veel aan moet gebeuren.
  • Staat het huisje op een vakantiepark? Dan ben je na aankoop gebonden aan de regelgeving van het park. Mag je het huisje bijvoorbeeld verhuren? Wat zijn de regels voor huisdieren?
  • Een vakantiewoning valt voor de inkomstenbelasting in box 3 tegen de WOZ-waarde, je hoofdverblijf in box 1. Je hebt voor een vakantiehuisje ook geen recht op hypotheekrenteaftrek.
  • Heb je het er zo naar je zin dat je er permanent wil wonen? Of dit in jouw vakantiewoning is toegestaan, verschilt van gemeente tot gemeente. Het antwoord vind je in het bestemmingsplan.
  • Let op de bijkomende kosten. Je betaalt doorgaans een vaste bijdrage, zoals bij appartementen de VvE. Daarvan wordt het algemeen onderhoud van het park of complex betaald.

Uitstel nieuw energielabel voor woning

De invoering van het nieuwe energielabel laat nog even op zich wachten. Per 1 januari was het de bedoeling dat er een expert zou langskomen om te checken wat de energieprestatie van een huis is. De Tweede Kamer wil niet dat huiseigenaren of huurders meer geld kwijt zijn voor een label als ze vervolgens zelf verantwoordelijk blijven voor de juistheid ervan.

Verplicht

Bij de verkoop of verhuur van een woning is het sinds enkele jaren verplicht om een energielabel te laten vaststellen. Dat label is dan tien jaar geldig. Nu kun je voor een paar euro op internet een label aanvragen, maar omdat Europese richtlijnen veranderen, is het nodig om een expert langs te laten komen om de duurzaamheid vast te stellen.

Nieuw label is duurder

De woningeigenaar krijgt wel een nauwkeuriger en uitgebreider label. Volgens de VVD zijn huiseigenaren dan wel een stuk duurder uit: het gaat van 10 naar 190 euro. De notaris dient de verkoper te wijzen op zijn of haar wettelijke verplichting tot overhandiging van het energielabel.

Kritisch

Ook de Vereniging Eigen Huis is kritisch over de invoering van het nieuwe energielabel en is dan ook blij dat de Kamer om uitstel vraagt. “Het is nog niet duidelijk wat de toegevoegde waarde van het nieuwe label is”, zegt woordvoerder Hans André de la Porte. “Je mag verwachten dat zo’n expert direct advies geeft over hoe je je woning het beste kunt verduurzamen, maar dat zit nu nog niet voldoende in de plannen. Daardoor ontstaat er geen handelingsperspectief en dan vinden wij 190 euro wel duur.”

Nieuwe label wel meer waard

Toch is volgens het ministerie is het nieuwe energielabel meer waard dan het huidige. “Het is veel meer dan het vaststellen van tien kenmerken”, zei een woordvoerder eerder. “Het huis moet bijvoorbeeld worden opgemeten en er moet worden berekend hoeveel kilowattuur aan energie per vierkante meter wordt verbruikt. Ook wordt in het nieuwe label mogelijk opgenomen hoe schoon de energie is die voor een woning wordt opgewekt.”

De regering beraadt zich nu en komt op een later tijdstip met een verdere reactie.

Starten op de woningmarkt: wordt het huren of kopen? Een checklist

Je woont nog thuis of je wilt nu wel van de studentenkamer af en bent klaar voor een serieuze woning. Maar is het dan verstandig om je eerste ‘echte’ woning te huren of te kopen? Tijdens de Week van de starter is er extra aandacht voor de vaak moeilijke positie van jonge mensen die een woning willen huren of kopen.

Weet je waar je langere tijd wilt wonen?
Dan is kopen een goede optie. Een huurcontract is makkelijker op te zeggen, dus huren is een betere optie als je niet weet of je langer wilt blijven.

Is een hypotheek krijgen haalbaar met jouw inkomen?
Een indicatie kun je krijgen via rekentools, zoals die van De Hypotheekshop. Om het zeker te weten, ga je langs bij een hypotheekadviseur of een bank.

Heb je (voldoende) eigen geld om te kunnen kopen?
Als je een huis koopt, moet je zelf geld kunnen inleggen voor de kosten koper en andere bijkomende kosten. Hoeveel dit is verschilt per situatie, maar ga op zijn minst uit van een paar duizend euro. De Hypotheekshop geeft je een rekenvoorbeeld om je een indicatie te geven. Een (hypotheek)adviseur kan je preciezer vertellen hoe het zit in jouw situatie.

Hoeveel werk wil je zelf aan je huis hebben?
Elk huis heeft onderhoud nodig. Bij een huurhuis is dat de verantwoordelijkheid van de verhuurder, als je een huis koopt moet je dit zelf regelen. Het voordeel daarvan is wel dat je zelf meer controle hebt en dat je huis ook meer waard wordt als je het zelf verbetert. Daar heb je als huurder dan weer weinig aan.

Hoeveel zekerheid wil je?
Zowel aan een koopwoning als aan een huurwoning hangen bepaalde zeker- en onzekerheden. Bij een huurwoning kan je huurprijs stijgen, terwijl je bij een koophuis je hypotheek zo kunt regelen dat je maandlasten ongeveer gelijk blijven. Aan de andere kant kun je in een koophuis verrast worden door onderhoudskosten, die je bij een huurhuis niet hoeft te betalen.

Alle handige informatie rondom het huren of kopen van je eerste woning vind je hier.

Wereld Alzheimer Dag

Maandag 21 september was het Wereld Alzheimer Dag, een dag waarop werd stil gestaan bij de meest voorkomende vorm van dementie. De ziekte kan helaas nog niet worden genezen en wordt gekenmerkt door geheugenklachten, verandering in karakter en gedragsproblemen.

Een onvergetelijke dag

Ondanks de coronamaatregelen worden op en rond Wereld Alzheimer Dag verschillende activiteiten georganiseerd om samen te genieten. Het thema van de dag was dit jaar ‘Jong en oud’. Dit thema kwam onder meer terug in het Online Alzheimer Café, dat werd georganiseerd voor mensen met dementie, mantelzorgers en andere geïnteresseerden door Alzheimer Nederland. De uitzending is hier terug te zien >>

Levenstestament

Klachten als vergeetachtigheid, taalproblemen en onrust kunnen dus duiden op een vorm van dementie, maar zouden ook een andere oorzaak kunnen hebben. Het is dan ook verstandig om dergelijke klachten eerst met de huisarts te bespreken. Mocht daaruit blijken dat het wel degelijk om Alzheimer of een andere vorm van dementie gaat, zijn er gelukkig wel mogelijkheden om de regie in eigen hand te houden. Een levenstestament is daarvan een goed voorbeeld. Hierin wordt vastgelegd wie jouw financiële, medische en persoonlijke zaken regelt als jij dat niet meer kunt. Lees meer over het levenstestament >>

Dit moet je weten over wonen: wat zijn de ‘kosten koper’?

Als je je voor het eerst gaat verdiepen in het kopen van een woning, vliegen je allerlei termen om de oren. En als je die voor het eerst ziet, kan dat behoorlijk onduidelijk zijn. Deze week leggen we je uit wat de ‘kosten koper’ zijn.

Eigen geld

Het staat in menig advertentie op Funda of websites van makelaars: de afkorting ‘k.k.’. De kosten koper bestaan uit de kosten voor de makelaar, de kosten voor het Kadaster, de kosten voor de notaris en de overdrachtsbelasting. De kosten koper vallen onder de aankoop- en financieringskosten. In 2020 mag je 100 procent van de woning financieren in een hypotheek. Dit betekent dat je de kosten koper niet kan meefinancieren, hiervoor moet je je eigen geld gebruiken. De overdrachtsbelasting geldt vanaf volgend jaar overigens niet meer voor mensen tussen de 18 en 35 jaar die voor het eerst een huis kopen, hier schreven we al eerder over.

Kosten Kadaster

Het Kadaster berekent je kosten voor het inschrijven van de leveringsakte en de hypotheekakte en de onderzoeken van de notaris. De betaling gaat via de notaris, omdat hij de inschrijving regelt.

Overdrachtsbelasting

Als je een huis of ander pand koopt, betaal je overdrachtsbelasting. Dit betaal je bij de notaris op het moment dat de overdracht van de woning plaatsvindt. De overdrachtsbelasting bedraagt twee procent van de aankoopwaarde van bestaande woningen. Stel dat je een huis koopt van drie ton, dan betaal je dus zesduizend euro belasting. Koop je een nieuwbouwhuis, dan betaal je geen overdrachtsbelasting.

Notariskosten

Daarnaast betaal je de notaris voor zijn werkzaamheden. Sommige werkzaamheden zijn standaard, andere niet. Er zijn geen vaste tarieven, daarom kan het verstandig zijn om van tevoren te vragen naar de kosten. Moet de notaris veel problemen oplossen, dan kunnen de kosten hoger uitvallen dan hij eerst had aangegeven. Zeker als hij pas op het laatste moment aan de slag kan.

Een deel van de ‘kosten koper’ is fiscaal aftrekbaar. Deze kosten kun je dus eenmalig in box 1 aftrekken. Je betaalt dan over een lager bedrag inkomstenbelasting.

Spoedwet digitaal passeren verlengd

Eerder meldden we al dat op 24 april de spoedwet digitaal passeren is ingegaan. Deze zou geldig zijn tot 1 september, maar is nu verlengd tot 1 oktober.

Akten digitaal passeren

De tijdelijke wet treft een aantal voorzieningen die noodzakelijk zijn in verband met de uitbraak van COVID-19. Notarissen kunnen voor identificatie en belehrung (notariële informatieplicht) gebruik maken van audiovisuele middelen en de akte vervolgens passeren.

Ook nu alleen in uitzonderlijke situaties

Dit kan, ook nu nog, uitsluitend in situaties waarbij geen andere mogelijkheden zijn om te komen tot een normale manier van passeren van de akte. De wet is bovendien tijdelijk en zorgt niet voor een aanpassing van de Wet op het notarisambt (Wna). De spoedwet kan opnieuw worden verlengd.