Wat is het verschil tussen echtscheiding en scheiden van tafel en bed?

Scheiden van tafel en bed zou je als een tussenoplossing kunnen zien. Jullie willen wel gescheiden van elkaar leven, maar nog niet definitief van elkaar gescheiden zijn. Deze vorm van scheiden zien we steeds minder, omdat de wet je niet meer verplicht tijdens het huwelijk samen te wonen.

Verschillende manieren van scheiden

Je kunt scheiden met een echtscheiding, een scheiding van tafel en bed of ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed. Voor alle vormen van scheiden moet je via een advocaat bij de rechtbank een verzoek indienen.

Waarom kiezen voor een scheiding van tafel en bed?

Bij een scheiding van tafel en bed zijn jullie uit elkaar, maar blijven jullie voor de wet getrouwd. Vroeger kozen de meeste mensen hiervoor vanwege hun geloofsovertuiging. Zij wilden uit elkaar, maar mochten van het geloof niet scheiden. Tegenwoordig hebben mensen meer praktische redenen om te scheiden van tafel en bed, zoals de financiële situatie of als samenwonen niet meer gaat.

Hoe werkt een scheiding van tafel en bed?

Je regelt bij deze vorm van scheiden ongeveer hetzelfde als bij een echtscheiding, ook hier heb je een advocaat nodig. Dit betekent onder andere dat je een ouderschapsplan moet opstellen als je minderjarige kinderen hebt.

Onderschat het opstellen van afspraken over de verdeling van bezit, vermogen, de woning, de alimentatie en het opstellen van het ouderschapsplan niet. Ondanks dat jullie voor de wet nog getrouwd blijven, zal het proces dat je moet doorlopen hetzelfde zijn als bij een gewone scheiding.

Financiële gevolgen scheiding van tafel en bed

  • Na de scheiding van tafel en bed ben je financieel gescheiden. Daarom kun je partneralimentatie afspreken, net als bij een gewone scheiding.
  • Bij de scheiding van tafel en bed verdeel je je ouderdomspensioen. Je verdeelt het nabestaandenpensioen niet, omdat je officieel nog getrouwd bent.

Heb je een bijstandsuitkering of wil je die aanvragen? Dan krijg je na de scheiding een uitkering voor een alleenstaande. Dat kan vanaf het moment dat je de scheiding van tafel en bed hebt aangevraagd en niet meer samenwoont.

Schenken: via de notaris of zelf regelen?

Als je een schenking wilt doen aan een dierbare of een goed doel, is het belangrijk om dat goed te regelen. Hoe je dat doet, en of dat via de notaris gaat of niet, leggen we je graag uit.

Voordelen schenken via de notaris

  • Als je de schenking regelt via een notaris, weet je zeker dat het juridisch goed is geregeld.
  • Een notariële akte kan nooit kwijtraken en de notaris stelt vast dat je de schenking uit vrije wil doet. Je staat dan sterk, mocht er ruzie ontstaan en de zaak in de rechtbank belandt.
  • Je betaalt minder vermogensbelasting. Zit een groot deel van je vermogen in het huis? Dan betaal je over het vermogen boven de 50 duizend euro vermogensbelasting. Je kunt je vermogen kleiner maken met een schenking op papier bij de notaris.

Een nadeel kan zijn dat een op maat gemaakte schenkingsakte tijd en dus geld kost. De kosten van een scheidingsakte zijn afhankelijk van de wensen en situatie.

Schenken zonder de notaris

Je kunt een schenking ook zelf regelen. Het is dan wel verstandig om de schenking vast te leggen in een eigen overeenkomst: de onderhandse akte. Deze stel je samen met de ontvanger van de gift op. Als je dit zelf regelt, bespaar je op de notariskosten.

Nadelen onderhandse akte:

  • Een onderhandse akte kan kwijtraken, bewaar hem dus goed.
  • Een onderhandse akte heeft minder status in de rechtbank. Het kan gebeuren dat mensen in twijfel trekken of de schenking vrijwillig is gedaan.
  • Een onderhandse akte is niet geschikt voor elke soort schenking. Bij een schenking op papier is een notariële akte bijvoorbeeld verplicht.

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Starters op de woningmarkt doen concessies en nemen meer risico

Om meer kans te maken op een woning, zullen starters concessies moeten doen. Dan maar een kleinere tuin of een kamer minder. Ook blijkt uit de funda Index dat veel kopers bereid zijn om te kopen zonder voorbehoud van financiering. Maar is dat verstandig?

Starters passen eisen aan

Veel starters denken dat ze hun eisen aan zullen passen als ze na tien tot twaalf maanden zoeken nog geen woning hebben gevonden. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van ING. In het eerste kwartaal van 2021 werden 1700 mensen ondervraagd, onder wie 1278 koopwoningbezitters en 422 starters.

Starters vinden de hoogte van de hypotheek, de oppervlakte van het huis, het aantal kamers en de aanwezigheid van een tuin het belangrijkste. Ook vinden zij, in vergelijking tot doorstromers, de afstand tot werk en stad belangrijker. Wensen die starters bereid zijn te laten varen zijn een eigen oprit en een garage.

Kopen zonder voorbehoud van financiering

Naast de wensen die worden aangepast, zijn starters ook bereid om te kopen zonder voorbehoud van financiering om meer kans te maken op een woning. Van alle kopers overweegt bijna de helft (48 procent) om een risico te nemen waarmee zij meer kans hopen te maken op een woning. Onder starters is dit zelfs 73 procent, zo blijkt uit de funda Index-cijfers van januari.

Hoe meer concurrentie, hoe meer risico’s kopers bereid zijn te nemen. Bijvoorbeeld door maximaal te lenen, ruim te overbieden of zelfs te kopen zonder voorbehoud van financiering.

Risico’s kopen zonder voorbehoud van financiering

Bij bieden zonder voorbehoud van financiering moet je er behoorlijk zeker van zijn dat een geldverstrekker je hypotheekaanvraag (op tijd) goedkeurt. Tenzij je de woning volledig zelf kan betalen, natuurlijk. Mocht je de financiering toch niet rond krijgen, dan betaal je tot wel 10 procent van de aankoopprijs als boete aan de verkoper. Bij een woning van 350 duizend euro is dat dus zo’n 35 duizend euro. Of je zit, in het geval van een bankgarantie, vast aan een schuld. Dat maakt het opnieuw kopen van een huis een stuk lastiger.

Beperk het risico

Bespreek van tevoren met je hypotheekadviseur de kansen dat je hypotheekaanvraag zal worden goedgekeurd op basis van je situatie en aankoopplannen. Check, eventueel samen met je adviseur, of er redenen zijn waarom je hypotheekaanvraag zou kunnen worden afgewezen. Een reden is bijvoorbeeld dat je meerdere betaalrekeningen hebt waarop je rood mag staan, of een echtscheiding die nog niet helemaal is afgerond, of onzekerheid over je baan. Neem ook een eventuele studieschuld mee in het gesprek.

Wat moet ik doen als ik in een levenstestament sta?

We schreven eerder al over het levenstestament, waarin je iemand kunt benoemen die namens jou beslissingen mag maken over bijvoorbeeld financiële zaken en medische zorg. Maar hoe zit het als jij degene bent die deze beslissingen mag maken?

Vertrouwenspersoon

Als vertrouwenspersoon behartig je de belangen van bijvoorbeeld je vader, moeder, oma of opa als zij dat niet meer kunnen. Je kunt ook meerdere personen aanwijzen die ieder weer een eigen taak krijgen.

In onderstaande video vind je meer informatie over de vertrouwenspersoon.

Schenktips waarmee je iedereen blij maakt

Wil je zeker weten dat alle partijen blij worden van jouw schenking? En jijzelf ook? Lees onze 8 tips.

  1. Schenk alleen geld waar je bij kunt

Zit het grootste deel van je geld vast in je huis of beleggingen? Dan is het verstandig om pas te schenken als het geld ook echt op je betaalrekening staat. Wil je toch nu al schenken? Kies dan voor een schenking op papier.

  1. Denk ook aan jezelf

Het is heel aardig dat je geld of spullen wilt schenken, maar denk je ook aan jezelf? Welke plannen heb je? Houd je genoeg over om onverhoopte tegenslagen op te vangen? Bij de notaris kun je regelen dat je jouw schenking kunt terugdraaien als jouw omstandigheden veranderen. Vertel dit wel aan de ontvanger. Dan weet hij dat hij het bedrag niet zomaar kan opmaken.

  1. Wees open over je gift, voorkom scheve gezichten

Geef je geld of spullen aan één van je kinderen? Voorkom dat je andere kinderen zich gepasseerd voelen. Wees open over de schenking (of lening). In je testament kun je verschillen recht trekken, zodat al je kinderen uiteindelijk evenveel hebben gekregen.

  1. Kies of je via de notaris wil schenken

Een schenking via de notaris heeft veel voordelen voor schenker en de ontvanger, zoals belastingvoordelen. En je hebt meer grip op wat er met jouw gift gebeurt. Je kunt de gift natuurlijk ook zonder notaris regelen. Leg dan je schenking vast in een eigen overeenkomst, oftewel een onderhandse akte.

  1. Houd rekening met de omstandigheden van de ontvanger

Een schenking komt niet op ieder moment goed uit. Bijvoorbeeld als de ontvanger een uitkering heeft. Dan bestaat de kans dat hij of zij minder uitkering krijgt. Houd ook rekening met het bedrag dat je schenkt. Als je boven het belastingvrije bedrag schenkt, moet de ontvanger belasting betalen. Die schenkbelasting kun je ook zelf betalen.

  1. Schenk samen met je partner

Echtgenoten moeten elkaar altijd toestemming geven om een schenking te doen. Dat is wettelijk zo geregeld. Ben je getrouwd of geregistreerd partner in gemeenschap van goederen? Zorg dat jouw partner dan ook de handtekening zet onder de akte of overeenkomst waarin je de gift regelt.

  1. Let op belastingvrije bedrag

Wil je jouw kind en schoondochter/zoon allebei een leuk bedrag schenken waarover ze geen belasting hoeven te betalen? Houd er rekening mee dat de Belastingdienst een getrouwd stel (of geregistreerd partnerschap) als één persoon beschouwt. Zorg dat je schenkingen opgeteld binnen het belastingvrije bedrag vallen.

  1. Voorkom dat een ex meeprofiteert

Wat gebeurt er met jouw schenking als je kind gaat scheiden? Bij de notaris kun je vastleggen dat jouw kind de schenking niet hoeft te delen met zijn of haar ex. Overigens kun je ook regelen dat de ex juist wel geld meekrijgt.

Voorkom papierwerk met een clausule in het levenstestament

Nu we een aantal weken bezig zijn met het vaccineren van kwetsbare Nederlanders, blijkt dat er soms een hele papierwinkel bij komt kijken. Ouderen moeten namelijk toestemming geven voor de vaccinatie, maar wat als ze dat zelf niet meer kunnen?

Wettelijke vertegenwoordiger

Als een bewoner van het verpleeghuis zelf geen toestemming meer kan geven voor een vaccinatie, moet dat gedaan worden door een wettelijke vertegenwoordiger. Er is niet altijd een door de rechter benoemde bewindvoerder en curator. Vaak is er wel een vertegenwoordiger op basis van het levenstestament. Deze persoon mag door het levenstestament alle beslissingen namens iemand nemen.

Het kan verstandig zijn om alvast na te denken over zo’n clausule in het testament, maar ook wat je zou doen als iemand jou vraagt of je verantwoordelijk wilt zijn voor de beslissingen op onder andere medisch en financieel vlak.

Vertrouwenspersoon

Iemand kan je namelijk vragen om vertrouwenspersoon te worden, als diegene zelf geen beslissingen meer kan maken op het gebied van bijvoorbeeld financiën en medische zorg. Als je daarop ‘ja’ zegt, word je aangewezen als vertrouwenspersoon die namens een ander (de volmachtgever) mag handelen. In de akte ben je dan de gevolmachtigde.

Je kunt één persoon aanwijzen die alles regelt, of je splitst de taken naar iemand voor financiële zaken en een ander voor medische/persoonlijke zaken. Houd er rekening mee dat zowel banken als artsen maar één contactpersoon willen.

Wil je meer weten over hoe je iemand kunt aanwijzen die voor jou beslissingen mag nemen als je dat zelf niet meer kunt? Onze notaris geeft je graag vrijblijvend advies.

Neem de regie in eigen handen: 4 redenen om een levenstestament vast te leggen

Heb je wel eens nagedacht over het levenstestament? Een levenstestament is niet te verwarren met een testament, waarin een notaris vastlegt wat er met je nalatenschap moet gebeuren. Een levenstestament werkt voor situaties tijdens je leven als je zaken niet meer zelf kunt regelen.

Het levenstestament

Je wordt een dagje ouder en gaat lichamelijk of geestelijk achteruit. Of je staat voor een ingrijpende operatie. Dan is het goed eens na te denken over wie jouw belangen behartigt als je dit zelf niet meer kunt. Zo houd je zelf de regie en worden de zaken volgens jouw wensen geregeld.

In een levenstestament leg je vast wie jouw financiële, medische en persoonlijke zaken zal regelen als je dit zelf niet meer kunt. Een levenstestament bestaat vaak uit twee volmachten: een voor de financiële belangen en een voor de medische en persoonlijke zaken. Je legt alle zaken in één akte vast, dit is het levenstestament. Wil je alleen de financiële zaken in een volmacht vastleggen, dan kan dat ook.

Waarom een levenstestament?

  • Bepaal wie er over je geld gaat

Jij bepaalt wie er namens jou rekeningen mag betalen, je huis mag verkopen en schenkingen aan anderen mag doen. Zonder levenstestament moet je bij de rechtbank bewindvoering en mentorschap aanvragen en is toestemming van de rechter altijd nodig bij uitgaven boven 1500 euro. Met een levenstestament beslist jouw gevolmachtigde hier zelf over.

  • Bepaal wie er over je gezondheid mag beslissen

Je kunt in een levenstestament vastleggen wie er over je gezondheid mag beslissen. Denk hierbij aan wie er namens jou mag bepalen over medische behandeling A of B, wie inzicht krijgt in je medische dossier en wie een indicatie voor de Wet Langdurige Zorg mag aanvragen.

  • Bepaal zelf wat je vastlegt

Je kunt een levenstestament zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Wil je alleen financiële zaken regelen? Dat kan. Wil je ook bepalen wie op medisch gebied beslissingen voor je neemt? Dat kan ook. Je kunt zelfs de gevolmachtigde een specifieke opdracht meegeven, maar ook de vrije hand zodat hij of zij kan beslissen wat het beste is.

  • Laat aan instellingen weten wie er ‘officieel’ de gevolmachtigde is

Omdat instellingen zeker willen weten dat iemand volmacht heeft gekregen van een ander, nemen zij vaak geen genoegen met een zelf geschreven variant. Vaak vragen ze een notarieel levenstestament voor financiële zaken. De notaris schrijft het levenstestament in een landelijk register in, zodat bekend is dat je een levenstestament hebt.

Energielabel: duurder dan verwacht en lange wachttijden

Eerder schreven we dat het verplicht is om een energielabel voor de woning te hebben voordat deze op funda verschijnt. Nu zijn de regels rondom het label versoepeld, want de wachttijden en de prijs zijn fors opgelopen.

Honderd euro duurder

Als je nog in 2020 een energielabel hebt aangevraagd, ben je er goed vanaf gekomen. Nu kan het maanden duren voordat een energieadviseur er een kan opstellen, en het kost gemiddeld 275 euro. Dit blijkt uit een steekproef van de Vereniging Eigen Huis (VEH). De kosten liggen 100 euro hoger dan vooraf was voorzien. Daarbij komt ook nog dat er bedrijven zouden zijn die niet transparant zijn over de prijs.

Vorig jaar kon het nog online

Vorig jaar was het aanzienlijk makkelijker om een energielabel aan te vragen. Dat kon online door wat vragen te beantwoorden en foto’s te uploaden. Voor een paar euro kreeg je dan een label dat 10 jaar geldig is.

Geen verplichting meer

Volgens de VEH heeft demissionair minister van Binnenlandse Zaken Ollongren de maatregel te snel ingevoerd. Daarvan zijn huiseigenaren nu de dupe, met vertragingen in het verkoopproces tot gevolg. De vereniging gaf vorig jaar al aan dat het nieuwe label geen meerwaarde biedt voor huiseigenaren, maar huiseigenaren wel op hogere kosten jaagt. Daarom vervalt nu tijdelijk de verplichting om in een verkoop- of verhuuradvertentie aan te geven of een woning een energielabel heeft. Bij de woningoverdracht moet er wel een definitief energielabel overhandigd worden.

Afwikkelen van een erfenis: wat is een verklaring van erfrecht?

Het afwikkelen van een erfenis kan ingewikkeld zijn. In korte tijd moet er van alles geregeld worden, te midden van allerlei emoties. Een verklaring van erfrecht kan duidelijkheid bieden, maar wat is dit precies? Deze vraag krijgen wij met enige regelmaat en het leggen het daarom eens goed uit.

Wat is een verklaring van erfrecht?

Een verklaring van erfrecht is een notariële akte waarin staat of de overledene een testament heeft gemaakt, wie de erfgenamen zijn en wie van de erfgenamen bevoegd is om de nalatenschap af te wikkelen. Met deze verklaring kunnen de erfgenamen aantonen dat zij recht hebben op onder andere het banktegoed van de overledene.

Waarvoor heb je een verklaring van erfrecht nodig?

Na een overlijden kan er in verschillende situaties en door verschillende instanties om een verklaring van erfrecht worden gevraagd. Vaak is dit om toegang te krijgen tot rekeningen bij de bank van de overledene, het uitkeren van een levensverzekering of voor de verkoop van een woning van de overledene.

Hoe kom ik aan een verklaring van erfrecht?

Onze notaris maakt op verzoek een verklaring van erfrecht op. Voordat hij zo’n verklaring afgeeft, doet hij een aantal onderzoeken. Onder andere bij de burgerlijke stand en het Centraal Testamentenregister. Op die manier brengt de notaris alle erfgenamen en de wilsbeschikkingen van de overledene in kaart.

Executeur-testamentair

Bij het afwikkelen van een erfenis is ook een executeur-testamentair betrokken. Dit is iemand die zorgt dat alles geregeld wordt en klaar is om verdeeld te worden. Het verdelen van een erfenis hoort hier nadrukkelijk niet bij. Het gaat dus om het uitvoeren van de nalatenschap. Wij schreven eerder al een uitgebreid artikel over de taken van een executeur-testamentair. Je leest het hier.

Spullen nalaten met een codicil

Een kastje dat je hebt gekregen van je vader of een ketting die je grootmoeder ooit voor je kocht: spullen met grote emotionele waarde. Het is begrijpelijk dat je zelf wilt bepalen waar deze voorwerpen naartoe gaan na jouw overlijden. Dat kan met een codicil, maar wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Wat is een codicil?

Een codicil is een lijst van spullen waarin heel nauwkeurig wordt omschreven om welk voorwerp het gaat en wie het krijgt. Het gaat dus echt om voorwerpen, niet om geld. Een codicil kun je zelf opstellen en in je eigen huis bewaren. Ook kun je het codicil ter bewaring aan de notaris geven. Een nadeel van het bewaren in huis is namelijk dat het risico bestaat dat het document te laat wordt gevonden.

Voorwaarden codicil

Een codicil moet handgeschreven zijn. Je mag het dus niet op de computer maken. Elke pagina moet worden voorzien van een datum en handtekening. Alleen het originele document is rechtsgeldig. Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk wat je aan wie wilt nalaten. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Een codicil of testament?

Voor een codicil hoef je niet naar de notaris en het brengt geen kosten met zich mee. Daarnaast kun je het codicil zelf veranderen als je dat wilt. Echter, een codicil kan, in tegenstelling tot een testament, zoekraken of worden verduisterd. Erfgenamen kunnen net doen alsof ze niet weten dat er een codicil is. Als jij in je codicil hebt gezet dat je wilt dat de buurvrouw jouw sieraden krijgt, dan kan het gebeuren dat de buurvrouw dat nooit te weten komt. Ook kun je in een codicil geen executeur aanwijzen die verantwoordelijk is voor de afwikkeling van de erfenis.

Ga voor jezelf na welke keuze ervoor zorgt dat jouw spullen terechtkomen waar jij dat graag zou willen. Kom je er niet uit? Dan helpen we je natuurlijk graag.