Zo haal je het beste uit je afspraak met de notaris

Als je bij ons langskomt, dan heb je daar een reden voor. In sommige gevallen is een bezoek verplicht, bijvoorbeeld als je een huis koopt. Maar we voeren ook veel adviesgesprekken. Denk daarbij aan onderwerpen als estate planning en de invulling van een levenstestament. Om het optimale uit je afspraak te halen, hebben we een aantal tips voor je.

Je wilt weten wat de beste rechtsvorm is voor je bedrijf, jij en je partner willen een samenlevingscontract afsluiten, je gaat een huis kopen of je wilt een testament opstellen. Het zijn allemaal mogelijke redenen voor een afspraak met de notaris. En zo’n gesprek levert je vaak veel op, want met onze onafhankelijke blik en onze juridische kennis krijg je inzicht in wat voor jou de beste keuze is. Met een goede voorbereiding heb je maximaal profijt van je bezoek aan ons kantoor.

Onze tips voor je afspraak met de notaris

  1. Lees je online alvast in.

Zo kun je je een beeld vormen van onderwerpen die gerelateerd zijn aan het thema waar je voor komt en die mogelijk aan de orde komen tijdens ons gesprek.

  1. Noteer de vragen die je hebt.

Je hoeft de antwoorden echt niet zelf uit te zoeken. Daar heb je ons voor!

  1. Bedenk van te voren globaal hoe je tegen bepaalde situaties aankijkt.

Stel, jij en je partner komen langs voor een samenlevingscontract. Overleg dan alvast hoe jullie de financiën willen regelen met elkaar. Willen jullie bijvoorbeeld inkomen en vermogen delen?

  1. Vergeet je legitimatiebewijs niet!

An de hand van je ID-kaart, rijbewijs of paspoort kunnen we vaststellen dat jij bent wie je zegt dat je bent. We zijn verplicht om te controleren of de gegevens die in een akte zijn opgenomen, kloppen met de gegevens op je legitimatiebewijs.

Wat moet je meenemen naar je afspraak met de notaris?

Naast je legitimatiebewijs, hebben we soms ook andere documenten nodig. Wil je bijvoorbeeld een testament opstellen en heb je huwelijkse voorwaarden, partnerschapsvoorwaarden of een samenlevingscontract? Dan hebben we die er graag bij. Heb je een bedrijf, denk dan aan documenten als de statuten, de aandeelhoudersovereenkomst of de overeenkomst met bijvoorbeeld je vennoten. We informeren je sowieso van te voren over welke documenten je mee moet brengen.

Het eigenwoningforfait, zo zit dat

Heb je een eigen huis, dan krijg je bij je aangifte inkomstenbelasting te maken met het eigenwoningforfait, ook wel huurwaardeforfait genoemd. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe weet je hoeveel je moet betalen?

Belasting op je huis

Via het eigenwoningforfait betaal je belasting omdat je een eigen huis hebt. Het idee daar achter is als volgt: als je een eigen woning hebt, bouw je daar vermogen in op. Je zou je huis ook kunnen verhuren en daar extra inkomen uit kunnen halen. Iemand die een woning huurt, heeft die voordelen niet. Daarom betalen eigenaren van een huis extra belasting. Dat gaat in de vorm van het eigenwoningforfait: een bedrag dat je optelt bij je belastbare inkomen. Het eigenwoningforfait wordt ook wel huurwaardeforfait genoemd.

Berekening van het eigenwoningforfait

Het eigenwoningforfait is een percentage van de WOZ-waarde van je woning (WOZ staat voor Wet Waardering Onroerende Zaken). Voor woningen met een WOZ-waarde tussen € 75.000 en € 1.110.000 is dat percentage in 2021 0,50%. Dat is overigens iets lager dan vorig jaar, toen was dat nog 0,60%. Voor woningen vanaf € 1.110.000 wordt gerekend met een percentage van 2,35%. De WOZ-waarde van je huis is de geschatte marktwaarde van je huis op 1 januari van het vorige jaar. De gemeente waar je woont stelt deze waarde vast. Doe je de aangifte inkomstenbelasting over 2020, dan geldt de WOZ-waarde op 1 januari 2019.

Een rekenvoorbeeld

Stel, de WOZ-waarde van jouw woning op 1 januari 2019 is € 250.000. Het eigenwoningforfait over 2020 dat je bij je belastbaar inkomen optelt is dan: € 250.000 x 0,006 = € 1.500. In 2021 is jouw eigenwoningforfait bij dezelfde WOZ-waarde lager, namelijk € 250.000 x 0,005 = € 1.250. Dit komt omdat het percentage in 2021 verlaagd is van 0,60% naar 0,50%.

Je eigenwoningforfait bij een verhuizing

Ga je in de loop van het jaar verhuizen van de ene koopwoning naar de andere? Bereken dan eerst voor allebei de woningen het eigenwoningforfait zoals in het rekenvoorbeeld. Dan bereken je welk deel van het jaar je in het ene huis gewoond hebt en welk deel van het jaar in het andere huis. Hierbij kijk je naar de datum van inschrijving op het adres. Heb je 1/6 deel van het jaar in huis 1 gewoond, dan neem je 1/6 van het eigenwoningforfait dat je berekend hebt van huis 1 en 5/6 van het eigenwoningforfait van huis 2. Die twee bedragen tel je bij elkaar op en dan heb je je eigenwoningforfait over dat jaar.

GEZOCHT: ADMINISTRATIEF MEDEWERK(ST)ER m/v

Nationale Notaris is met meer dan 50 aangesloten notariskantoren de grootste onafhankelijke keten van Nederland. Bij Nationale Notaris werken wij samen met grote landelijke en regionale partijen waaronder De Hypotheker, Vereniging Eigen Huis Hypotheekservice, Nationale Nederlanden, Lloyds Bank en De Financiële Makelaar.

Over ons

Nationale Notaris onderscheidt zich door alle met ons samenwerkende notarissen in Nederland te servicen vanuit een centraal BackOffice, waar alle registergoeddossiers en standaard familierechtdossiers tot vlak voor het passeren gereed worden gemaakt. De medewerkers van Nationale Notaris beschikken dan ook over een zeer klantgerichte instelling en grote flexibiliteit; werken voor klanten en notarissen uit heel Nederland maakt je werk bijzonder dynamisch!

Op zoek naar jou

De uitbreiding van onze werkzaamheden betekent dat we hard doorgroeien. Om aan die groei te kunnen beantwoorden, zoeken we jou! Wij op zoek naar een administratief medewerk(st)er die ons gaat helpen met het beheren van de eerste contacten via de telefoon en de mail.

Jij bent het eerste aanspreekpunt van onze organisatie, zowel telefonisch als schriftelijk.

Ben jij die collega met een klantgerichte instelling, team-player en hands-on mentaliteit, die wil helpen om ons bedrijf nog meer op de kaart te zetten, dan nodigen wij je van harte uit te reageren.

Wat houden de voornaamste werkzaamheden in:

  • Het verwerken, doorsturen, behandelen en beantwoorden van diverse mailberichten die binnenkomen in de mailbox;
  • Het beantwoorden van klantvragen, zowel telefonisch als schriftelijk;
  • Het versturen van offertes, zowel telefonisch als schriftelijk;
  • Het monitoren, controleren en verbeteren van de kwaliteit als eerste aanspreekpunt binnen onze organisatie en dit terugkoppelen aan de manager van de front-office.

Profiel:

  • Minimaal een MBO opleiding/werk- en denkniveau;
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal zowel in woord als geschrift;
  • Grote mate van zelfstandigheid, flexibiliteit en accuratesse;
  • Zeer klantgericht;
  • Proactief en flexibel;
  • Minimaal voor 32 uur per week inzetbaar.

Gerichte opleidingen, zowel intern als extern en het doorgroeien binnen onze organisatie behoren uiteraard tot de mogelijkheden.

De werkzaamheden worden voornamelijk uitgevoerd op onze vestiging in Utrecht, vanwaar je een belangrijke spil wordt in een gedreven en ambitieuze organisatie.

Deels thuiswerken behoort – na een gedegen inwerkperiode – tot de mogelijkheden.

Reageren:

Stuur je cv met motivatie naar Chantal Wintershoven, Manager front-office:  c.wintershoven@nationalenotaris.nl

Nu een onderneming starten? Dat kan prima!

Een goed idee, de nodige spirit en de juiste voorbereiding: het zijn de basisingrediënten voor een startende onderneming. Zelfs in 2020 nam maandenlang het aantal starters toe, lockdown of geen lockdown. Heb jij ook plannen om voor jezelf te gaan beginnen? Met deze tips maak je er werk van!

Zet de koers uit

Bedenk van te voren goed wat je wilt met je bedrijf en zet dit op papier. Veel starters vinden dit een lastige, of soms ook onnodige klus. Toch is het maken van ondernemingsplan of bedrijfsplan waardevol. Het geeft je inzicht in je plannen en in de risico’s van je bedrijf. Dat is handig voor jezelf, maar ook als je een lening nodig hebt bij de bank of als je een overeenkomst aangaat met bijvoorbeeld leveranciers. Daarnaast houdt zo’n plan je bij de les: je hebt een concreet plan van aanpak waarmee je geregeld kunt controleren of je nog de juiste koers vaart of dat je bij moet sturen. Ook interessant: onderzoek eens wat voor ondernemer je bent met de test op ondernemersvaardigheden van de KvK.

Houd je kosten laag

Het principe is simpel: hoe minder vaste lasten je hebt, hoe makkelijker het is om break-even te draaien of zelfs winst te gaan maken. Kun je vanuit huis starten en zo hoge huurkosten nog vermijden? Heb je een dure accountant nodig of kun je voorlopig je administratie nog even zelf doen? Kijk goed welke kosten noodzakelijk zijn en welke niet. Zo geef je jezelf wat financiële speelruimte.

Kies de gunstigste rechtsvorm

Elke bedrijfsvorm kent zo zijn voor- en nadelen. Met een bv ben je bijvoorbeeld niet persoonlijk aansprakelijk voor eventuele schulden. Bij een eenmanszaak ben je dat wel. Door de mkb-winstvrijstelling, de ondernemersaftrek en de startersaftrek heb je met een eenmanszaak vooral in de eerste jaren van je onderneming vaak echter juist weer meer fiscaal voordeel dan met een bv.

Ga je samen met anderen ondernemen, dan krijgt dat vaak gestalte in een maatschap of een v.o.f. (vennootschap onder firma). Binnen een maatschap ben je niet aansprakelijk voor de schulden die een andere maat aangaat. Bij een v.o.f. ben je dat wel. Goed advies hierover inwinnen is belangrijk. We helpen je graag om de juridisch en financieel meest gunstige bedrijfsvorm te kiezen.

Check de subsidieregeling voor starters

Vanwege de impact van corona op de economie, werkt het kabinet aan een aparte subsidieregeling voor ondernemers die tussen 1 januari 2020 en 30 juni 2020 zijn gestart of zich bij een doorstart in die periode opnieuw moesten inschrijven in het handelsregister. De nieuwe regeling wordt zoveel mogelijk gebaseerd op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Deze regeling ondersteunt bedrijven en zelfstandigen om hun vaste lasten te betalen. Hou goed in de gaten of je mogelijk in aanmerking komt voor deze subsidie.

Meer weten over je eigen onderneming starten? Wij helpen je graag verder!

Wij zijn trotse Business Supporter van het Wereld Natuur Fonds!

Na 14 maanden thuiswerken hebben al onze collega’s zichzelf aangeleerd om zo goed als ‘papierloos’ te werken. Dat heeft veel, wat zeg ik, heel veel dozen papier bespaard en zo ontstond het idee om al dat geld te doneren aan het Wereld Natuur Fonds want we kunnen niet zonder bossen. Ze zorgen voor zuurstof en regen, ze bieden een thuis aan uitzonderlijke planten, dieren én mensen en ze spelen een belangrijke rol in het tegengaan van klimaatverandering. Zonder bos is er geen leven. Nationale Notaris mag zich vanaf nu dan ook de trotse Business Supporter van het Wereld Natuur Fonds noemen.

Teken vandaag voor morgen

Stel: er gebeurt iets met je. Je wordt ziek of je krijgt een ongeluk waardoor je leven plotseling verandert. Een onverwachte gebeurtenis waarna je zelf geen beslissingen meer kunt nemen. Wie mag die dan voor jou nemen? Of weet je precies wat jouw keuzes dan zijn? Dit soort wensen kun je vastleggen in een levenstestament. Want dit is niet automatisch geregeld. En als je wacht tot je het écht nodig hebt, is het meestal te laat. Een levenstestament regel je via de notaris. En dat geeft een gerust gevoel!

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) voert op dit moment een landelijke campagne: Teken vandaag voor morgen. Hierin komen alle aspecten van het levenstestament aan bod. Er worden ervaringen gedeeld, er is een online keuzehulp en er is een vertaalgids.

Wij werken samen met AuditNow en ComplyNow

Op 3 mei jl. hebben Nationale Notaris, AuditNow en ComplyNow een overeenkomst getekend voor samenwerking op het gebied van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De reden voor de samenwerking komt voort uit de wens van Nationale Notaris om nog verdergaande kwaliteit te leveren aan klanten en de bij haar aangesloten notariskantoren.

In de handleidingen en aanwijzingen van de KNB, de leidraden van het BFT en de tuchtrechtjurisprudentie wordt het belang van goede dossiervoering benadrukt. Hieruit volgt dat van een (kandidaat-)notaris wordt verlangd dat hij van het onderzoek in het kader van zijn poortwachtersrol aantekeningen en onderbouwing in zijn dossier bijhoudt. Recent heeft de tuchtrechter nogmaals het belang van goede dossiervoering bevestigd.

De samenwerking ziet toe op compliance management bij Nationale Notaris. Zowel AuditNow als ComplyNow bieden voor Nationale Notaris en de bij haar aangesloten kantoren een specifiek pakket aan producten en diensten in het kader van de Wwft en AVG (inclusief cybersecurity). Op basis van de behoefte van iedere specifieke organisatie, inclusief Nationale Notaris zelf, kan een maatwerkpakket worden samengesteld.

Pandrecht en hypotheekrecht, zo zit dat

Pandrecht, het klinkt alsof dat gaat over een recht op jouw pand. Ofwel op jouw huis of bedrijfsruimte. Maar dat is niet zo en dat geeft nogal eens verwarring. Daarom leggen we hier graag aan je uit hoe het zit met pandrecht en je hypotheek.

Verpanding als zekerheid

Je komt het tegen in je hypotheekakte: pandrecht. En toch is het geen recht op jouw pand. Het woord ‘pand’ verwijst namelijk niet naar een gebouw, maar naar het werkwoord ‘verpanden’. Als je iets verpandt aan iemand, dan heeft diegene het recht om het onderpand te verkopen als jij niet meer aan je verplichtingen kunt voldoen. Dat geeft zekerheid. Zeker bij een hypothecaire lening wil de bank graag onderpand zien.

Hypotheekrecht op onroerende goederen

Als je een lening afsluit bij de bank voor de aankoop van je huis, dan wil de bank graag zekerheden dat jij je rente en aflossing kunt betalen. In de hypotheekakte legt de bank daarom onder andere vast dat jouw huis het onderpand is voor de lening. Dit noem je het hypotheekrecht. Een geldverstrekker kan hypotheekrecht vestigen op onroerende goederen, zoals jouw huis, bedrijfsruimte, of een stuk grond. Mocht je je rente en aflossing niet meer kunnen betalen, dan kan de bank uiteindelijk overgaan tot verkoop van deze onroerende goederen. Met de opbrengst daarvan kan de lening dan alsnog afbetaald worden.

Pandrecht op roerende goederen en vorderingen

Naast je woning of bedrijfspand wil de bank vaak nog extra zekerheden voor jouw hypothecaire lening. Denk daarbij aan uitkeringen uit je opstalverzekering of levensverzekering, de inventaris van je onderneming of inkomsten die je krijgt uit verhuur van je huis of bedrijfspand. Het zekerheidsrecht dat de bank vestigt op deze zogeheten ‘roerende goederen’ en vorderingen heet pandrecht. Ook deze opbrengsten kunnen dan gebruikt worden om je hypothecaire lening alsnog af te lossen, mocht je daar zelf niet meer toe in staat zijn, bijvoorbeeld vanwege een faillissement.

Wel of niet via de notaris

Daarom kom je in de hypotheekakte dus vaak twee begrippen tegen: hypotheekrecht voor verpanding van onroerende goederen, zoals je huis of bedrijfspand en pandrecht voor verpanding van roerende zaken en vorderingen. Allemaal om de bank de zekerheid te geven dat hun lening terugbetaald wordt. Hypotheekrecht kan trouwens alleen gevestigd worden door een notariële akte. Bij pandrecht is tussenkomst van een notaris niet altijd verplicht.

Zijn Willem-Alexander en Máxima getrouwd in algehele gemeenschap van goederen?

Het is één van de best bewaarde geheimen van het koningshuis: zijn Willem-Alexander en Máxima getrouwd in algehele gemeenschap van goederen of hebben ze huwelijkse voorwaarden opgesteld?

Wij zullen het nooit weten, maar notaris.nl ging de straat op om de gedachten van voorbijgangers te peilen.

Ga jij binnenkort trouwen? Of zijn er misschien dingen in jouw leven veranderd sinds je getrouwd bent? Dan is het wellicht verstandig om over de vorm van het huwelijk na te denken. Lees hier meer over trouwen.

De regie in eigen handen: checklist voor een levenstestament

We schreven al eens over het levenstestament, een document waarin je kunt vastleggen hoe zaken worden geregeld als je dat zelf niet meer kunt. Maar hoe werkt dat precies? Met de checklist heb je een goed overzicht van de keuzes die je nu kunt maken, voor straks.

Beslissingen goed kunnen overzien

Op het moment van opstellen, moet je de beslissingen die je in het levenstestament neemt goed kunnen overzien. Je bent dan wilsbekwaam. Het is de taak van de notaris om te controleren of je dat bent. Bij twijfel kan hij met jouw toestemming een arts inschakelen om vast te stellen of je wilsbekwaam bent. Dat voorkomt dat er achteraf vragen kunnen komen over de geldigheid van jouw levenstestament.

Deze vragenlijst helpt je bij het nadenken over de mogelijkheden van het levenstestament. Voor welke situaties wil je zaken gaan regelen en wie vraag je om jouw zaken waar te nemen als je hier zelf niet meer toe in staat bent?