Een mantelzorgwoning (laten) bouwen: hoe werkt dat?

Het zorgen voor een ziek familielid of vriend is zwaar, zeker als je ook nog regelmatig ver moet reizen. Een mantelzorgwoning bij of aan je eigen huis bouwen, zou daarvoor een oplossing kunnen zijn. Maar hoe werkt dat precies?

Wat is een mantelzorgwoning?

Een mantelzorgwoning is een zelfstandige woning op het terrein van jouw huis. De woning is bedoeld voor degene die je verzorgt, maar je kunt het ook omdraaien. In dat geval woont degene die je verzorgt in het bijbehorende huis.

Kant-en-klaar of zelf bouwen?

Je kunt ervoor kiezen om een kant-en-klare mantelzorgwoning in je tuin te (laten) plaatsen, maar je kunt ook een aanbouw aan je huis laten bouwen of een bestaande ruimte ombouwen tot een woning, zoals een garage.

Welke regels zijn er?

Als je een mantelzorgwoning wil bouwen op je eigen terrein, dan hoef je dat niet aan de gemeente te laten weten. Je hebt geen vergunning nodig.

Er gelden wel regels:

– Je moet voldoen aan de algemene voorwaarden voor bijbehorende bouwwerken. Dit zijn regels voor onder andere de omvang en de plaats van het bouwwerk.

  • – Je moet voldoen aan het Bouwbesluit, waarin eisen staan over bijvoorbeeld veiligheid, gezondheid, milieu en isolatie. Een aannemer weet hier alles van, maar je kunt de eisen ook zelf nalezen in het Bouwbesluit 2012.

Lees hier meer over de financiële en fiscale gevolgen van een mantelzorgwoning. Wil je meer informatie? We helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Vanaf 1 januari 2023 verplicht energielabel C voor kantoren

Per 1 januari 2023 moet een kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. Voldoet het gebouw niet aan de eisen, dan mag het gebouw per 1 januari 2023 niet meer als kantoor gebruikt worden. Dit staat in de begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK).

Uitzonderingen

Er zijn een aantal uitzonderingen op de verplichting tot het hebben van een energielabel C, namelijk als:

  • De gebruiksoppervlakte van de kantoorfuncties en nevenfuncties daarvan in het gebouw <100 m2 is;
  • Het gaat om monumenten als bedoeld in de Erfgoedwet of aangewezen monumenten in een provinciale of gemeentelijke verordening;
  • Het gaat om een kantoorgebouw dat ten hoogste 2 jaar wordt gebruikt;
  • Het gaat om een kantoorgebouw dat wordt onteigend of aangekocht in het kader van de Onteigeningswet;
  • Het kantoorgebouw geen energie gebruikt om het binnenklimaat te regelen;
  • De maatregelen die nodig zijn om energielabel C te realiseren, een terugverdientijd hebben van meer dan 10 jaar.

Het ‘bevoegd gezag’, zoals de gemeente, treedt op als kantooreigenaren niet voldoen aan de regels en hun pand dus geen energielabel C heeft.

Voorlichting

Het ministerie start voor het ingaan van de verplichting met voorlichting. Daarna zullen gemeenten kantooreigenaren aanschrijven en wijzen op deze verplichting.

Bedrag hypotheek met NHG-garantie flink omhoog

De hoogte van de hypotheekgarantie beweegt altijd mee met de huizenprijzen. Dat betekent dat de grens voor een hypotheek met NHG-garantie het komende jaar flink oploopt: van 325 duizend euro naar 355 duizend euro.

De Nationale Hypotheek Garantie

De NHG werkt als een soort verzekering, om te voorkomen dat huizenbezitters die in de financiële problemen raken met een restschuld blijven zitten als zij hun huis door overmacht moeten verkopen. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen door baanverlies, een scheiding of het overlijden van een partner.

Minder mensen kopen huis met garantie

Nu de huizenprijzen zo hard stijgen, kopen steeds minder mensen een huis met garantie omdat ze boven de grens zitten. “De kostengrens van de NHG beweegt altijd vertraagd mee met de huizenprijzen”, licht een woordvoerder van NHG toe. “Dat is bewust zo, om te voorkomen dat we bijdragen aan het nog verder oplopen van de huizenprijzen.”

De prijs van een gemiddelde koopwoning ligt inmiddels rond de 400 duizend euro. Met de verhoging van de NHG-grens naar 355 duizend euro ligt deze meer in lijn met de markt. Mensen die een huis kopen, kunnen in samenspraak met hun geldschieter besluiten tot de aanvraag van een hypotheek met garantie.

Niet de oplossing voor de woningmarkt

In een toelichting waarschuwt de organisatie wel dat het steeds verhogen van de grens om de stijging van de huizenprijzen bij te houden niet de oplossing is. Dat is zorgen voor meer woningen en de NHG is dan ook blij met het extra geld dat het kabinet hier in wil investeren.

Prinsjesdag 2021: de woningmarkt

Deze Prinsjesdag was anders dan anders. Net als vorig jaar met coronamaatregelen, maar nu met een demissionair kabinet. Wat zijn de plannen voor de problemen op de woningmarkt?

Extra geld voor woningmarkt

Dat we ons al een tijd in een oververhitte huizenmarkt bevinden, is geen nieuws meer. Het kabinet trekt eenmalig 1 miljard euro extra uit voor de snellere bouw van woningen. Maar hoewel er extra geld komt voor de aanpak van de woningbouw, presenteerde het kabinet geen ingrijpende plannen om de huidige woningnood aan te pakken.

Kabinet doet te weinig tegen problemen woningmarkt

Het demissionaire kabinet doet te weinig om de kostenstijgingen het hoofd te bieden. Dat zeggen deskundigen en belangenpartijen in een reactie op de rijksbegroting die op Prinsjesdag werd gepresenteerd.

Huizen zijn gemiddeld 20 procent duurder geworden sinds het begin van de coronacrisis in maart vorig jaar. De laatste jaren zijn de huren hard omhooggegaan, waardoor de betaalbaarheid onder druk staat. “Hoe wordt een betaalbare woning weer bereikbaar voor iedereen en vooral voor starters?”, zo sprak de koning in de troonrede de hamvraag uit.

Het kabinet blijft het antwoord voorlopig schuldig, vindt Matthijs Korevaar, universitair docent financiering en woningmarkt aan de Erasmus Universiteit. “Er gebeurt eigenlijk weinig tot niets, is de conclusie. Het kabinet maakt jaarlijks 100 miljoen euro vrij om woningbouw te stimuleren, maar dat is een doekje voor het bloeden.”

Eerlijk is eerlijk, het kabinet waarschuwt expliciet voor het uitblijven van oplossingen: “Gezien de demissionaire status, bevat de miljoenennota geen grote beleidswijzigingen.” Wel zijn er wat “gerichte investeringen” aangekondigd, zoals de 100 miljoen euro voor nieuwbouw en een korting van 30 miljoen euro op de verhuurderheffing.

Ook nog geen oplossing voor huurwoningmarkt

Toch is het chagrijn er niet minder om bij de Woonbond, die opkomt voor de belangen van huurders. “Het gevoel van urgentie om de wooncrisis echt aan te pakken ontbreekt volledig. Er worden wat pleisters geplakt met 100 miljoen per jaar extra voor woningbouw, terwijl de miljardenheffing op sociale huur in stand blijft”, zegt Woonbond-directeur Zeno Winkels. “Die boete op betaalbare huurwoningen moet eraf, zodat er meer sociale huurwoningen verduurzaamd en gebouwd kunnen worden en de woningen betaalbaarder kunnen worden verhuurd.”

Word jij onze nieuwe collega?

Nationale Notaris Arnhem is op zoek naar een enthousiaste notarisklerk en een notarieel secretarieel medewerker.

Ben jij op zoek naar een nieuwe werkomgeving in een klein team en in parttime verband? Wij zijn op zoek naar jou!

Wij bieden een notarisklerk de mogelijkheid om zelfstandig bezig te zijn met het behandelen van zowel registergoedzaken als familierecht dossiers. Voor een notarieel medewerker staan het verrichten van administratieve dossierwerkzaamheden, het passeerklaarmaken van dossiers, het telefonisch te woord staan van cliënten, de ontvangst van cliënten en het algeheel bijdragen aan de voorkomende werkzaamheden op het programma.

Voor de functie van notarisklerk functies wordt gezocht naar een fulltime of parttime medewerker, het aantal uren zal in overleg worden bepaald.

Voor de notarieel medewerker wordt gezocht naar een parttime medewerker, het aantal uren zal in overleg worden bepaald.

Het kantoor wordt momenteel gevormd door een notarisklerk, drie notarieel medewerkers en een notaris. De werkzaamheden worden uitgevoerd met ondersteuning van de backoffice van Nationale Notaris.

Ben je nieuwsgierig? Neem contact op en stuur een presentatie van jezelf naar:

arnhem@nationalenotaris.nl

Tekort aan woningen ook in het notariaat zichtbaar

Ook in het notariaat wordt het tekort aan woningen steeds zichtbaarder. Het aantal woningen dat in augustus van eigenaar wisselde, daalde met vier procent vergeleken met dezelfde maand in 2020.

Daling aantal overdrachten

In vergelijking met de maand juli daalde het aantal overdrachten met 6.100 woningen. Dat aantal bleef steken op 27.500, een afname van maar liefst 18 procent. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) verwacht dat de afname van het aantal overdrachtsakten voorlopig nog aanhoudt. Uit onderzoek blijkt dat bij 50 procent van de respondenten het aantal nieuwe zaken is afgenomen. Bij 22 procent blijft die afname beperkt tot maximaal 10 procent, bij 24 procent ligt die afname tussen de 10 en 25 procent.

Aantal hypotheken nam juist toe

Het aantal hypotheken nam juist wel toe in augustus. Dit aantal steeg met 2.500 akten tot ruim 37.000, een stijging van 7 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Vooral de lage hypotheekrente wordt aangemerkt als oorzaak. Nog nooit was die zo laag als nu, meldden verschillende media afgelopen week.

Doe de woning kopen test

Als je een woning koopt, verkoopt of erft komen er veel zaken bij kijken waarmee je niet dagelijks te maken hebt. Dat kan vragen oproepen. Daarom heeft de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) een test ontwikkelt waarbij je advies krijgt over jouw situatie.

Online advies

Je beantwoordt tussen de 10 en 15 vragen met ‘ja’ of ‘nee’. Dit gaat over de woning die je wilt kopen, je persoonlijke situatie en die van de verkopers. De informatie is anoniem. Er volgt een advies na het invullen van de vragenlijst die je kunt meenemen naar de notaris.

Je vindt de test hier.

Wil je meteen een afspraak maken? Neem dan gerust contact met ons op!

Nieuwe opzet van de Open Huizen Dag 2021

De NVM (Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen) maakt een nieuwe opzet bekend van de NVM Open Huizen Dag.

Een andere vorm voor de Open Huizen Dag 2021

De Open Huizen Dag is niet meer weg te denken en bewijst zich al vele jaren, maar toch is er verbetering nodig. Uit onderzoek dat de NVM deed, kwam naar voren dat consumenten diverse woonvragen hebben. Mensen zijn op zoek naar deskundig en persoonlijk advies in de huidige, ingewikkelde huizenmarkt. Daarnaast speelt Covid nog steeds een rol en is het daarom niet verstandig dat mensen massaal woningen gaan bezoeken.

”Vrijblijvend diverse woningen kunnen bezoeken stond namelijk centraal in de “normale” NVM Open Huizen Dag die de NVM al vele jaren met succes heeft georganiseerd. Met de nieuwe opzet brengen we nu het beste samen: Persoonlijk en deskundig advies op maat en dat bij de consument thuis of zelfs online”, aldus Chris van Zantwijk, bestuurslid van NVM vakgroep wonen en verantwoordelijk voor de NVM Open Huizen Dag.

Vragen beantwoord

Geïnteresseerden kunnen met vragen over hun woning, de waarde, verduurzamingsmogelijkheden of het woningaanbod in de nieuwe opzet een persoonlijke afspraak maken met een NVM-makelaar. Tijdens deze gratis en vrijblijvende afspraak beantwoordt de makelaar de vragen die er zijn over wonen en geeft deskundig advies.

Het enige dat je hoeft te doen, is je gegevens doorgeven voor een afspraak thuis of online. De NVM lanceert hiervoor op 13 september een speciale website: openhuizendag.nl.

Worden jullie binnenkort papa en mama?

Fantastisch, er is een kleine op komst. De hele familie kan niet wachten tot de kleine dreumes er eindelijk is, maar vergeet in alle euforie niet dat er een aantal belangrijke zaken komen kijken bij de geboorte van een kind. Het blijft namelijk niet bij korte nachten en het verschonen van luiers.

Erkenning en gezag

Wanneer jullie getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, krijgen jullie na de geboorte automatisch het gezag over het kind en zijn jullie verplicht hem of haar te verzorgen tot de 18e verjaardag. Ook zijn jullie elkaars erfgenaam.

Hebben jullie slechts een samenlevingscontract, is het van belang dat de vader het kind erkent bij de burgerlijke stand van de gemeente. De vader is anders volgens de wet geen ouder van het kind. Erkenning houdt in dat de vader een juridische band met het kind heeft en dat hij verplicht is om het kind te onderhouden tot hij of zij 18 jaar is. Het kind wordt door erkenning ook erfgenaam van de vader. Maar de vader mag het kind pas wettelijk vertegenwoordigen als hij ook het gezag heeft.

Het gezag moet door de ouders samen worden aangevraagd en zal ervoor zorgen dat de ouders het kind wettelijk vertegenwoordigen. Het nemen van beslissingen en het verrichten van officiële handelingen horen daarbij. Minderjarigen mogen bijvoorbeeld zelf geen paspoort of bankrekening aanvragen. Dit moet een ouder met het gezag doen. Dat kan ook een voogd zijn.

Erfgenaam

Met alleen een samenlevingscontract ben je als ouders geen erfgenaam van elkaar. Jullie kind is dan degene die alles erft wanneer één van de ouders plotseling overlijdt. Dat zou problemen kunnen veroorzaken voor de achterblijvende partner. In een extreem geval moet hij of zij de woning uit, met alle gevolgen van dien. Om dit te voorkomen kun je elkaar in een testament als erfgenaam benoemen. In een testament is het ook mogelijk een bewindvoerder op te nemen. De bewindvoerder zal het geld en de rest van de erfenis van het kind te beheren tot hij of zij 18 jaar is.

Voogdij

In een testament kun je vastleggen wie de voogd van jullie kind is. Geen testament? Een voogd registreren kan ook bij de rechtbank. Een voogd voedt het kind op wanneer de ouders dat niet meer kunnen doen. Tevens regelt deze geldzaken, zolang het kind nog minderjarig is. Daaronder valt ook de erfenis die jullie nalaten. Per kind mogen er maximaal twee voogden worden benoemd.

Hoe bepaal ik na mijn overlijden wat er gebeurt met mijn digitale profielen?

Het is aan te raden om te bepalen wat er na je overlijden gebeurt met je Facebook, Twitter, LinkedIn en andere online accounts. Wil je je profiel verwijderen of wil je een gedenkpagina? Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je na je overlijden digitaal voortleeft.

Social media testament of digitale kluis

De notaris heeft voor jouw digitale nalatenschap een social media testament of digitale kluis. Daarin leg je vast:

  • Welke online profielen je hebt;
  • Je gebruikersnamen en wachtwoorden;
  • Wat er na je overlijden mee moet gebeuren (verwijderen of een gedenkpagina inrichten) en wie jouw ‘social media executeur’ is: een van je nabestaanden of de notaris.

Lijstje bijhouden

Je kunt natuurlijk ook zelf een lijstje bijhouden van alle sites waar je een profiel of account hebt. Bewaar dit op een plek die gemakkelijk vindbaar is voor je nabestaanden. Je gebruikersnaam en een bewijsstuk van je overlijden is voor social mediadiensten meestal genoeg om je profiel te verwijderen.

Instellen per platform

Vaak kun je in een socialmediaplatform instellen wat er na je overlijden met je account gebeurt. Bij Google kun je bijvoorbeeld aangeven wat er met je gegevens moet gebeuren na een bepaalde periode waarin je niet hebt ingelogd. En bij Facebook kun je een contactpersoon benoemen voor je profiel na je overlijden.