Jubelton per 1 januari 2023 verlaagd

De schenkingsvrijstelling voor een eigen woning wordt vanaf 1 januari 2023 verlaagd en zal per 1 januari 2024 helemaal worden afgeschaft. Dat werd afgesproken in het coalitieakkoord.

Nu kunnen ouders nog eenmalig 106.671 euro belastingvrij – de zogenaamde jubelton – aan kinderen tussen de 18 en 40 jaar schenken voor de aankoop van een eigen woning. Dat bedrag wordt verlaagd naar 27.231 euro.

Vrijstelling schenkingen ouders en kinderen

Dit bedrag komt overeen met het bedrag van de eenmalige verhoogde vrijstelling voor schenkingen tussen ouders en kinderen, waardoor dit volgens het kabinet begrijpelijk is voor de consument. Het kabinet wilde eigenlijk de schenkingsvrijstelling eigen woning schrappen, maar dat bleek vanwege de benodigde aanpassingen bij de Belastingdienst niet eerder mogelijk dan 2024. Na het krokusreces wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de kabinetsplannen voor de jubelton.

Duurdere woning

Uit een rapport van onderzoeksbureau SEO bleek eind vorig jaar dat de schenkingsvrijstelling eigen woning door een deel van de ontvangers vooral wordt gebruikt om een duurdere woning te kopen. De vrijstelling was per 1 januari 2017 verruimd met de verwachting dat personen onder de 40 jaar deze zouden gebruiken voor schuldaflossing.

Gebrek aan woningaanbod en oplopende hypotheekrente bedreigen de koopwoningmarkt

Naast de lage hypotheekrente vormt het aanbodtekort van nieuwbouw- en bestaande koopwoningen de belangrijkste oorzaak voor de wederom enorme prijsstijgingen op de koopwoningmarkt in het vierde kwartaal van 2021.

Stijging hypotheekrente

Een teruglopend aantal verkopen van woningen en steeds meer starters en huishoudens met een middeninkomen die buitenspel komen te staan, waren de eerste signalen voor een omslag in de woningmarkt. Daar komt nu de dreiging bij: een verdere stijging van de hypotheekrente.

Toch presteert koopwoningmarkt ‘goed’

De koopwoningmarkt en de hypotheekmarkt blijken ook in het vierde kwartaal van 2021 nog steeds ‘goed’ te presteren; wat best bijzonder is, ondanks alle COVID-19 perikelen uit de afgelopen twee jaar. Het aantal transacties van nieuwbouw- en bestaande koopwoningen begint nu wel duidelijk te dalen, vooral door een gebrek aan woningaanbod op beide deelmarkten.

Veel hypotheekaanvragen voor verbouwing of verbetering woning

De langere tijd overspannen hypotheekmarkt blijft ook eind 2021 nog op een hoog niveau presteren: er worden nog steeds veel hypotheken afgesloten. Een belangrijk deel van de hypotheekaanvragen heeft betrekking op een bij- of oversluiting van hypotheken. Onder andere voor een woningverbouwing, woningverbetering of het meefinancieren door ouders bij het kopen van een woning door hun kinderen.

Het aantal afgesloten hypotheken voor de aanschaf van een woning is vanaf het eerste kwartaal van 2021 licht aan het afnemen; voor het eerst sinds hele lange tijd.

Grote disbalans tussen vraag en aanbod leidt tot grote koopprijsstijgingen

De enorme koopprijsstijging uit de eerste kwartalen van 2021 duurt ook in het laatste kwartaal van 2021 voort. Zowel de mediane verkoopprijs als de Prijsindex bestaande koopwoningen (PBK) komen circa 20 procent hoger uit dan een jaar geleden.

De mediane koopprijs van de NVM komt inmiddels uit op 438 duizend euro. De gunstige ontwikkelingen van het gemiddelde inkomen, de toegenomen overwaarde op eigen woningen en de steeds dalende hypotheekrente hebben deze koopprijsstijgingen in de afgelopen jaren steeds gefaciliteerd.

Schrijf je UBO’s in voor 27 maart!

UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn de mensen die de uiteindelijke eigenaar zijn van, of zeggenschap hebben over een organisatie. Meer dan anderhalf miljoen organisaties moeten uiterlijk 27 maart 2022 hun UBO’s inschrijven in het register.

UBO-register

UBO staat voor ‘ultimate beneficial owner’, ofwel de ‘uiteindelijke belanghebbende’. Dit is de persoon die de uiteindelijke eigenaar is of de uiteindelijke zeggenschap heeft over een onderneming, stichting of vereniging. Het UBO-register maakt inzichtelijk wie aan de touwtjes trekt bij juridische entiteiten die in Nederland zijn opgericht, oftewel wie de ‘UBO’s’ zijn. In Nederland maakt het UBO-register deel uit van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK).

UBO’s inschrijven

Bestaande organisatie

Schrijf je UBO’s in met een online UBO-opgave. Heb je meerdere organisaties? Dan moet je per organisatie UBO-opgave doen.

Nieuwe organisatie

Je schrijft je startende organisatie en de UBO’s daarvan in tijdens het registreren aan de balie bij KvK, of bij de notaris. Daarbij gebruik je UBO-formulieren (pdf’s). Je kunt de UBO’s van je nieuwe organisatie niet online inschrijven.

Wordt 2022 het jaar van de ‘liefdestestamenten’?

Als we de cijfers uit 2021 moeten geloven, kan het zomaar zo zijn dat de stijgende lijn zich in 2022 voortzet. Geregistreerd partnerschap is niet iets wat van de een op de andere dag gebeurt. Het is een mijlpaal in het leven en de liefde. Niet alleen het geregistreerd partnerschap is een teken van liefde, een samenlevingscontract is dit ook. Er worden enkel minder rechten en plichten aan verbonden, tenzij deze zelf worden opgenomen in het contract.

Meer huwelijkssluitingen

In 2021 zijn er 3900 samenlevingscontracten ondertekend. Dit is een stijging van 8,7 procent ten opzichte van 2020. Ook zijn er 1250 akten met huwelijkse voorwaarden zoals een huwelijk of een geregistreerd partnerschap ondertekend. Dat betekent dat er in het afgelopen jaar maar liefst 11,5 procent meer huwelijkssluitingen en sluitingen van geregistreerde partners vastgelegd zijn dan in 2020.

Beste dag om de liefde te verzegelen

Elk jaar is er één zeer populaire dag om “liefdestestamenten” vast te leggen. Op Valentijnsdag laten geliefdes elkaar weten dat ze van elkaar houden. Er is dan ook geen betere dag om de liefde te verzegelen met een testament. Misschien worden de cijfers van 2021 overtroffen door 2022.

Dit doet de notaris voor je bij de aankoop van jouw woning

Voordat je de sleutels van je nieuwe woning in ontvangst neemt, kom je altijd eerst langs de notaris. Daar vindt de officiële overdracht plaats van de woning die je gekocht hebt. De notaris is de enige die die overdracht mag doen. Als onafhankelijke partij legt de notaris de gemaakte afspraken tussen jou en de verkoper vast en controleert of alle afspraken uit het koopcontract zijn nagekomen.

De leveringsakte

Er wordt nog wel eens gedacht dat het gekochte huis jouw eigendom is als je het koopcontract tekent. Dat is niet zo. In het koopcontract maak je afspraken over zaken als de koopprijs, de ontbindende voorwaarden en de opleverdatum. Vervolgens stelt de notaris een leveringsakte op. De leveringsakte is een officieel document waaruit blijkt dat de verkoper zijn of haar woning overgedragen heeft aan jou. Hierin staan de afspraken uit het koopcontract die je met de koper gemaakt hebt. Deze akte wordt dan ook altijd ondertekend door de koper, verkoper en de notaris. Daarna zorgt de notaris ervoor dat de leveringsakte ingeschreven wordt in het Kadaster. Daarmee is voor iedereen inzichtelijk dat jij de nieuwe eigenaar bent van de woning.

De hypotheekakte

Naast de leveringsakte maakt de notaris nog een akte op: de hypotheekakte. Dat is de overeenkomst die jij als koper sluit met je bank. Hier staat onder andere in wat voor soort hypotheek je hebt afgesloten, wat het bedrag is dat je leent, wat je maandlasten zijn en voor welke periode de rente geldt die je hebt afgesproken. Ook staat in de hypotheekakte dat jouw nieuwe woning het onderpand is voor de lening. Mocht jij niet meer aan je verplichtingen kunnen voldoen, dan heeft de bank de mogelijkheid om jouw woning te verkopen. Dat biedt zekerheid voor de bank. De notaris regelt dat de hypotheekakte, net als de leveringsakte, wordt opgenomen in openbare registers.

Het overdrachtsmoment bij de notaris

De notaris heeft ook een controlerende rol. Zo kijkt hij of zij of alle afspraken uit het koopcontract nagekomen zijn en of de overdracht wel doorgang kan vinden: zijn de verkopers inderdaad de bevoegde personen om de woning te verkopen? Ligt er geen beslag op de woning? Als alles goed bevonden is, vindt de overdracht plaats. Zowel koper als verkoper komen hiervoor naar de notaris. De notaris coördineert ook de betaling. Zo heeft de verkoper de zekerheid dat hij het geld daadwerkelijk ontvangt.

Wie kiest de notaris?

Als je een bestaande woning koopt, mag jij als koper kiezen bij welke notaris je de overdracht wilt laten plaatsvinden. Koop je een nieuwbouwwoning, dan ligt dat anders. Daar bepaalt in de meeste gevallen de verkoper welke notaris de leveringsakte opmaakt. De verkopende partij is namelijk bij nieuwbouw degene die de kosten voor de overdracht betaalt. Voor de hypotheekakte heb je de keuze om dat bij de projectnotaris te doen, of bij een door jou zelf gekozen notaris. Stel dat je ook je testament wilt regelen, dan kan het prettig zijn om dat bij een notaris van jouw keuze te doen. Zeker als je samenwoont en niet getrouwd bent, is het opstellen van een testament een overweging. In het testament kun je vastleggen dat na het overlijden van een van jullie het eigendom van de woning overgaat op de ander. Zonder testament ben je als samenwoners namelijk niet automatisch elkaars erfgenamen.

Nalaten aan een goed doel, zo doe je dat

We zien het steeds vaker in onze praktijk: mensen die na hun overlijden (een deel van) hun geld aan een goed doel willen geven. Dat kan een organisatie, stichting of vereniging dichtbij zijn, maar ook ver weg. Hoe dan ook, deze mensen vinden het fijn om na hun overlijden bij te kunnen dragen aan iets wat zij persoonlijk belangrijk vinden. Wil jij dit ook? Dat kan, via onderstaande stappen. 

Stap 1: Kies het goede doel dat je wilt steunen

Je kunt een of meerdere goede doelen selecteren waar je geld of goederen aan wilt nalaten. Bijvoorbeeld een organisatie op het gebied van cultuur, gezondheid, onderwijs of natuur. Iedereen heeft daarin zijn eigen voorkeuren. Heb je inspiratie nodig, kijk dan eens op www.goededoelen.nl. Goed om te weten: goede doelen met ANBI status hoeven geen erfbelasting te betalen over het geld of de spullen die zij krijgen uit iemands nalatenschap. Alles wat jij nalaat aan zo’n goed doel kunnen zij dus in zijn geheel gebruiken voor hun activiteiten, zonder dat er een deel naar de Belastingdienst gaat.

Stap 2: Bepaal de manier waarop je na wilt laten aan het goede doel

Dit is een belangrijke. Er zijn namelijk verschillende manieren om na te laten aan jouw goede doel(en). Je kunt bepalen dat een specifiek deel van jouw vermogen, jouw huis of spullen naar jouw goede doel(en) gaat. Welke deel of welk bedrag dat is, stel je van te voren vast. Dit noem je een legaat. Een andere manier is dat je een goed doel tot (mede-)erfgenaam maakt. Dat houdt in dat het goede doel, samen met de eventuele andere erfgenamen, recht heeft op jouw hele erfenis. Dat wil zeggen: de bezittingen en de schulden. Die worden dan na jouw overlijden verdeeld onder alle erfgenamen.

Stap 3: Laat je testament opmaken bij de notaris

Geld of spullen nalaten aan een goed doel kan alleen als je dit duidelijk hebt gemaakt in je testament. Dit testament moet door de notaris worden opgemaakt. Wij raden je aan om in je testament ook een executeur te benoemen. Dit is iemand die onder andere verantwoordelijk is voor de afhandeling van jouw nalatenschap en het uitkeren van legaten, bijvoorbeeld aan jouw goede doel(en). Zo bouw je extra zekerheid in dat het straks allemaal goed geregeld wordt, op de manier zoals jij dat wilt.

Meer over je testament

In jouw testament komt te staan wat jij wilt dat er met jouw geld, huis, bezittingen en schulden gebeurt na jouw overlijden. Bij het maken van je testament geven we je goed advies over de mogelijkheden die je hebt en over de (fiscale) gevolgen van jouw beslissingen voor jouw erfgenamen. Daarna stelt de notaris een voorlopige versie op van jouw testament. Is alles duidelijk en ben je hiermee akkoord, dan onderteken je het testament. De notaris zorgt er vervolgens voor dat jouw testament wordt ingeschreven in het Centraal Testamentenregister. In dit register wordt bijgehouden wie een testament heeft opgemaakt, op welke datum en bij welke notaris.

Heb je vragen over nalaten aan een goed doel of over je testament? Neem dan gerust contact met ons op.

Trouwen, geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Je hebt een fijne relatie, jullie wonen samen en er is geen vuiltje aan de lucht. Toch is het goed om afspraken met elkaar te maken en die op papier te zetten. Bijvoorbeeld over welke spullen gemeenschappelijk zijn er welke niet, over de verdeling van jullie pensioen en over hoe je elkaar financieel goed verzorgd achterlaat als een van jullie komt te overlijden. Zo voorkom je discussie achteraf.

Wat veel mensen niet weten, is dat als je met elkaar samenwoont zonder dat je een samenlevingscontract hebt, getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, er wettelijk gezien niets geregeld is voor je. Zo kun je bijvoorbeeld geen fiscaal partners zijn. Terwijl het juist aantrekkelijk kan zijn om gezamenlijk aangifte te doen voor de inkomstenbelasting en optimaal te profiteren van aftrekposten zoals de hypotheekrenteaftrek. Ook ben je niet automatisch elkaars erfgenaam en kun je geen aanspraak maken op elkaars pensioen. Kortom, redenen genoeg om jullie relatie een formelere tint te geven. Hiervoor heb je drie mogelijkheden: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract. We leggen je graag uit wat de verschillen zijn.

Trouwen of geregistreerd partnerschap?

Trouwen en een geregistreerd partnerschap zijn wettelijk gezien bijna gelijk aan elkaar. Zo ben je automatisch elkaars erfgenamen, vaders hoeven kinderen die geboren worden niet te erkennen (dat gaat automatisch) en jullie hebben recht op het pensioen dat jullie tijdens jullie partnerschap opbouwen. Toch zijn er ook verschillen. Voor de totstandkoming van een huwelijk moet je elkaar officieel het ja-woord geven, bij een geregistreerd partnerschap hoeft dat niet. Een ander verschil is dat je een geregistreerd partnerschap buiten de rechter om kunt ontbinden. Tenminste, als jullie geen minderjarige kinderen hebben. Anders moet je wel naar de rechter. Voor het ontbinden van een huwelijk moet je altijd naar de rechter. Daarnaast kent het geregistreerd partnerschap geen scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel. Goed om te weten: een huwelijk wordt overal ter wereld erkend. Bij een geregistreerd partnerschap is dat niet altijd het geval.

Verschil samenlevingscontract en huwelijk of geregistreerd partnerschap

Gaan jullie trouwen of gaan jullie een geregistreerd partnerschap aan, dan heb je automatisch een aantal rechten en plichten ten opzichte van elkaar. Dat is wettelijk zo geregeld. Bij een samenlevingscontract of samenlevingsovereenkomst is dat anders. Hierbij bepaal je zelf wat je met elkaar afspreekt – en wat niet. Zo is er bij een samenlevingscontract geen sprake van gemeenschap van goederen. Willen jullie dit wel, dan neem je dit op in het samenlevingscontract. Een ander verschil speelt als er kinderen geboren worden. Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap hebben jullie dan automatisch allebei ouderlijk gezag over de kinderen. Hebben jullie een samenlevingscontract, dan krijgt alleen de moeder automatisch ouderlijk gezag. De vader moet het kind eerst erkennen. Daarna pas kunnen jullie samen het gezamenlijk gezag laten registreren.

Wel of niet naar de notaris?

De meeste mensen kiezen ervoor om hun samenlevingscontract of samenlevingsovereenkomst vast te leggen in een notariële akte. Dat is niet noodzakelijk, maar wél handig. Want heb je je samenlevingscontract vastgelegd bij de notaris, dan weet je zeker dat je akte voldoet aan de eisen van de Belastingdienst voor fiscaal partnerschap en aan de eisen die pensioenfondsen stellen voor partnerpensioen. Wil je voor je geregistreerd partnerschap of huwelijk afspraken maken over welke bezittingen en schulden van jullie samen zijn en welke persoonlijk? Dan kun je die bij de notaris vastleggen in partnerschapsvoorwaarden of huwelijkse voorwaarden.

Zit jij nog goed met je bedrijfsvorm? Bekijk hier onze tips

Je staat er als ondernemer niet elke dag bij stil: je bedrijfsvorm. Toch is het belangrijk om hier zo nu en dan eens over na te denken. Bijvoorbeeld als de zaken goed gaan en je winst stijgt. Of juist als er betalingsproblemen dreigen. Ook als je een bedrijfspand gaat kopen speelt je bedrijfsvorm een rol. We geven je daarom graag wat tips over dit onderwerp.

Minder belasting betalen in de bv

Als je een eenmanszaak, maatschap en of v.o.f. hebt, betaal je inkomstenbelasting. Omdat je gebruik mag maken van de MKB-winstvrijstelling, de zelfstandigen- en de startersaftrek heb je met deze bedrijfsvormen vooral in de eerste jaren van je onderneming vaak meer fiscaal voordeel dan met een bv. Stijgt je winst, dan kun je met een bv fiscaal voordeliger uit zijn. Dat omslagpunt ligt voor veel ondernemers op een winst van ongeveer € 100.000 per jaar. Bij een bv betaal je vennootschapsbelasting plus inkomstenbelasting over het salaris van de DGA (ofwel jouw salaris) en het uitgekeerde dividend.

Van bv naar eenmanszaak

Al met al betaal je dus vanaf een winst van € 100.000 per jaar met een bv minder belasting dan met je eenmanszaak, maatschap en of v.o.f. Daalt je winst echter, dan kan het juist gunstig zijn om je bv om te zetten naar een eenmanszaak of v.o.f. Bij een bv moet je jezelf een minimaal salaris uitkeren van € 44.000 per jaar. Gaan de zaken minder, dan kan dat een probleem worden. Dat kun je oplossen door je bv om te zetten in een eenmanszaak. Om zo min mogelijk belasting te betalen bij deze overdracht, raden we je aan om hierbij advies in te winnen bij je accountant.

Pand en pensioen veilig stellen

Overweeg je om een bedrijfspand te kopen? Dan kan het fiscaal interessant zijn om een aparte bv op te richten die het pand koopt. Deze bv verhuurt jouw pand vervolgens aan een andere bv, de werkmaatschappij. Hierdoor betaal je niet alleen minder belasting, maar stel je ook je vastgoed veilig. Stel dat jouw werkmaatschappij failliet gaat, dan gebeurt er niets met jouw bedrijfspand omdat die op naam staat van de vastgoed bv. Hetzelfde geldt overigens voor je pensioen. Vaak brengen ondernemers daarom hun bedrijfspand en pensioen onder in een zogeheten holding: een onderneming (meestal een bv) die aan het hoofd staat van een groep ondernemingen. In de onderliggende werkmaatschappij(en) vinden dan jouw werkzaamheden plaats, dat is je ‘echte’ bedrijf. Zo kun je je risico’s spreiden.

Aansprakelijkheid beperken

Ook kiezen veel ondernemers voor een bv om zo hun aansprakelijkheid te beperken. Heb je een eenmanszaak, dan ben je namelijk persoonlijk aansprakelijk voor de eventuele schulden van je bedrijf. Dat betekent dat je mogelijk je huis moet verkopen en te maken krijgt met schuldsanering als je onverhoopt failliet gaat. Dat is een schrikbeeld voor veel ondernemers, waardoor zij liever kiezen voor een bv. Dan ben je niet langer persoonlijk aansprakelijk voor eventuele schulden.

Naar de notaris?

Voor sommige bedrijfsvormen, zoals de bv, is oprichting via de notaris verplicht. Maar ook zonder verplichting ben je van harte welkom bij ons. Als notaris kennen we de voor- en nadelen van de verschillende bedrijfsvormen. We helpen je graag om de meest gunstige bedrijfsvorm te kiezen, zowel voor je bedrijf als voor jouw privésituatie.

Notarissen passeren in 2021 meer dan 2 miljoen akten

Notarissen hebben afgelopen jaar gezamenlijk 2.000.078 akten gepasseerd. Dat zijn er bijna 50 duizend meer dan in 2020, een stijging van 2,5 procent. Het is het derde jaar op rij dat notarissen een recordaantal akten passeren. In 2016 passeerden ze gezamenlijk 1.557.672 akten. In 5 jaar tijd is het aantal notariële akten toegenomen met ruim 28 procent.

Opvallende stijging bv’s

De stijging in 2021 komt voor een groot deel voor rekening van hypotheekakten. Dat aantal steeg met ruim 35 duizend tot iets meer dan 476 duizend akten, een stijging van 8 procent. Ook de stijging van het aantal oprichtingen van een besloten vennootschap (bv) is opvallend. Dat aantal steeg met ongeveer 10.300 akten tot bijna 79.500, een stijging van net geen 15 procent.

Minder overdrachten

Voor het eerst in jaren is het aantal overdrachten van onroerend goed afgenomen. Passeerden notarissen in 2020 nog ruim 405 duizend overdrachtsakten, in 2021 waren dat er ruim 379 duizend: een afname van 26 duizend akten, oftewel een daling van 6,5 procent. Dit is een direct gevolg van de stagnatie op woningmarkt.

Ook meer (levens-)testamenten

In de familiepraktijk nam het aantal testamenten in 2021 met 4 duizend akten toe tot in totaal 311.500, een stijging van 1,3 procent. Het aantal levenstestamenten steeg met 2,5 procent van 165.600 in 2020 naar ongeveer 169.700 in 2021. Andere akten in de familiepraktijk stegen relatief gezien nog meer. Zo nam het aantal verklaringen van erfrecht toe met 3.250 akten tot 77.200 (+4,4 procent). Het aantal samenlevingscontracten steeg met 3.900 akten tot 48.600 (+8,7 procent) en het aantal akten met huwelijkse voorwaarden nam met 1.250 toe tot 12.200 akten, een stijging van 11,5 procent.

Dit zijn de belangrijkste veranderingen bij het kopen van een huis in 2022

Het nieuwe jaar gaat vaak gepaard met nieuwe regels, in allerlei sectoren. Zo ook bij het kopen van een huis. We zetten de vijf belangrijkste veranderingen voor je op een rij.

  1. 1. Overdrachtsbelasting voor starters omlaag, voor verhuurders omhoog

Ben je tussen de 18 en 35 jaar oud? Dan betaal je sinds 2021 geen overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning onder de 400 duizend euro. Voor huizenkopers boven de 35 jaar blijft de overdrachtsbelasting 2 procent. Koop je een huis om te verhuren, een vakantiewoning of een bedrijfspand? Dan krijg je te maken met een hogere overdrachtsbelasting van 8 procent. In 2023 wordt deze belasting verhoogd naar 9 procent.

  1. 2. Bedrag van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) stijgt

De maximale koopprijs voor een hypotheek met NHG bedraagt dit jaar 355 duizend euro. Je mag maximaal 21.300 euro aan energiebesparende maatregelen meefinancieren. De kosten van de NHG dalen naar 0,6 procent van de koopsom, in 2021 was dit 0,7 procent.

  1. 3. Private lease zorgt voor lagere hypotheek

Lease je een privé auto? Dan heeft dit vanaf 1 april 2022 een negatief effect op de maximale hypotheek die je kunt afsluiten. Vanaf dan wordt je private leasecontract voor 100 procent geregistreerd bij het BKR, momenteel is dat nog 65 procent.

  1. 4. Maximale hypotheekrenteaftrek in 2022 is 40 procent

Met ingang van 2020 werd het aftrekpercentage versneld afgebouwd. In 2022 is het aftrekpercentage 40 procent, dat was 43 procent in 2021. Uiteindelijk moet de hypotheekrenteaftrek in 2023 uitkomen op (ongeveer) 37,05 procent.

  1. 5. Belastingvrij schenken voor eigen huis

Ook in 2022 mag iedereen je eenmalig maximaal 106.671 euro schenken voor je eigen huis. Je mag het bedrag gebruiken voor de aankoop van een huis, maar ook voor aflossing van je hypotheek of afkoop van erfpacht. Dat mag alleen als jij of je partner niet ouder is dan 40 jaar.

Let op! Dit jaar is mogelijk de laatste keer dat dit kan. Het nieuwe kabinet heeft namelijk aangekondigd om deze maatregel te schrappen.